V širokej verejnosti sa nenájde asi nikto, komu by slovo Fanta vôbec nič nehovorilo. Hneď sa nám začne vybavovať oranžový sýtený nealkoholický nápoj s podielom ovocia. Odkiaľ však pochádza a čo stálo za jeho zrodom?

História Fanty je viac ako zaujímavá. Na to, aby sme zistili kde sa zrodila, musíme sa preniesť o 78 rokov späť a to priamo do nacistického Nemecka. V predvojnovom období sa v Nemecku náramne darilo značke Coca-Cola, ktorá v rokoch 1933-39 navýšila predaje zo 100 tisíc na 4,5 milióna predaných prepraviek ročne. Na pokrytie dopytu bolo potreba vybudovať 43 výrobných závodov a viac než 600 lokálnych distribútorov. Coca-Cola bola čoraz populárnejšia, čo dokazuje aj sponzorstvo berlínskych Olympijských hier v roku 1936.

Situácia sa však dramaticky zmenila po začiatku vojny. Po roku 1939 bolo uvalené na nacistické Nemecko obchodné embargo, čo znamenalo zákaz dovozu surovín potrebných pre výrobu Coca-Coly. V tom čase sa šéf nemeckej Coca-Coly, Max Keith, rozhodol vytvoriť pre nemecký trh nový nápoj z ingrediencií, ktoré mal v tom čase k dispozícií. Išlo doslova o zvyšky z výrobného procesu iných výrobkov. Zmiešal teda srvátku z mliečnych závodov a zvyšky rôznych druhov lisovaného ovocia (hlavne jabĺk). Výsledkom bol nápoj mierne pripomínajúci zázvorové pivo. Novému produktu bolo treba dať názov o ktorom so rozhodlo na internom brainstormingu. Členovia boli nabádaní použiť vlastnú predstavivosť, čiže v nemčine Fantasie. Jeden z obchodníkov, Joe Knipp, prišiel so skrátenou verziou slova a tak vznikla Fanta.

Počas vojny sa výroba Fanty úplne oddelila od spoločnosti Coca-Cola. Materská spoločnosť totiž nebola úplne stotožnená s ideou spojiť svoje meno s Fantou. Po vojne však opäť prevzala kontrolu nad celým výrobným procesom. Zisky Fanty z vojnového obdobia boli taktiež presunuté pod materskú spoločnosť a Coca-Cola pokračovala vo svojom pôsobení v Nemecku. Fante však vystavila stopku a s jej produkciou nepokračovala. Konkurenčný boj bol však už vtedy horúcou témou a tak po predstavení a uvedení na trh niekoľkých nápojov spoločnosťou Pepsi v päťdesiatych rokoch, sa Coca-Cola rozhodla v roku 1955 pre oživenie Fanty. Poslúžil na to závod v talianskom Neapole. Bolo to prvýkrát čo sa na výrobu začalo používať lokálne citrusové ovocie a vznikla Fanta, ako ju poznáme dnes.  Následne nastal masívny rozmach značky v Európe, Ázii, Afrike a Južnej Amerike. Globálne uznávanou značkou sa Fanta stala počas sedemdesiatych rokov.

Komerčné spoty Fanty sú plné farieb a dobrej nálady. V roku 2001 sa vedenie spoločnosti rozhodlo pre spoluprácu s kreatívnou agentúrou Ogilvy, čoho výsledkom bola séria spotov určená pre USA s tzv. Fantanas, skupinou štyroch atraktívnych tanečníc, ktoré „zachraňujú“, poväčšine mužov, pred smädom v rôznych situáciách.

V roku 2015, pri príležitosti 75. výročia vzniku Fanty bola v Nemecku uverejnená reklama, ktorá spomína na staré dobré časy. Vo verejnosti sa však stretla s vlnou odporu, keďže viacerí si ju okamžite začali spájať s neslávnou nacistickou históriou krajiny. Aby sa predišlo neželanému rozdúchavaniu sporov a riziku poškodenia mena značky, reklamu urýchlene stiahli.

V súčasnosti sa Fanta predáva vo viac ako 110 krajinách sveta. Na regály obchodov sa dostalo už viac ako 90 príchutí tohto nápoja. Suverénnym lídrom v počte príchutí je Japonsko, kde sa od uvedenia Fanty na trh objavilo už 74 rôznych druhov. Výnimkou nie sú lokálne špecifické príchute, ako napríklad príchuť hlohu v Číne, koreňového piva v Kostarike, byliniek v Nemecku, guarany na Guadalope, Hip Hopu, alebo bieleho banánu (!!!) ako inak v Japonsku, alebo grenadíny na Madagaskare.

Fanta je dnes celosvetovo druhou najväčšou značkou medzi nealkoholickými nápojmi. Hlavnými konkurentmi sú napríklad Mirinda (PepsiCo), Tango (Corona), Sunkist (Dr.Pepper), Tropicana (PepsiCo), alebo Orangina (Suntory, Dr.Pepper).

Na zdravie!

Juraj Baco, Mindshare Slovakia

Prečítajte si aj iný príbeh značiek od Juraja Baca: ADIDAS vs. PUMA

Na titulom obrázku je nová špirálovitá fľaša pre Fantu, zavedená minulý rok. Pozri aj článok v Adweek

Zdroje:

https://www.coca-colajourney.co.nz/stories/the-evolution-of-fanta

https://en.wikipedia.org/wiki/Fanta

https://www.thelocal.de/20170523/fanta-how-the-nazi-era-drink-became-the-world-famous-brand

https://en.wikipedia.org/wiki/International_availability_of_Fanta

https://www.coca-colacompany.com/stories/4-fun-little-known-facts-about-fanta

O autorovi

Juraj Baco

Univerzitný svet ma vyvrhol do krutej reality s vyštudovaným medzinárodným obchodom. Moje kroky viedli následne do trojpísmenkovej nadnárodnej korporácie, z ktorej som v roku 2015 rovnými nohami skočil do mediálneho sveta. Zo začiatku som mal najbližšie k televíznej reklame, no postupom času som si rozširoval a stále rozširujem obzory. Odchovaný som na futbale, ktorý som 12 rokov hrával aktívne, no nepohrdnem akýmkoľvek športom. O čom sú moje blogy? O všetkom, čo stojí za to, aby o tom vedeli zástupy. :-)