Predpokladám, že nikomu z vás sa v týchto dňoch nepodarilo uniknúť predvianočného lovu na darčeky pre svojich blízkych. Disciplína, v ktorej mnohí vynikajú a milujú ju, a mnohí naopak preklínajú aktuálne obdobie roka, možno ani nie preto, že by neradi robili tým druhým radosť skvelými darčekmi, ale práve preto, že niekedy je naozaj náročné tie správne darčeky nájsť.
Podľa počtu kuriérov, ktorých výskyt vo výťahoch v našej administratívnej budove narástol od začiatku decembra geometrickým radom, a zdá sa, že ešte zďaleka nezačal kulminovať, je aj bez komplexných štatistík zrejmé, že osadníci nášho biznis centra si zvolili primárne kybernetickú verziu tejto každoročnej olympijskej disciplíny. Ak by ste potrebovali k tomuto tvrdeniu štatistiku, napr. Heureka.sk zverejnila nedávno odhad, podľa ktorého Slováci tento rok minú v 9 300 slovenských e-shopoch cca 815 miliónov EUR, o 16 % viac, ako minulý rok. Správa nehovorí o určite nie nezanedbateľnej sume, ktorú slovenskí spotrebitelia navyše utratia u zahraničných online retailerov, vrátane skokovo rastúceho AliExpresu (viď. správa mBank) alebo Amazonu (s nemeckou doménou), ktorý pred pár týždňami umožnil slovenským zákazníkom dovoz zdarma pri objednávke nad 39 EUR.
Hľadanie darčekov bez potreby opustiť teplo domova alebo kancelárie je bezpochyby fantastickým výdobytkom modernej doby. No aj keď ide na prvý pohľad o jednoduchý a pohodlný proces, určite uznáte, že často je ľahké sa v neprebernom množstve možností skôr stratiť.
Výskum spoločnosti PowerReviews realizovaný v USA na vzorke 1000 respondentov sa zameral na otázku, kde začínajú online spotrebitelia svoje hľadanie. Logickou a očakávanou odpoveďou by bol prirodzene, vyhľadávač Google – vzhľadom k viac ako 65-percentnému podielu na celkovom vyhľadávaní v USA. No podľa výsledkov výskumu tomu tak úplne nie je. Na prvej priečke (38 %) sa umiestnil, aj keď s pomerne tesným náskokom pred Google (35 %), najväčší globálny retailer Amazon.com. Spotrebitelia uviedli, že práve na tomto mieste väčšinou začínajú produktové vyhľadávanie, v tesnom závese klasického vyhľadávača. Stránky výrobcu uviedlo ako počiatočný bod 21 % respondentov, iné e-commerce stránky sa umiestnili na poslednom mieste so 6 %. Argumenty prečo je to práve Amazon nájdete v grafe.
Ďalšia štúdia s názvom State of Amazon, realizovaný spoločnosťou BloomReach ukázala ešte vyšší (medziročne sa zväčšujúci) podiel retailového giganta a výraznejší odstup pred klasickými vyhľadávačmi. Výsledky opäť v grafe:
Ak by vás zaujímalo, ako sa líšia odpovede nakupujúcich, ktorí hľadajú už konkrétny produkt od tých, ktorí naopak hľadajú na webe inšpiráciu, aj na to spomenutá štúdia myslela. Tí nerozhodnutí vo vyššej miere hľadajú tipy prostredníctvom vyhľadávačov, zatiaľ čo tí, ktorí si urobili domácu úlohu a vedia, čo hľadajú, idú priamo do e-shopu.
S cieľom získať podobné výsledky pre slovenský trh, zrealizovali sme v Mindshare lokálny online Mindscan prieskum na vzorke 120 respondentov, ktorých sme sa opýtali na to ako sa mení ich počiatočný bod ak vedia alebo naopak nevedia, čo hľadajú. Do úlohy Amazonu sme pasovali jedného z najväčších online retailerov v regióne Alza.sk. Medzi možné odpovede sme zaradili aj agregátory typu Heureka alebo Pricemania. Výsledky môžete vidieť dolu.
Slovenské výsledky v provom rade ukázali výrazne nižší podiel online retailerov, približne 20%. Z výsledkov oboch amerických štúdií vyplýva, že zákazníci chodia priamo na stránky online retailerov alebo výrobcov kvôli zákazníckej lojalite (48%) a dokonalej užívateľskej skúsenosti (56%). Výrazne slabšia pozícia online retailerov na Slovensku by sa preto dala vysvetľovať aj absenciou týchto atribútov v mysliach lokálnych spotrebiteľov.
Mindscan ukázal výraznejší podiel klasických vyhľadávačov v porovnaní s výsledkami amerických štúdií. Je zrejmé, že zákazníci na Slovensku sa na stránky online retailerov dostávajú primárne prostredníctvom klasických vyhľadávačov a cenových porovnávačov. Heureka alebo Pricemania majú výrazný podiel hlavne u rozhodnutých nakupujúcich.
V situácii, keď nerozhodnutí respondenti hľadajú inšpiráciu, strácajú online retaileri len minimálne (cca 18 % vs. 20 %). Svoju pozíciu naopak strácajú cenové porovnávače (8 % vs. 27 %) v prospech výrazne vyššieho podielu klasických vyhľadávačov.
Zdá sa, že pozícia Amazonu na americkom trhu je naozaj výnimočná a určite bude zaujímavé sledovať, ako sa Amazonu podarí etablovať aj v našich končinách. Na budúci rok sa v rovnakom čase na to spolu pozrieme. Zatiaľ vám želám pevné nervy a úspešný lov!
Richard Kopunik, Mindshare Slovakia
Zdroje:
http://searchengineland.com/survey-amazon-beats-google-starting-point-product-search-252980
http://searchengineland.com/report-amazon-grows-lead-product-search-engine-choice-259985