Facebook kúpil za miliardu dolárov Instagram, firmu, ktorá má štrnásť zamestnancov a na trh sa uviedla v októbri 2010 po tom, čo vznikla v marci. Veľkosť, respektíve malosť Instagramu zďaleka nie je jediný dôvod, prečo je táto akvizícia, nebojíme sa povedať, jednou z najvýznamnejších a najzaujímavejších tohoročných udalostí internetového biznisu.
Facebook asi poznáte a je veľmi pravdepodobné, že Instagram vám až tak úplne známy nie je. Teda: je to aplikácia/sociálna sieť na zdieľanie fotografií. Do minulého týždňa určená len pre iPhony, 3. apríla vyšla androidová verzia (na veľké zdesenie jablčných hipsterov, ktorí zúrili, že „instagram zaplevelia socky z androidieho gheta“).
V tom čase mal Instagram asi 30 miliónov účtov a počas prvých dvanástich hodín si androidovú verziu stiahlo viac ako milión používateľov.
Estetické zdieľanie
Ako to vlastne funguje? Stručne povedané: Odfotím niečo, upravím fotku, zavesím na Instagram. Tam si obrázok môžu pozrieť moji followeri, ja vidím obrázky tých, čo followujem (požičané z Twittera) a obrázy si vzájomne lajkujeme a komentujeme (ako na Facebooku).
A za čo je tá miliarda, poviete si možno. Veď to nie je nič nové , podobne fungujú aj facebookovské albumy, Picasa (Google), či Flickr (ktorý Yahoo! kúpili v roku 2007 „len“ za 35 miliónov dolárov a ktorá patrila medzi 50 najpopulárnejších na svete).
Pointa je v tom, že Instagram je krásne prostredie, v ktorom chceme byť a podporuje retro módu. Fotky povinne orežeme na štvorcový formát a môžeme aplikovať niektorý z retro filtrov a rámikov, ktoré urobia zaujímavý a sexi záber v podstate z hocakej blbiny. A ak fotiť viete, určite to fotke nezaškodí, hlavne, ľudia s vkusom použijú vhodný filter.
Navyše, aplikácia nie je zarárošená reklamami, pretože Instagram fungoval z peňazí investorov. Pridanou hodnotou sú najrôznejšie súťaže a rebríčky.Sú sociálne siete, ku ktorým si emotívny vzťah nevytvoríte ani po piatom drinku a sú namotávky, ktoré si vás získajú hneď. Instagram medzi ne určite patrí.
Instagram a Facebook
Facebook je namotávka tiež, ale rozhodne ho asi nikto nepovažuje za zvlášt krásne prostredie. A napriek priebežnému vylepšovaniu to s jeho fotografickou stránkou nebolo nikdy nejaké slávne (aj keď sa vďaka poslednej úprave fotky už dajú roztiahnuť na celú obrazovku).
To je určite dôvod, prečo Zuckerberg po Instragrame tak pásol a napokon ho aj získal. Je to jeho prvá veľká akvizícia a prvá, ktorú sa zaviazal zachovať (tú minuloročnú, geolokačnú službu Gowalla kúpil len preto aby ju zlikvidoval a tím použil vo svojich projektoch). Instagram vraj ostane tak, ako je, iba bude aj tesne integrovaný do Facebooku (tá integrácia bola „podozrivá“ už v čase pred oficiálnym oznámením transakcie). Zuckerberg však zdôraznil, že zdieľanie na facebooku nebude povinné. Ohlásil aj „vylepšenie zdieľania fotografií na základe záujmov“.
Zaujímavá je aj výška investície, zýrazne prekračujúca nedávne odhady, aj keď ide o miliardu v „akciách facebooku a v hotovosti“.
Instagram je kontroverzný, nazývajú ho bublinou, estéti frflú, prečo si ľudia ničia spomienky efektmi, ktoré budú o pár rokov smiešne.
V podstate je to naozaj ťažký mainstream a filtre z nikoho lepšieho fotografa neurobia, ale urobí z niekoho blog lepšieho publicistu? Toto je internetová doba a buď to daj na sieť alebo nechaj tak.
Marian Jaslovský, Mindshare Slovakia