V dnešnom svete plnom stresu občas cítime potrebu niečo robiť s rukami. Na odreagovanie niekedy stačí aj sponka do vlasov alebo zväzok kľúčov, ale nedávno sa zjavil predmet na to určený. Úspechu fidget spinnera, ktorý slúži na odreagovanie sa a pritom je to ešte cool vecička, sa nemožno čudovať.

Čo sa týka konštrukcie je to hračka – vrtuľka, ktorá sa skladá z troch zaoblených listov a stredovej časti. Klasický spinner obsahuje štyri guľôčkové ložiská – v listoch vrtuľky a v strede. Pomocou jemného pohybu prstov človek vrtuľku roztočí a môže s ňou robiť rôzne kúsky, podľa toho aký je šikovný. Alebo len držať medzi prstami a poháňať, pôsobí to upokojujúco. Funguje to takto:

Táto jednoduchá antistresová hračka vznikla už v 90. rokoch, kedy Catherine Hettinger vymyslela zábavku pre svoju 7-ročnú hyperaktívnu dcéru. Nechala si ho patentovať, no v roku 2005 si nepredĺžila licenciu na svoj vynález, pretože licencia stála 400 dolárov. Určite má z toho teraz veľkú radosť.

Fidget spinner však priniesol oveľa viac ako len antistresovú zábavku. Poďme sa pozrieť na to, ako jedna hračka roztočila virálny svet na plné obrátky.

Kedysi sa tradičné médiá predbiehali v tom, ktoré dá ako najdôležitejšie správy ako prvé. S dobou internetu a hlavne sociálnych sietí sa však tento cyklus zmenil a my, samotní recipienti sme prví, čo prinášame „breaking news“ prostredníctvom svojich videí, zdieľaní a komentárov na sociálnych sieťach.

Graf www.wolfpointagency.com

Samozrejme, fidget spinner článok na titulke New York Times nespraví. Ale spraví viac ako 5 miliónov videí na YouTube a viac ako 110 000 vyhľadávaní mesačne na Googli (graf je z Google Trends):

Fidget spinner sa vrtí na facebookoch, instagramoch, vyskytuje sa v meme obrázkoch a dokonca keby vám nestačilo, viete si vlastný Fidget spinner aj upiecť . Pozri celý článok na Tasty s videom.

 

Tak ako fidget spinner sa raz spomalí a prestane točiť a bude nasledovať niekedy populárne hračky ako Rubikova kocka či jojo, aj virálne trendy s nim nakoniec utíchnu. Otázne je, ako dokážu značky využiť tento trend vo svoj prospech a zakomponovať ho do svojich krátkodobých stratégií. Takéto virálne trendy sa v posledných rokoch objavujú pomerne často a zasiahujú nás intenzívne. Preto je úlohou šikovných marketérov a kreatívcov zviesť sa na tejto vlne, zakomponovať virálny trend do svojich stratégií.

Fidget spinner je už teraz jeden z najobľúbenejších propagačných predmetov.

 

Ale tým sa jeho marketingová kariéra isto nekončí. Veď sa páči aj tomuto aligátorovi a video sa objavilo aj v reklame Weather.com.

Veronika Puschenreiterová, Mindshare Slovakia

O autorovi

Veronika Puschenreiterova

Vyštudovala reklamu a marketing, nakoľko má rada kreatívne a tvorivé veci. Zároveň však rada komunikuje s ľuďmi a preto je práve už dva roky na klientskom oddelení u nás v Mindshari. Má rada dobré jedlo, miluje cestovanie, šport a pekný dizajn (najmä ružovej farby). Jej heslom je „všetko sa dá, len treba chcieť“ a pohár radšej vidí vždy poloplný ako poloprázdny.