Nedávno som pozeral zo záznamu televíznu show z odovzdávania cien Grammy. Nie som typický divák televíznych zábavných programov, možno preto, že v našich zemepisných šírkach žiadne show ani nemáme, zostáva len pri pokusoch. Takže som si nevytvoril návyk. Grammy je však iný prípad. Možno preto, že tých pár hodín je pomerne vydarenou prezentáciou kombinácie vystúpení mainstreamových interpretov a (s odpustením) menšinových žánrov.

Grammy_Award_08.jpg80a6bac9-19ff-4097-9156-1bbfa33fd876Larger

Okrem toho, že divák sa presvedčí o tom, že aj Rihanna vie spievať naživo celkom zaujímavo, že Justin Timberlake je ťažký profesionál, ktorý to má odmakané a Bruno Mars sa s tým celým vlastne narodil a v pohode zvládne aj Stinga a k tomu ešte tribute to Bob Marley, a že Jacka Whitea netreba púšťať na galavečer, lebo bude chcieť odväzbiť zo sály aj inak úplne uvoľneného Jay-zeho s koňakom v ruke. Grammys majú proste niečo do seba. Kde inde môže tú najdôležitejšiu cenu  – za album roka – získať Arcade Fire alebo Herbie Hancock? Jasné, že tento rok otvárala (podľa všetkého talentovaná) Taylor Swift v kombinácii s Cirque De Soleil, ale na výber boli aj Black Keys s Dr. Johnom and Preservation Hall Jazz Bandom.

Okrem toho, že Grammys sú efektnou show pre divákov, plnia aj prozaickejšiu úlohu, aj keď asi nie prvoplánovo. Pomáhajú predávať hudbu. Nielsen Soundscan a NPR (National Public Radio) zverejnili informáciu o tom, ako sa darilo víťazom posledných ročníkov v tej najdôležitejšej kategórii – album roka (ak chcete AotY). Korelácia medzi výhrou a predajným úspechom je zjavná z grafu dolu. Dokonca sa dá povedať, že platí pravidlo, že čím „menšinovejší“ je interpret, tým je efekt (rast predajov albumu) zásadnejší. Stačí pozrieť na už spomínaných Arcade Fire, Herbie Hancocka alebo pána Planta s Alison Krauss.

 

graf

 

V úvode článku som vymenoval niekoľko zaujímavých vystúpení, výber bol čisto subjektívny. Ak by ste chceli vedieť, ktoré hviezdne kolaborácie alebo vystúpenia najviac rezonovali medzi divákmi napríklad na Twitteri, tu je zopár čísel priamo zo zdroja Twitter.com.

Najviac rezonujúce okamihy show z pohľadu TPM (tweets per minute):

  • Jay-Z, Kanye West, Frank Ocean, a The Dream – cena za najlepšiu rapovú spoluprácu (a Jay-Z-ho vtipkovanie o čiapkach kolegu The Dream): 116,400 TPM
  • Rihanna – živé vystúpenie so skladbou Stay: 114,800 TPM
  • Prince vyhlasuje cenu za nahrávku roka: 109,400 TPM
  • Kapela Fun – cena za najlepšieho nového umelca: 100,600 TPM

Najzaujímavejšie živé vystúpenia (len poradie, bohužiaľ bez konkrétnych čísel):

  • Rihanna – živé vystúpenie so skladbou Stay
  • Bob Marley tribute (Sting, Bruno Mars, Rihanna, a Ziggy Marley)
  • Country speváčka Carrie Underwood  – skladba “Blown Away”
  • Maroon 5 a Alicia Keys
  • Justin Timberlake a Jay-Z

Celkovo boli najhorúcejšími témami nasledujúci interpreti:

  1. Rihanna
  2. Frank Ocean
  3. Taylor Swift
  4. Beyonce
  5. Justin Timberlake
  6. Ed Sheeran

Ak vám niektoré z mien v článku nič nehovoria, skúste budúcoročné Grammys alebo dobrý kamenný či online obchod s hudbou. Je možné, že to bude stáť za to.

 

Richard Kopunik, Mindshare Slovakia

 

Zdroj: www.npr.orgblog.twitter.comblog.nielsen.com

Ilustrácia www.neosoulcafe.com

O autorovi

Richard Kopunik

Vyštudoval obchod a marketing. Vo sfére mediálnych agentúr pracuje už takmer 20 rokov. Zaujímajú ho nové trendy v oblasti marketingovej komunikácie a médií, technologické vychytávky, hudba, knihy, filmy a seriály. O nich, v akejkoľvek kombinácii, rád píše aj na našom blogu.