Mnoho z nás malo kúpené letenky či kompletné dovolenky, no aktuálna situácia nám zabránila cestovať. Taká Ázia je v ich hlavnej sezóne už tabu a stihli ju iba šťastlivci, ktorí cestovali v decembri či januári.

Nám sa to podarilo a v januári sme leteli na Srí Lanku, známu najmä svojimi nádherným čajovými plantážami. O ich histórii som čosi tušila, keďže už štyri roky pracujeme na kampaniach čajov Lipton. Ale až na mieste som zistila, koľko toho o čaji celkovo a histórii Liptonu neviem. Preto sme sa rozhodli vycestovať priamo k zdroju a to do provincie Uva, kde sa nachádza prvá továreň na čaj pána Thomasa  Liptona.

Thomas Lipton, narodený v roku 1848 v Glasgowe pricestoval na Srí Lanku v roku 1890. Pôvodne mal naplánovanú cieľovú destináciu Austráliu, no cestou sa zastavil na vtedajšom Ceylone, aby si pozrel, ako u nich funguje biznis s čajom. Po príchode na  Srí Lanku si Sir Thomas jej krásu okamžite zamiloval a jeho podnikateľský duch sa chytil príležitosti. V tom období mal už po celej Británii a v zámorí otvorené svoje filiálky s potravinami a uvažoval, ako radikálne inovovať obchod s čajom.

Kľúčovou inováciou v tom čase bolo obísť sprostredkovateľov a ísť priamo k zdroju. A to bol pre neho jeden z rozhodujúcich faktorov začiatku podnikania . Čaj sa v tej dobe predával za tri libry/450 gramov, čo bolo podľa neho príliš veľa pre bežných pracujúcich, ktorí žili z dvoch libier na týždeň.  Veril, že vďaka preskočeniu sprostredkovateľov v predajom reťazci môže znížiť cenu na 1 libru 7 pencí a stále dobre zarobiť.

Tento rozhodujúci okamih, kedy sa Sir Thomas rozhodol so srílanským čajom podnikať majú domáci zvečnený. Na najvyššej hore nad mestečkom Haputale je vytvorený tzv. „Lipton’s Seat“, kde sa Sir Thomas rozhliadal a rozhodol sa odkúpiť tamojšiu továreň Dambatenne spolu so statkom. Táto továreň je tu dodnes funkčná a na poliach je vidieť neustále pracovať množstvo žien.

Ako vravia domáci, na vrch hôr nad Dambatenne, kde je aktuálne vytvorený Lipton´s Seat so sochou Sira Thomasa, sa veľmi rád vracal, organizoval pikniky a ukazoval svojim hosťom výhľad. Lipton bol tiež nadšený vôňou a čerstvosťou čaju vyrobeného v továrni Dambatenne a ten rád a s pýchou servíroval svojim hosťom vrátane kráľovskej rodiny.

Pán Lipton bol vizionár a to nie len z dôvodu podchytenia distribúcie čaju na stoly obyčajných ľudí, ale aj pre svoju marketingovú intuíciu, keď rozpoznal dôležitosť balenia. V tých časoch sa čaj predával v debničkách bez obalu. Lipton ho zabalil do pekných farebných obalov a predával ho v rôznych váhach.

Čaj v jeho predajniach bol lacnejší, čerstvejší, mal štandardizované balenia a čo viac, mal pripravený výborný predajný slogan: „Priamo z čajových záhrad do vášho čajníka“. A tak sa začala čajová revolúcia.

Sir Thomas dokázal vďaka reklame svojich čajov v nižšej cene a nových baleniach vytvoriť taký dopyt, že jeho 300 obchodov už nedokázalo uspokojiť potreby spotrebiteľov. Preto postupne rozšíril jeho distribúciu aj do konkurenčných predajní.

Dnes si spomíname na sir Thomasa Liptona, okrem jeho záľuby pre jachting, takmer exkluzívne ako obchodníka s čajom. Avšak v období, keď začal s čajom obchodovať mal už 40 rokov a vďaka svojim obchodom bol milionárom. Obchod s čajom však z neho spravil multimilionára.

Ako čas plynul, tak Lipton prestal byť menom svojich obchodov a namiesto toho sa stal trade markom národnej komodity. Cez čaj sa stal Lipton bežne používaným domácim slovom.

Zdroje:

Dambatenne Tea Factory – Haputale, Sri Lanka

Ceylon Tea Museum – Kendy, Sri Lanka

Lipton´s Seat – Haputale, Sri Lanka

O autorovi

Daša Šefčovičová

Marketing ju chytil za srdce už na vysokej škole, kde vyštudovala obchod a marketing. V mediálnom svete pôsobí od roku 2010 so začiatkami v online médiu, ktoré následne vymenila za mediálnu agentúru. Svoju záľubu našla v aktívnom cestovaní, turistike, lyžovaní a venovaní sa fotografii.