Fenomén tzv. multiscreenu, čiže situácie, kedy sedíme v obývačke, pozeráme obľúbený seriál a zároveň hľadíme do mobilu alebo tabletu, je dnes už všeobecne známy. Celosvetové čísla hovoria, že zhruba 50 % TV divákov zvládne v rovnakom čase minimálne dve obrazovky (jednu z nich tradičnú televíznu). Na Slovensku je to približne rovnako. Sledovať dve obrazovky naraz nie je úplne jednoduché a je asi prirodzené, že body stráca hlavne tá klasická televízna, samozrejme hlavne počas reklamných brejkov, ktoré by mali byť nositeľmi platených komunikačných odkazov, reklamných spotov.

Víziu, že pozornosť multiskrínujúcich divákov  bude postupne znižovať relevanciu klasickej TV komunikácie, už dnes asi nikto nenazve utópiou. Tejto vízie sa samozrejme v prvom rade chytajú zástupcovia tzv. nových médií, ktorí jednak už dávno pochopili, že ich budúcnosť je v mobilnej platforme (Facebook s ich raketovým rastom mobilných prístupov a príjmov z mobilnej reklamy, Twitter, ktorý sa ešte pred svojim IPO sústredil primárne na mobilný zážitok svojich užívateľov, Snapchat, Whatsapp, atď.). Aby to nebolo málo, či Twitter aFacebook, už istý čas hľadajú spôsob, ako ukrojiť z dostupného reklamného koláča ešte väčší kus, ako im „prináleží“ vďaka schopnosti predávať mobilnú reklamu. Už dávnejšie sme na našom blogu písali o tom, že Twitter hľadá závislosť medzi TV ratingami a diváckymi tweetmi, samozrejme s cieľom monetizovať takto vzniknutý komerčný priestor. Facebook, zdá sa, hľadá podobný model komerčného využitia prepojenia viacerých obrazoviek.

A New, Optional Way to Share and Discover Music, TV and Movies_2

Na svojom firemnom blogu FB ohlásil spustenie novej služby v USA, ktorá umožní jeho užívateľom jednoduchšie zdielať s ich FB priateľmi informáciu o TV programe, ktorý práve pozerajú alebo hudbe, ktorá práve hrá v pozadí, zatiaľ čo updatujú svoj status.

Samozrejme, je ľahké si predstaviť, že takáto možnosť identifikovať živý TV program (alebo reklamný spot?) je len kúsok od jej komerčného využitia – nasadenia relevantného reklamného odkazu priamo v prostredí facebooku.

Veci sa nedejú náhodne. Táto, na prvý pohľad vzdialená vízia, má už aj konkrétne kontúry. Spoločnosť Xaxis, patriaca do holdingu WPP, ktorého súčasťou je aj Mindshare, ohlásila spustenie nového projektu, veľavravne nazvaného Sync. Ten by mal umožniť zasiahnuť relevantnou reklamou na tej druhej obrazovke práve tých TV divákov, ktorí venujú viac pozornosti svojmu mobilnému telefónu alebo tabletu. Sync síce nepracuje s „odposluchom“ živého vysielania na pozadí, kombinuje dáta o historickej TV sledovanosti, lokácii užívateľa, so informáciou o reklamných spotoch zaradených do reklamnej prestávky, no jednoznačne má ambíciu riešiť práve fenomén multi-screenu a z neho vyplývajúce znižovanie pozornosti konzumentov. Ak chcete vediet viac, tu je video s ukážkou, ako Sync fungoval v prípade vývojárskej firmy Activision.

Takže pozor. Ak nabudúce pôjdete počas reklamnej prestávky napríklad na toaletu, neberte si so sebou tablet ani telefón. V opačnom prípade reklame neutečiete.

Richard Kopunik, Mindshare Slovakia

Zdroje:

http://newsroom.fb.com/news/2014/05/a-new-optional-way-to-share-and-discover-music-tv-and-movies/

http://adage.com/article/digital/wpp-s-xaxis-sync-tv-mobile-ads/292758/

A New, Optional Way to Share and Discover Music, TV and Movies_3

A New, Optional Way to Share and Discover Music, TV and Movies_4

O autorovi

Richard Kopunik

Vyštudoval obchod a marketing. Vo sfére mediálnych agentúr pracuje už takmer 20 rokov. Zaujímajú ho nové trendy v oblasti marketingovej komunikácie a médií, technologické vychytávky, hudba, knihy, filmy a seriály. O nich, v akejkoľvek kombinácii, rád píše aj na našom blogu.