Wearable smart devices (WSD – kostrbatý slovenský preklad „nositeľné chytré zariadenia“ nie je asi úplne praktický) sú ďalšou témou, ktorá rezonuje už nejaký čas v geekovských a technologických kruhoch. Popularita hračiek ako sú smartwatches, smart glasses (áno, napr. Google glass) alebo smart fitness trackers (fitness náramky ako napríklad podarený NIKE Fuel Band alebo Fitbit) zásadne rastie a s ňou rastie aj ponuka na trhu. Technologickí giganti ako Samsung (Gear 2 a Gear 2 Neo), SONY, LG, Intel alebo Motorola už odhalili svoje želiezka v ohni. Samozrejme, nemôžeme opomenúť už spomínané okuliare od Google alebo vraj chystané iWatch od Apple.

Expertné odhady hovoria o globálnom raste predaja WSD na úroveň 64 miliónov kusov v roku 2017 (podľa spoločnosti Berg Insight), čo je skokový rast oproti číslam z roku 2011 (3,1 milióna kusov), respektíve z roku 2012 (8,3 mil. kusov). Spoločnosť Cisco Systems dokonca odhaduje počet pripojených WSD v roku 2018 na úrovni 177 mil. kusov. s predpokladom na rok 2013 v počte 22 mil. pripojených zariadení.

image002

 

Čo na to marketéri? Podľa výskumu realizovaného Accenture, ktorý cituje eMarketer.com, až 39 % opýtaných marketingových manažérov označilo WSD za zaujímavú technológiu, ktorá by sa mala stať súčasťou ich marketingových plánov. Takže predstava, že vám pri vašom víkendovom nákupe zavibrujú smartwatches s akciovým kupónom na tovar, ktorý si práve pozeráte, nemusí byť až taká vzdialená. Alebo je? Podľa mnohých prieskumov je práve otázka súkromia jednou z bariér, ktorá odrádza mnohých potenciálnych zákazníkov od kúpy niektorého z WSD zariadení. Podľa prieskumu SSI realizovaného v septembri 2013 v priemere až 30 % opýtaných malo obavu o svoje súkromie pri nosení WSD.

Je pravda, že sme si už mnohí zvykli na fakt, že za sebou defakto neustále zanechávame mohutnú dátovú stopu, mnohokrát bez praktickej kontroly nad ďalším použitím „našich“ dát, no SWD sú predsa len pomerne súkromnou (možno dokonca intímnou) záležitosťou.

Budúci vývoj môže naznačiť aj nasledujúca správa. Google pred pár týždňami ohlásil príchod operačného systému pre WSD – Google Wear,  čo môže znamenať, že spôsob, ako dostať reklamné produkty Google priamo do vašich hodiniek alebo fitness trackera, je už dávno vymyslený. Otázkou je, či budú používatelia SWD ochotní túto formu reklamy akceptovať.

image003

Richard Kopunik, Mindshare Slovakia
Zdroje:

http://www.emarketer.com/Article/Wearable-Devices-Shift-Accessories-Ad-Platforms/1010743/2

http://www.emarketer.com/Article/Wearable-Tech-Sales-Grow-Do-Privacy-Concerns/1010441

http://adage.com/article/digital/adland-ponders-ad-potential-wearables/292382/

O autorovi

Richard Kopunik

Vyštudoval obchod a marketing. Vo sfére mediálnych agentúr pracuje už takmer 20 rokov. Zaujímajú ho nové trendy v oblasti marketingovej komunikácie a médií, technologické vychytávky, hudba, knihy, filmy a seriály. O nich, v akejkoľvek kombinácii, rád píše aj na našom blogu.