V súčasnom mimoriadne konkurenčnom svete si už klienti nemôžu dovoliť plytvať impresiami na užívateľov, ktorí pre klienta nie sú zaujímaví, a tak sú agentúry pod tlakom, aby každé jedno zobrazenie bannera skončilo u toho správneho online užívateľa.

Našťastie máme veľkého pomocníka – Programmatic. Digitálny fenomén, ktorý bude podľa môjho názoru už za pár rokov predstavovať väčšinu rozpočtov v mediálnych plánoch takmer všetkých zadávateľov aj na Slovensku. Viac o Programmaticu sa môžete dočítať v našom minuloročnom článku, tu.

My na programatický nákup priestoru pre našich klientov využívame najčastejšie unikátnu platformu Xaxis, ktorá vznikla v USA a momentálne ide o najväčšiu programatickú mediálnu a technologickú platformu na svete.

Čím Xaxis učaroval nám? Dalo by sa povedať, že ide o kombináciu troch faktorov. Nízka cena v porovnaní s podobnými riešeniami na slovenskom trhu. Kvalitné inventory, ktoré v drvivej väčšine predstavuje TOP 10 slovenských webov a zvyšok predstavujú siete RTB (Appnexus, Double Click, Rubicon, Pubmatic atď.). No a tým najzaujímavejším faktorom sú pre nás nekonečné spôsoby zacielenia, ktoré nám pomáhajú hľadať potenciálnych zákazníkov efektívnejšie ako kedykoľvek predtým. Najčastejšie využívane nasledovné:

  • Záujmy – oslovenie užívateľov, ktorí vykazujú určité záujmy definované podľa ich online správania. V súčasnosti máme zozbieraných viac ako 60 záujmových publík od módy, cez financie, šport, auto-moto, až po technológie
  • Demografia – cielenie podľa pohlavia a veku
  • Lookalike audiences – publiká zložené z užívateľov, ktorí sú svojím správaním podobní zákazníkom klienta. V praxi to môže vyzerať napríklad tak, že prostredníctvom pixelu vloženého na „thank you page“ systém analyzuje, aké správanie vykazujú užívatelia, ktorí nakupujú na webe klienta a následne vyhľadáva a oslovuje ľudí podobných kdekoľvek na internet
  • Live Panel – vďaka spolupráci s agentúrou Kantar TNS sa dopytujeme ľudí na konkrétne charakteristiky a nákupné správanie, ktoré budeme vedieť následne zohľadniť pri cielení. Online dotazník bude možné prispôsobiť na mieru podľa toho, aké dáta sú pre klientov a ich biznis zaujímavé
  • Klientove CRM – pokiaľ klient disponuje CRM-kom alebo určitou databázou svojich zákazníkov, po tzv. cookie matchingu (párovanie cookies) dokážeme s týmito dátami pri cielení pracovať a prispôsobiť tak komunikáciu na mieru. Príklad – ponúkneme matrac všetkým zákazníkom, ktorí si u nás za posledný mesiac kúpili posteľ
  • Remarketing – pripomenutie sa užívateľom, ktorí už navštívili web klienta, prípadne jedho podstránky
  • Kľúčové slová – reklamu zobrazíme len pri obsahu (napríklad článkoch), ktorý v sebe zahrňuje kľúčové slová, ktoré si vopred pred kampaňou zadefinujeme
  • Geografické – vďaka IP adresám môžeme cieliť na úrovní krajín, krajov aj miest
  • Cielenie podľa zariadení – napr. výlučne na smartfóny značky Apple a Samsung, alebo len na desktopy
  • Cielenie podľa operačných systémov – Google Chrome, Mozzila Firefox atď.

Zaujímavé môže byť taktiež tzv. negatívne zacielenie, ktoré nám umožňuje z komunikácie vylúčiť užívateľov spadajúcich do určitých publík zadefinovaných týmito zacieleniami.

Našou osvedčenou praktikou je, že pri spustení kampane využívame spravidla hneď niekoľko spôsobov zacielenia a kampaň následne podľa aktuálnej výkonnosti v reálnom čase kontinuálne optimalizujeme tak, aby sme doručili maximálnu hodnotu pre našich klientov. No a nakoľko sa oni k Xaxisu v kampaniach radi znova a znova vracajú, môžeme zodpovedne prehlásiť, že takáto stratégia pri správnom nastavení prináša omnoho viac ovocia, ako iné, tradičnejšie displejové kanály. V prípade záujmu o viac informácií nás prosím neváhajte kontaktovať.

Patrik Sabo, Mindshare Slovakia

Obrazky: IAB Europe, Vimeo.com (Xaxis)

O autorovi

Patrik Sabo

Patrik u nás v Mindshare viedol digitálne oddelenie a tiež pôsobí ako DIMAQ certifikovaný tréner. Marketing a mediálny svet ho zaujali už počas štúdii na Fakulte manažmentu Univerzity Komenského a venuje sa im dodnes. Je športovec srdcom aj dušou a bez fyzickej aktivity by pravdepodobne neprežil ani tri dni. Svet berie z veselšej stránky a nechá sa nahovoriť na každú srandu.