Pred niekoľkými dňami boli zverejnené čerstvé štatistiky maloobchodného predaja v USA, ktoré potvrdili pokračujúci stabilný rast domácej ekonomiky a dodali optimizmus všetkým zúčastneným pozorovateľom. Napokon, viac ako šesťpercentný rast tržieb za posledných 12 mesiacov vôbec nie je zlé číslo.

Ak hovoríme o maloobchode, bavíme sa samozrejme aj o online predaji, respektíve rovno si povedzme, najmä o firme, ktorá sa po Apple veľmi pravdepodobne stane ďalšou spoločnosťou s trhovou kapitalizáciou viac ako bilión amerických dolárov – Amazon. Práve Amazon zásadným spôsobom prispieva k pozitívnym maloobchodným výsledkom v USA (60 % jeho net sales za posledný kvartál tvorili predaje v USA), a okrem toho, že zásadným spôsobom mení status quo v maloobchode, upevňuje svoju pozíciu v cloudovom biznise, v OTT službách (Amazon Prime Video), produkcii hardware (Kindle,
Echo), a dokáže rozhýbať stojace vody na prvý pohľad uzavretých odvetví, ako je zdravotné poistenie, respektíve predaj a distribúcia liekov, či nedávno ohlásená iniciatíva s vlastným zdravotným programom (a nemocnicou) pre zamestnancov spoločnosti.

Ak práve rozmýšľate, čo robí článok o Amazone na blogu, venovanému hlavne marketingu a komunikácii, tu je odpoveď. Podľa posledných odhadov finančných analytikov, ktorí sledujú Amazon (napr. Piper Jaffray), budú dynamicky rásť jeho príjmy v oblasti reklamy. Aktuálny odhad hovorí, že zatiaľ čo v tomto roku budú príjmy Amazonu z reklamy predstavovať 8 miliárd dolárov, v blízkej budúcnosti (rok 2020) by to mohlo byť už 16 miliárd dolárov, a v nasledujúcom období by dokonca reklamné doláre mohli prevýšiť tie, ktoré Amazon zarába na dynamicky rastúcom a veľmi dôležitom cloudovom biznise.

Kľúčom k tomuto výsledku je dominantná pozícia Amazonu v oblasti produktového vyhľadávania, kedy stále viac zákazníkov používa stránky Amazonu ako vyhľadávač namiesto Google alebo priamo stránok výrobcov. Zatiaľ čo v roku 2012 začínalo zhruba 30 % online zákazníkov svoj nákup vyhľadávaním na Amazone (Forrester, 2012), v roku 2016 to bolo už 55 % (BloomReach, 2016). Práve tento trend, ktorý zachytili aj tradiční retaileri ako Target, Tesco alebo Wallmart, a začali ponúkať výrobcom viac reklamného priestoru na svojich web stránkach, s cielením na základe užívateľských dát, začína postupne oslabovať duopolnú pozíciu Facebooku a Google. Aj napriek tomu, že porovnanie kvartálnych príjmov z digitálnej reklamy Amazonu (2,2 miliardy USD), s reklamnými príjmami Google (28 miliárd USD) a Facebooku (13,3 miliárd USD), vyznieva jednoznačne v prospech oboch dominantných hráčov, ako ukazujú odhady zverejnené na emarketer.com, podiel oboch hlavných hráčov (Google a Facebook) na celkových digitálnych reklamných príjmoch v USA sa v roku 2020 zníži na necelých 56%, s výraznejším prepadom na strane Google. Samostatnou kapitolou je konjunktúra hlasových asistentov (áno, aj Amazon Alexa), ktorí dramaticky zmenia spôsob, akým vyhľadávame a/alebo nakupujeme produkty a služby. Už len ľahké zamyslenie vedie k predpokladu, že tradičné vyhľadávače budú mať vďaka radikálnej zmene spotrebiteľského správania menší problém. Ale to je téma na samostatný článok.

To, že Amazon berie príjmy z reklamy vážne, sa potvrdilo aj počas nedávnej prezentácie jeho kvartálnych výsledkov, počas ktorej manažment oznámil iniciatívu na zjednotenie doteraz rozdrobených reklamných reklamných platforiem Amazon (Amazon Marketing Services a Amazon Advertising Platform) pod jednu strechu, s cieľom zjednodušiť prístup zadávateľov a agentúr k jeho reklamnému priestoru. Viac detailov sa môžete dozvedieť aj v článku na našej stránke.

Navyše, pokiaľ ide o príjmy z reklamy, Amazon sa nechce spoliehať len na samotnú online retail platformu. Možno viete, možno nie, Jeff Bezos už pred pár rokmi videl príležitosť v rastúcej popularite počítačových a konzolových hier a hlavne ich diváckej atraktivite, teda v dnešných e-sports. Preto v roku 2014 kúpil za 1 miliardu USD online platformu Twitch, prostredníctvom ktorej môžu fanúšikovia gamingu sledovať ostatných hráčov pri hraní hier. A nielen to. Twitch sa postupne stal platformou na streamovanie športových prenosov, kuchárskych relácií  alebo starších epizód ikonickej Saturday Night Live. Podľa nedávno zverejnených informácií je ambíciou tímu okolo Twitchu zvýšiť aktuálny počet 15 miliónov denných návštevníkov prostredníctvom exkluzívnych dohôd s populárnymi tvorcami, youtubermi, celebritami, a pretaviť rastúci záujem užívateľov do zvýšenia reklamných príjmov na úroveň okolo jednej miliardy USD. Je treba dodať, že veľká časť návštevníkov Twitchu je ťažko zastihnuteľná tradičnou reklamou, keďže už dávno odhlásili káblovú TV a aktívne blokujú digitálnu reklamu. Práve tento fakt môže pomôcť pritiahnuť peniaze reklamných zadávateľov s cieľom využiť netradičnú formu komunikácie s rezistentnou cieľovou skupinou. Na prvý pohľad ambiciózny cieľ, no ako vieme z histórie samotného Amazonu, väčšina ambicióznych zámerov jeho zakladateľa sa doteraz vždy naplnila. Tak uvidíme.

Richard Kopunik, Mindshare Slovakia

Zdroje:

https://www.emarketer.com/content/google-and-facebook-s-digital-dominance-fading-as-rivals-share-grows

https://www.reuters.com/article/us-retail-advertising-insight/retailers-set-sights-on-facebook-google-ad-revenue-idUSKBN1KG0CZ

https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-08-15/amazon-wants-twitch-to-be-a-youtube-competitor

https://searchenginewatch.com/2016/10/31/is-amazon-the-go-to-search-engine-this-holiday-season/

 

O autorovi

Richard Kopunik

Vyštudoval obchod a marketing. Vo sfére mediálnych agentúr pracuje už takmer 20 rokov. Zaujímajú ho nové trendy v oblasti marketingovej komunikácie a médií, technologické vychytávky, hudba, knihy, filmy a seriály. O nich, v akejkoľvek kombinácii, rád píše aj na našom blogu.