V súčasnom mimoriadne konkurenčnom svete si už klienti nemôžu dovoliť plytvať impresiami na užívateľov, ktorí pre klienta nie sú zaujímaví, a tak sú agentúry pod tlakom, aby každé jedno zobrazenie bannera skončilo u toho správneho online užívateľa.
Našťastie máme veľkého pomocníka – Programmatic. Digitálny fenomén, ktorý bude podľa môjho názoru už za pár rokov predstavovať väčšinu rozpočtov v mediálnych plánoch takmer všetkých zadávateľov aj na Slovensku. Viac o Programmaticu sa môžete dočítať v našom minuloročnom článku, tu.
My na programatický nákup priestoru pre našich klientov využívame najčastejšie unikátnu platformu Xaxis, ktorá vznikla v USA a momentálne ide o najväčšiu programatickú mediálnu a technologickú platformu na svete.
Čím Xaxis učaroval nám? Dalo by sa povedať, že ide o kombináciu troch faktorov. Nízka cena v porovnaní s podobnými riešeniami na slovenskom trhu. Kvalitné inventory, ktoré v drvivej väčšine predstavuje TOP 10 slovenských webov a zvyšok predstavujú siete RTB (Appnexus, Double Click, Rubicon, Pubmatic atď.). No a tým najzaujímavejším faktorom sú pre nás nekonečné spôsoby zacielenia, ktoré nám pomáhajú hľadať potenciálnych zákazníkov efektívnejšie ako kedykoľvek predtým. Najčastejšie využívane nasledovné:
- Záujmy – oslovenie užívateľov, ktorí vykazujú určité záujmy definované podľa ich online správania. V súčasnosti máme zozbieraných viac ako 60 záujmových publík od módy, cez financie, šport, auto-moto, až po technológie
- Demografia – cielenie podľa pohlavia a veku
- Lookalike audiences – publiká zložené z užívateľov, ktorí sú svojím správaním podobní zákazníkom klienta. V praxi to môže vyzerať napríklad tak, že prostredníctvom pixelu vloženého na „thank you page“ systém analyzuje, aké správanie vykazujú užívatelia, ktorí nakupujú na webe klienta a následne vyhľadáva a oslovuje ľudí podobných kdekoľvek na internet
- Live Panel – vďaka spolupráci s agentúrou Kantar TNS sa dopytujeme ľudí na konkrétne charakteristiky a nákupné správanie, ktoré budeme vedieť následne zohľadniť pri cielení. Online dotazník bude možné prispôsobiť na mieru podľa toho, aké dáta sú pre klientov a ich biznis zaujímavé
- Klientove CRM – pokiaľ klient disponuje CRM-kom alebo určitou databázou svojich zákazníkov, po tzv. cookie matchingu (párovanie cookies) dokážeme s týmito dátami pri cielení pracovať a prispôsobiť tak komunikáciu na mieru. Príklad – ponúkneme matrac všetkým zákazníkom, ktorí si u nás za posledný mesiac kúpili posteľ
- Remarketing – pripomenutie sa užívateľom, ktorí už navštívili web klienta, prípadne jedho podstránky
- Kľúčové slová – reklamu zobrazíme len pri obsahu (napríklad článkoch), ktorý v sebe zahrňuje kľúčové slová, ktoré si vopred pred kampaňou zadefinujeme
- Geografické – vďaka IP adresám môžeme cieliť na úrovní krajín, krajov aj miest
- Cielenie podľa zariadení – napr. výlučne na smartfóny značky Apple a Samsung, alebo len na desktopy
- Cielenie podľa operačných systémov – Google Chrome, Mozzila Firefox atď.
Zaujímavé môže byť taktiež tzv. negatívne zacielenie, ktoré nám umožňuje z komunikácie vylúčiť užívateľov spadajúcich do určitých publík zadefinovaných týmito zacieleniami.
Našou osvedčenou praktikou je, že pri spustení kampane využívame spravidla hneď niekoľko spôsobov zacielenia a kampaň následne podľa aktuálnej výkonnosti v reálnom čase kontinuálne optimalizujeme tak, aby sme doručili maximálnu hodnotu pre našich klientov. No a nakoľko sa oni k Xaxisu v kampaniach radi znova a znova vracajú, môžeme zodpovedne prehlásiť, že takáto stratégia pri správnom nastavení prináša omnoho viac ovocia, ako iné, tradičnejšie displejové kanály. V prípade záujmu o viac informácií nás prosím neváhajte kontaktovať.
Patrik Sabo, Mindshare Slovakia
Obrazky: IAB Europe, Vimeo.com (Xaxis)
Mozno ste mohli v blogu spomenut, ze Xaxis je vlastneny vasou sietou a je to vas inhouse nastroj – co moze znamenat lahku neobjektivitu tohto blogu :)
Dobry den Rasto,
dakujem za Vas prispevok. Ano, mate pravdu, Xaxis je vlastneny sietou WPP. Kazdy blog ma v sebe istu mieru subjektivity, ktoru don prinasa jeho autor. Xaxis bol v mojom pripade vybrany nie preto, ze je vlastneny WPP, ale preto, ze podla mojho nazoru predstavuje najprogresivnejsie moznosti cielenia na SK trhu a efektivny pomer cena/vykon.
Patrik
Dakujem za zrozumitelne opisanie funkcnosti programmatic! Otazka: ako efektivne je geograficke cielenie len na zaklade IP adresy? Zo skusenosti viem, ze takyto typ prisudzovania lokality uzivatelom (nie len mobilnym) je velmi nepresny a v zasade zavadzajuci … napr. Slovanet a ine. Dakujem za odpoved.
Dobry den Peter,
som rad, ze Vam clanok pomohol blizsie opisat funkcnost programmaticu! Bohuzial, geograficke cielenie na zaklade IP nebyva v nasej krajine vzdy presne. Uz aj nam sa stalo, ze hoci sedime v BA, mali sme zilinsku IP :) A hoci tato metoda ma svoje odchylky, nic hromadne a zaroven presnejsie na Slovensku nemame a preto aj tuto metodu povazujem za efektivnejsie, ako bez geo cielenia.
Patrik