Článok je písaný pre magazín Datalan News

Kedysi sa hovorievalo – kto nie je na internete, ako keby nebol. Dnes s pokojným svedomím môžeme povedať to isté o facebooku, ktorý je doslovne autonómnou sieťou v sieti. V máji dosiahol 1,1 miliardy aktívnych používateľov, aj keď je zjavné, že to nezodpovedá počtu ľudí, keďže dosť ľudí má z rôznych dôvodov dve aj viac identít.

Internet ako taký prekročil jednu miliardu používateľov v roku 2005 V tom istom roku prišiel na trh YouTube, net sa multimedializoval a o jeho komerčnom využití nebolo najmenších pochybností. Aj keď “bublina dot.com“ spľasla päť rokov predtým – preto, lebo prišla privčas. Facebook je aj vďaka rozmachu smartfónov pre mnohých miestom, kde sú podstatnú časť času, stráveného na internete.

Social media buttons

Prečo sú sociálne siete také atraktívne?

Potreba socializovať sa je pre človeka prvoradá, človek nie je osamelý lovec, oddávna žil v komunitách: V kmeňových spoločenstvách, osadách. Mnohé fenomény sociálnych sietí naznačujú, že nasycujú práve túto potrebu, ktorú nám zobrala industriálna spoločnosť a mestský život. Od vytyčovania si teritória (geolokačná sieť FourSquare) po bezstarostného odkrývanie súkromia (historický kmeňový človek musel obetovať veľkú časť súkromia za pevnosť kolektívu). Samozrejme  svoju úlohu zohráva aj praktická stránka, dnes sa už nemôže stať, že by sa niekto vytratil z nášho života, ak to sami nechceme. No a nezanedbateľný je aj prísun nových informácií, ak máme dosť priateľov. Bleskové správy z agentúr stále nie sú také rýchle ako echo na facebooku.

 

Facebook je dobrý, ak sa robí dobre

Otázka „aký má facebook potenciál pre biznis“ je teda adekvátna otázke „aký má potenciál pre biznis internet ako taký“. Výsledkom týchto otázok je, že si ťažko vieme predstaviť marketingovú komunikáciu, ktorá nevyužíva aj Facebook, či už v nakupovaní sponzorovaných odkazov, alebo priamou komunikáciu cez fan stránky, záložky, či aplikácie.

Facebook je na prvý pohľad lacným médiom. Na jeho základnú správu postačí spravidla jeden admin a ani ten nemusí na ňom v priemerne veľkej firme pracovať na plný úväzok. Samozrejme, hovoríme o prípade, keď je admin znalý veci a nerobí začiatočnícke chyby. Sociálne médiá sú priestorom neustálych a nečakaných zmien, takže je v každom prípade vhodné konzultovať s profesionálmi.

 

Priestor plný zmien

Všeobecne sa hovorí, že facebook je skôr imidžovým médiom ako nejakým záchrancom skladových zásob, a je to v zásade pravda, aj keď už to celkom neplatí – najmä po tom, čo Facebook umožnil v titulných fotografiách (to sú tie veľké) uverejňovať odkazy typu Call-to-action, a netreba zabúdať ani na klasické sponzorované odkazy.

Na druhej strane, facebook je pre firmy komplikáciou, pretože na profesionálne adminovanie vyžaduje čas, know-how a zdroje, ktoré často firmy samotné nemajú. Ak sa aj napriek tomu z nejakých dôvodov nechcú zveriť sa do rúk externého profesionála, výsledkom sú často polofunkčné alebo nefunkčné stránky, ktorým chýba základný koncept a pravidelný update, s neprimeranými alebo príliš oneskorenými reakciami admina. Alebo vznikajú stránky s úžasne vysokým počtom „fanúšikov“, ktorých potenciál však nikto nie je schopný využiť. Zbierať na stránke stovky až tisíce postov alebo fotografií, ktoré nevytvárajú prirodzený buzz alebo nebodaj s účelom stránky nesúvisia, vyzerá síce na prvý pohľad ako veľký úspech, ale opak je pravdou. Takýto spam by nemal byť svätým grálom.  Ak to má u vás vyzerať takto, tak radšej facebook stránku nevytvárajte alebo zrušte. Nie je to žiadna hanba.

 

Emócie

Oveľa ľahší život má administrátor, pracujúci pre značky, vyvolávajúce pozitívne emócie – tie, ktoré majú svojich fanúšikov. Totiž, emócie vládnu facebookom (spočítajme si, počet zdieľaní, povedzme, obrázkov mačičiek proti skvelej ponuke banky). Myslím, že sa sotva nájde človek, ktorý vám vyzná lásku k svojej banke, ale aj tak sa nájdu administrátori,  ktorí to robia dobre, a verte tomu, že to nie je vždy jednoduché. Prečo? Lebo Facebook nie je billboard. Musí byť zaujímavým médiom plným života a atraktívnych informácií či fotiek. Bežné hardsellové metódy ako systematický tlak „kúp si to“ sú vopred odsúdené na skazu. Ale ak na to máme (kreativitu a peniaze), môžeme vďaka záložkám a aplikáciám vymyslieť doslova čokoľvek – mulimediálne, interaktívne, hravé.  Ale nie je to potrebné. Stačí hravosť, kreativita a dobrý obsah. Nenadarmo sa hovorí, že obsah je v sociálnych médiách kráľ.

 

Chyby

Pamätáte sa na porevolučnú reklamu systémom „moja neterka robí v Coreli tak to nejako zalomí“? Podobne často vyzerajú facebookové stránky aj keď tie sú, na rozdiel od grafického dizajnu, jednoduchšie. Na prvý pohľad však odhalia nekompetenciu admina a bežní návštevníci si možno nebudú vedieť definovať, kde je problém, ale verte tomu, že to pocítia. Základné chyby sú chýbajúca alebo zlá titulná fotka, nevyhovujúci profilový obrázok, nevymazané linky, príšerné fotografie, premnožené smajlíky a podobne. Horšia je neznalosť pravidiel facebooku, ktoré sa navyše často menia. Napríklad FB povolil súťaže typu „zdieľajte (lajkujte) a vyhrajte“,  ale stále platí pravidlo o maximálne dvadsiatich percentách textu na titulnej fotografii, ale – výnimkou je text, ktorý je súčasťou produktu, ten môže byť aj väčší. A tak ďalej.

 

Nástroje a štatistiky

Aj v prípade, že si facebookové stránky spravujete sami, je veľmi užitočný ich profesionálny monitoring. Existuje niekoľko nástrojov, ktoré sa vedia dostať sociálnym médiám „pod kožu“ a dostať z nich zaujímavé informácie a inšpirácie. V našej agentúre disponujeme viacerými, ktoré pomôžu pozrieť sa na akúkoľvek stránku (nielen našu) z pohľadu admina. Nazrieť konkurencii „do kuchyne“ môže byť veľmi podnetné. Tak isto vieme, na rozdiel od Googlu, monitorovať, čo sa hovorí v sociálnych sieťach (vo verejných diskusiách) a fórach na dané témy. Kto vie, čo si ľudia hovoria, môže sa správať naozaj trhovo.

 

Slovensko

Na Slovensku je registrovaných približne 2 100 000 účtov, z toho 47,7 percent mužov a 52,3 percent žien. Sú to podobné pomery ako hockde vo svete, v prípade Twitteru sú napríklad veľké rozdiely medzi USA, kde je prevaha žien, a európskymi krajinami. Aj keby štvrtina z tohto počtu boli duplicitné identity, je pre spoločnosť, ktorá predáva produkty, služby alebo myšlienky hazardérstvom nemyslieť na dobrú facebookovú komunikáciu. Rozhodne to nie je zbytočne vynaložená energia. Súčasný internet je sociálny a ak v budúcnosti bude hoc aj dominovať iná sieť, naše know-how sa nestratí.

O autorovi

Marian Jaslovský

Dlhoročný novinár, v súčasnosti redaktor časopisu .týždeň a zároveň hudobník. Je autorom šiestich kníh. S Mindshare spolupracuje od roku 2011.