Zákazníkov hlas bol vždy jedným z najsilnejších konceptov v marketingu. Dnes sa na gigantickej platforme sociálnych sietí vysielajú intenzívne hlásenia, ktoré zastávajú veľmi dôležitú úlohu v rozhodovacom procese o nákupe, predovšetkým v kategórii zákazníkov „millennials“ a „mamičky“.
Od word-of-mouth k brand influencerom
Sociálne siete povýšili dopad word-of-mouth k uvedeniu novej disciplíny a to „marketingových influencerov“, čo si môžeme vysvetliť ako marketing, založený na identifikovaní a zameraní sa na jedincov, ktorí majú vplyv na potenciálnych zákazníkov.
V minulosti sa značky zameriavali výhradne na celebrity, neskôr do záberu boli pridaní aj populárni bloggeri, avšak dnes to je viac o „každodenných“ spotrebiteľoch, ktorí majú, jednoducho veľký dopad.
Kto je vlastne „Brand influencer“ ?
Keď si značky hľadajú svojho influencera, zvyčajne sa pozerajú predovšetkým na počet followerov na sociálnych platformách. Avšak ich vplyv by nemá definovať výhradne počet sledovateľov, ale významnú úlohu hrá taktiež jeho odbornosť a dôveryhodnosť, čo v marketingových kruhoch môžeme nazvať afinita. To, aký vzťah je medzi influencerom a jeho followermi je taktiež nevyhnutnou premennou.
Ak by sme teda chceli previesť tieto slova do matematickejšieho prostredia, vyzeralo by to asi takto:
* Zásah publika ( # followerov)
**Afinita k značke (# odbornosť a dôveryhodnosť)
Ak by sme si tento vzorec chceli previesť do praxe, príklad by bol nasledovný:
Módna blogerka, ktorá má obrovský vplyv vo svete móde a kozmetiky, ktorá sa zrazu na nás usmieva z billboardu, propagujúc bývanie v novej štvrti. Môže toto na nás zafungovať?
Lojalita influencerov je základným kameňom
Ľudia chcú počuť, čo im má značka povedať bez akéhokoľvek zahmlievania a či značka zapadá do ich životného štýlu. Uprednostňujú autentických influencerov, ktorý im dovolia dostať sa bližšie a transparentnejšie do podstaty značky ako platená nedosiahnuteľná celebrita.
Koľkokrát sa už stalo, že populárny športovec, zarytý zástena nejakej značky v súkromí používa konkurenčný výrobok?
Tak napríklad kampaň s Jaromírom Jágrom, ktorý bol tvárou značky Huawei a v súkromí používa iPhone:
Menšie faux pas sa stalo v roku 2012 aj futbalistovi Ronaldinovi, ktorý sa na tlačovej konferencii objavil s plechovkou od Pepsi. To by bolo úplne v poriadku, keby by nebol tvárou Coca-Cola. Jedným dúškom prišiel brazílsky futbalista o 750 tisíc dolárov, pretože Coca-Cola s ním okamžite rozviazala kontrakt.
Bloggeri už ako prežitok?
Blogger s veľkým publikom, ktorý však neobhajuje značku s vášňou, dokáže zahrať oveľa menší účinok pri rozhodovaní o kúpe ako vášnivý a entuziastický blogger, ktorý má menší počet followerov. Značky potrebujú totiž svojich advokátov.
Brand advocates
Tzv. advokáti značiek je zákazník značky, ktorému sa podarilo postaviť sa za značku ako jej ambasádor tým, že ju s nadšením promoval a obhajoval vo všedných konverzáciách, blogoch, e-mailoch, cez posty, tweety, Youtube tutorialy a iné. Kým mnoho advokátov značiek nedisponuje s individuálnym vplyvom, keď však spolu vytvoria komunitu, ktorá ako celok môže neoblomne vládnuť.
Zmysel influencer marketingu aj z pohľadu predajov
Značky, nevynímajúc už aj tie slovenské, prichádzajú na nevyhnutnosť získať práve pre seba toho správneho ambasádora. Sú tu také, čo veria v platených influencerov a potom tie, čo skôr volia viac nefalšované a hodnotné šírenie. Veď dobrý influencer je nad zlato!
Prieskum firmy Tomson dokazuje, že influencer marketing vykazuje silný ROI ($6,50 za každý investovaný dolár). Prieskum tiež potvrdzuje to, že influencer marketing je tým najrýchlejšie rastúcim kanálom v online marketingu, pričom búra piliere tých ostatných ako affiliate marketing, platený search a display. Jednoducho povedané, ak ste pre svoju značku ešte neaktivovali stratégiu influencer marketingu, prichádzate o najrýchlejšie rastúci nástroj na získanie zákazníka.
Marketéri dnešnej doby bojujú o záujem, súhlas, predaje a chválu od svojich zákazníkov. Spojitosť so správnym influencerom, ktorý sa hodí k osobnosti značke je jedným z najdôležitejších predpokladov na úspech. Tento úspech je ešte istejší v prípade, ak značka spolupracuje s niekým, kto organicky verí v to, čo indorsuje.
Lucia Ďuračková, Mindshare Slovakia
Zdroje:
http://www.convinceandconvert.com/digital-marketing/influencer-marketing-for-businesses/
http://www.readypulse.com/the-importance-of-authentic-influencers-in-2016/
Aby ste vedeli, ako s nimi pracovat, sme sa pobavili s Andrejom Csinom, ktory robil pre SLSP alebo ESET https://www.dognet.sk/magazin/publisher/videorozhovor-andrej-o-tom-ako-je-to-dnes-s-influencermi-a-ako-to-s-nimi-funguje/