Martin Mazag, šéfredaktor Stratégií
Aký bude reklamný trh v roku 2011/2012?
Exkluzívna analýza Stratégií o reálnych výdavkoch na reklamu na Slovensku.
Reálne výdavky na reklamu v médiách (ATL) v roku 2010 260 mil. EUR (-6,5% medziročne), odhad rastu pre rok 2011 na úrovni 2% – 266 mil. EUR.
Odhad celkových výdavkov na reklamu, vrátane BTL, v roku 2010 370 mil. EUR, odhad rastu na 400 mil. EUR (8,1%).
Zverejnené odhady sú ďaleko za ideálnou úrovňou reklamných výdavkov v ekonomike (1% z HDP), čiže 659 mil. EUR v roku 2010, resp. 683 mil. EUR pre rok 2011.
BTL segment očakáva oveľa zásadnejší medziročný rast výdavkov, možno aj vďaka prepadu výdavkov v ATL oblasti.
Najvyšší prepad reklamných príjmov v roku 2010 v segmente printu (-13,4%). Jediný rast zaznamenal internet a to o viac ako 7%. V OOH stagnácia, resp. mierny rast aj napriek voľbám. V segmente rádií rástol náskok hlavných lídrov – rádia Expres a FUN rádia.
Čo charakterizovalo komunikačný biznis v roku 2010?
Veľkí zadávatelia – tlak na efektivitu (nižšie objemy a nižšie ceny)
SME segment – mierne oživenie aj vo “veľkých” médiách
Málo sezónnych kampaní – hlavne výpadok druhej polovice roka.
Výpadky ATL v prospech POS aktivít, resp. na saturáciu tlaku reťazcov na cenu.
Komuniakčný biznis v roku 2011.
Politické rozhodnutia budú mať pravdepodobne negatívny dopad na reklamný trh (banková daň, reforma odvodov, licencie operátorov) – negatívny dopad na spotrebu a predaje.
Nulový, resp. mierny medziročný rast reklamných výdavkov.
Richard Kopunik, Mindshare Slovakia