Facebooku hrabe. To sme si mnohí pomysleli v posledných dňoch. Príklad: Človek píše niekoľko minút na mobile status, odošle ho – a nič. Skrátka sa bez stopy stratí. Alebo: Zavesím fotografiu typu „desať lajkov a nejaká debata sú pri všetkej skromnosti isté“. A opäť vôbec nič. Fotka je tam, ale ako keby ju nikto nevidel. A asi ju ani nevidel, lebo keď o pol hodiny skusmo zdieľam túto svoju fotku, tak je všetko ako má byť.

Toto vyvádzala mobilná aplikácia. Mimochodom, všimli ste si, že Hlavná stránka sa už na nej nevolá Hlavná stránka, ale Vybrané príspevky? Človek má pocit, že Facebook začína smerovať k systému, ako majú sociálne aplikácie typu Endomondo, Evernotes, Deezer alebo Dropbox: Základnú funkcionalitu máš zaručenú, ale ak chceš rozšírenú, zaplať si mesačne toľko a toľko eur. A, samozrejme, vidieť všetky príspevky nie je základné ľudské právo.

 

Ako vidieť všetko, čo chceme vidieť?

Ale to som myslel ako sarkazmus. Verme sľubu „facebook je zadarmo a vždy bude“. A peniaze nech vyberá od inzerentov. A čo sa týka filtra príspevkov: Facebook nám nikdy nezobrazoval všetko od všetkých priateľov, ale riadil sa vlastnými algoritmami, ktoré sa dajú zhrnúť tak, že ak sa s niekým priatelíme viac (teda máme vzájomné interakcie v podobe diskusií, lajkov a zdieľaní), tak sa príspevky vzájomne zobrazujú viac. Ak „priateľstvo“ nie je aktívne, Facebook nás nezaťažuje zobrazovaním. Ak na svoj profil kašlete a nie ste aktívni, vaše príspevky uvidí menej ľudí.

 

Takže čo urobiť, aby sme neprišli o príspevky ľudí, ktorí nás zaujímajú?

Prvá možnosť je nastaviť, aby sa zobrazovali v upozorneniach. Idete na stránku človeka, ktorého nechcete prepásť a nastavíte si buď „dostávať upozornenie“ alebo „blízky priateľ“ (ak je). A je to. Takto:

Screenshot - 17 Screenshot - 17. 6 2

Druhá možnosť je vytvoriť si kanál záujmov. Môžete ich spraviť koľko chcete, tématicky alebo hocako, a v kanáli môžete miešať osobné a fan stránky. Tu je podrobný návod ako na to.

 

Facebooku hrabe?

A čo facebookovské psie kusy? Možným vysvetlením je, že Facebook prechádza na novú funcionalitu – hashtagy, pričom ešte neskončil redizajn a to spôsobilo chyby vo funkcionalite.

Hashtagy budú zrejme najvýznamnejším vylepšením facebooku od čias chatu a tlačidla „páči sa mi“ (obe „fičúrie“ prišli na svet v roku 2010). Ide o to, že historický obsah facebooku sa nedá nijako vyhrabať. Google je naň krátky a svoje vlastné vyhľadávacie nástroje Facebook nemá. No a bude mať, presne tie isté ako Twitter a Instagram. Hashtag je takýto krížik #, ktorý sa napíše pred kľúčové slovo a to sa dá potom vyhľadať.

 

Čo to prinesie?

Pravdepodobne okrem možnosti vyhľadávania nič dobré, pretože text s nasypanými hashtagmi sa  číta naozaj ťažko. Vidíme to na  Twitteri. Zoberme si pre príklad jednoduchý text a preložme ho do hashtagovej reči.

Normálny text:

Včera sme boli na ochutnávke vín vo Wineshope Lachova a veľmi sa nám páčili veltlín od Skovajsu a rýnsky rizling od Pomfyho. Toto je fakt príjemné miesto uprostred panelákov v Petržalke.

Ten istý text preložený do hashtagštiny:

Včera #ochutnávka #Wineshop Lachova #cool #Veltlín od #Skovajsa a tiež #rizling #Pomfy. Príjemná #vinotéka v #Petržalka

Takže takto by to mohlo dopadnúť a navyše Twitter je limitovaný 140 znakmi a určený na suchú neemotívnu správu, tak cez ne sa nejako prelúskame. Aby sme si na facebooku nevypichli oči od toľkého ostnatého drôtu, vyzývam už teraz, aby túto hrôzu nepoužívali často a radšej kľúčové slová s hashtagmi zhromaždili na koniec textu. Aj keď je to asi márne, lebo niektorí #hipsteri ich používajú aj teraz, keď ešte nemusia.

#Bigfail.

Vlastne

#Čaute

P.S. A pritom by to bolo jednoduché, keby sa kľúčové slová vkladali na príslušné miesto – ako v YouTube kanáloch.

facebook_hashtag_use_stop_it

Marian Jaslovský, Mindshare Slovakia

O autorovi

Marian Jaslovský

Dlhoročný novinár, v súčasnosti redaktor časopisu .týždeň a zároveň hudobník. Je autorom šiestich kníh. S Mindshare spolupracuje od roku 2011.