Medzi marketérmi a spoločnosťami po celom svete je dnes témou číslo jedna online marketing a využitie mobilných telefónov na získanie zákazníkov. Napriek tomu, že smartphone je väčšinou najobľúbenejším médiom pri prvotnom vyhľadávaní produktu alebo služby a celkovo v online traffic, tak vo finále nákupný proces končí na desktope. To je trend, ktorý tu bol a ešte stále pretrváva už niekoľko rokov. Až dve tretiny online trafficu pochádza z mobilov, pričom len menej ako polovica spotrebiteľov je ochotná dokončiť nákup mobilne.

Poďme sa hlbšie pozrieť aké sú príčiny tohto správania a aké sú možnosti využitia mobilov na vytvorenie dostatočnej dôvery užívateľov, aby svoj nákup finalizovali prostredníctvom mobilov. Z pohľadu inzerujúcich firiem je dôležité zamyslieť sa nad typom predávaných tovarov alebo služieb a taktiež nad úrovňou používaných technológií. Ľudia sa cítia komfortne pri nákupe cez smartphone ak sa jedná o menšie a lacnejšie výrobky ako napr. kniha, hudba, video hra, oblečenie. Dôvod je prostý, tieto výrobky sa dajú veľmi jednoducho zobraziť a predstaviť na mobile pričom nie je potrebné získať o nich veľké množstvo informácií. Na nákup knihy postačuje vedieť cenu, názov a spôsob doručenia, zatiaľ čo pri kúpe napr. chladničky budeme chcieť vedieť aj ďalšie informácie o spotrebe, energetickej triede, veľkosti, recenzie a v tej chvíli väčšina ľudí prechádza na desktop.

 

Zatiaľ, čo konzumenti žijú vo svete „mobile-first“ tak v sektore obchodu stále funguje režim minulosti a preto je ťažšie osloviť potenciálnych zákazníkov. Paradox je, že aj svetové značky s poprednou reputáciou sa držia starých a zaužívaných komunikačných kanálov a nové technológie prijímajú pomalšie. Vývoj posledných rokov však už ukazuje zmenu, ktorá jednoznačne hovorí o rastúcom podiele mobilných telefónov v oblasti e-commerce.

 

Dajme si modelový príklad. Ak chceme predať auto, tak asi veľmi ťažko dokážeme presvedčiť zákazníka, aby uskutočnil nákup cez mobil. No na druhej strane vieme, že mobil používa tento človek na dennej báze, a to je ideálna možnosť ako dať o vašom aute vedieť – online reklama. Je však dôležité ponúknuť mu niečo viac ako len reklamu, ľudia dnes potrebujú hodnotný obsah. Preto môžeme napríklad umožniť konfiguráciu auta cez mobil, rezervovať si skúšobnú jazdu, pridať videá s recenziami a podobne. V konečnom dôsledku sme perfektne využili mobil ako prostriedok na ceste k zákazníkovi, plus získal kvalitný obsah a zaujímavé informácie. Rovnaký prístup môžeme použiť aj po nákupe. Cez aplikáciu v telefóne bude možnosť rezervovať servisnú prehliadku, pozrieť si tutorial videá a kompletný manuál k danému autu. Pripomenúť sa na výročie nákupu a mnoho ďalších možností.

Takže aj ťažko predajné produkty cez mobilný telefón vieme zapojiť do online marketingu a sprievodnými službami ich predať a zvýšiť dopyt.

Roman Krkoška, Mindshare Slovakia

Zdroj: www.mashable.com, www.comscore.com