Apple včera o siedmej nášho času predstavili iPhone 5, s veľkou slávou, ako to už len oni vedia, a vieme o ňom to, čo bolo len objektom dohadov. Väčší a kvalitnejší displej, menší nabíjací konektor, rýchlejší procesor, lepší foťák, kovový chrbát, veď si to prečítajte aj sami. Iné som chcel.

Prečo je toľko kriku pre jeden nový telefón? Túto otázku si v súčasnosti kladú aj ľudia, ktorým Apple práve neleží v žalúdku, ale skrátka sa pozastavia nad tým, prečo je toho kriku toľko. A to už nehovorím o hromade nenávistných príspevkov v diskusiách, čo je samo osebe veľmi zaujímavý fenomén. Keď povedzme Mercedes premiéruje nové auto, nepredpokladám že pod článkami v motorubrikách sú desiatky a stovky nenávistných príspevkov od ctiteľov iných značiek. Ale v prípade Apple to tak tradične je a je veľmi pravdepodobné, že na otázku prečo by dokázal odpovedať len psychológ.

 

Prečo je toľko kriku pre jeden telefón

Predstavte si firmu, ktorá síce nevymyslela koleso, motor ani volant, ale dokázala, že auto sa stalo štandardom. Dovtedy ľudia jazdili na motorkách, motorových trojkolkách, všelijako. Aj nejaké pokusy o autá boli. Ale vďaka tejto firme sa ľudia úplne bežne vozia na autách, čo je síce oproti motorke dosť konvenčné, ale pohodlné.

Pre názornosť som to trochu prehnal, ale v Apple naozaj reálne dokázali, že sa grafické prostredie v počítačoch, hudba v prehrávačoch distribuovaná cez internet alebo dotykové smartfóny stali majetkom väčšiny ľudí. Nie sú to len nejaké prehrávače a telefóny, je to výrazná zmena nášho biotopu, na ktorú sa nabaľuje čokoľvek, od sociálnych sietí až po platbu v obchode.

A tá novátorská firma navyše nemá ambície robiť tučné katalógy svojich produktov, ale má ich len pár. Je jasné, že sa logicky očakáva, že trend meniť život ľudí bude pokračovať, a preto tá pozornosť. Samozrejme, aj Apple samotný bravúrne ovláda umenie urobiť haló okolo svojich produktov. Na druhej strane, celkom dosť šumu bolo aj pri uvedení Samsungu S 3 a Nokie Lumia, keď sa bavíme o vlajkových lodiach.

Apple však, na rozdiel od Nokie a Samsungu, pracuje s emóciami. To sú veci, ktorým geekovia, prispôsobujúci si svoje androidy a pozerajúci na frekvenciu dvojjadrových procesorov až tak nerozumejú. A navyše má silný príbeh. Emócie a príbeh sú dôležitou hybnou silou marketingu. Keď už sme pri tých autách, takmer každá kampaň na ne je založená na emóciách.

Nový iPhone neprekvapil

Všetko, čo sa o päťkovom iPhone hovorilo, sa aj potvrdilo a nič navyše nebolo. To mnohých upevnilo v presvedčení, že Apple ako technologický inovátor sa vyčerpal a už nedokáže „myslieť inak“, čo vždy bolo ich heslom. Lebo, úprimne,  päť radov ikoniek namiesto štyroch alebo lepší foťák nie je inovácia, z ktorej by sme padli na zadok. Nokia a Samsung priniesli inovácií viac. Povedzme ClearPad, na ktorý sa dá kresliť aj v rukaviciach či optická stabilizácia obrazu (Nokia), podpora bezdrôtového nabíjania alebo sledovanie pohľadu (Samsung), aby som spomenul len zopár.

Apple nikdy nebol len hardvér a softvér, ale spôsob robiť veci. Na jednej strane, môžeme si povedať, že už aj iPhone 3G S je dostatočne vyspelý a keď dostane súčasnú hardvérovú podporu (teda rýchlejší procesor), tak bude všetko ok. Na druhej strane, od Apple sme boli zvyknutí, že človek vždy s novým produktom dostal nejaký citeľnejší benefit. Mne sa zdá, že momentálne tento trend absentuje. Z dostupných materiálov mám pocit, že nový iPhone by sa mohol volať skôr 4 XL. Bolo by to možno poctivejšie.

Steve Jobs skrátka chýba. Navyše prevratné veci sa pravdepodobne už udiali a čakajú nás skôr evolúcie, ale severania a Kórejci nás presviedčajú, že aj malé nápady dokážu byť sexi.

 

Čo to robíte s iPodom?

Keď som si kúpil iPhone, predal som iPod, lebo zrazu prestal byť aktuálny. Mal som ten podlhovastý, piatej generácie. Pokukoval som po vtedy súčasnom, malom štvorcovom, pretože sa mi páčila možnosť použiť ho ako hodinky, ale bol som lakomý, našťastie. Najnovší iPod siedmej generácie sa zasa zmenil na niečo ako malý iPhone a nechápem prečo. Mimochodom, tieto nové iPody  sa nápadne ponášajú na Nokiu Lumiu.

Celkom rád by som počul nové slúchadlá od Apple, lebo tie štandardné, to bola zvuková hanba.

 

Jedna z firiem

Je možné a dokonca pravdepodobné, že Apple prestane tak veľmi trčať, ak sa to už náhodou neudialo. Nokii a Samsungu veľmi držím palce, pretože rivalita troch systémov môže byť len užitočná. Verím tiež, že konkurenčný boj sa bude riešiť headhuntingom a nápadmi a nie patentovými spormi.

Z noviniek vyplýva, že Apple sa napočudovanie stala z inovatívnej firmy konzervatívnou spoločnosťou. S novinkami prichádza skôr Samsung a očividne má peniaze nielen na nákup najlepších hláv, aj keď pracujú taktikou „pokus-omyl“, vytvárajúc aj veľmi čudesné produkty, ktoré sa nemusia chytiť. Ale aj to je spôsob ako meniť veci, nielen sústredené ryžovanie najrýdzejších myšlienok v štýle Steva Jobsa.

Android je do značnej miery problematický softvér a je v podobnej situácii ako Windows 95, ktoré museli bežať na množstve platforiem a na niektorých bežali nie úplne optimálne. Galaxy 3S však ukazuje, že pri troche snahy sa dá Android nakonfigurovať na konkrétne „železo“.

Súdim, že Apple sa stane jednou z firiem a ľudia sa pre jeho produkty normálne rozhodnú z nejakých dôvodov, tak, ako sa rozhodnú pre Land Rover, BMW alebo Toyotu. A možno aj tie nenávistné príspevky ctiteľov iných značiek sa vytratia. Chvalabohu.

Marian Jaslovský, Mindshare Slovakia

O autorovi

Marian Jaslovský

Dlhoročný novinár, v súčasnosti redaktor časopisu .týždeň a zároveň hudobník. Je autorom šiestich kníh. S Mindshare spolupracuje od roku 2011.