Sociálne médiá sú veľmi dynamické a zmeny môžu prichádzať takmer zo dňa na deň. Napriek tomu sme schopní identifikovať trendy, ktoré ich ovplyvňujú a akým spôsobom by mali ovplyvniť zmýšľanie marketérov v nadchádzajúcom roku. Veľa z nich na seba nadväzuje a navzájom sa dopĺňa. Pozrime sa na tie najdôležitejšie:

  1. Vzrastajúca popularita krátkodobého obsahu

V našich podmienkach sa pri tomto trende rozprávame najmä o Stories. Konkrétne na Instagrame (celosvetovo ich využíva už viac ako 200 miliónov užívateľov mesačne), keďže na Facebooku Stories zatiaľ nezískali veľkú popularitu a snapchatová komunita nie je zatiaľ dostatočne široká. Popularita tzv. ephemeral contentu je rozšírená najmä u mladšej cieľovej skupiny, pretože vnímajú tento obsah ako viac autentický, prirodzený a nechcú ho „zmeškať“.

  1. Pokračujúce investície do influencer marketingu

Tento moment sme popisovali už v trendoch na rok 2017, čo sa i potvrdilo, a veríme, že influencer marketing bude v roku 2018 ešte silnejší. Je to práve ten kanál, ktorý rastie najrýchlejšie a potvrdzujú to všetky prieskumy a štúdie. Dokonca až 49 % Twitter/Instagram užívateľov sa spolieha na odporúčania od influencerov a 94 % marketérov verí, že je to efektívna marketingová stratégia.

  1. Fokus na Generáciu Z

Gen-Z alebo post Millennials sú tí, ktorí boli narodení po roku 1995, teda najstarší z Gen Zers majú teraz 22 rokov. Podľa štúdie Goldman Sachs bude v najbližšom období práve táto generácia dokonca hodnotejšia ako millennials. Generácia Z práve vstupuje do pracovného procesu a ich nákupná sila porastie. Sú to deti, ktoré vychovávala Generácia X a vyrastali s mobilnými zariadeniami v rukách, sú tzv. „true digital natives“. Ak chcú marketéri zasiahnuť túto cieľovú skupinu, mali by počítať so zvýšeným investíciami do sociálnych platform ako Instagram, YouTube a Snapchat,.

  1. Prítomnosť brandov v messaging aplikáciách, chatboty

Opäť jeden z trendov opakujúcich sa z roku 2017, ktorého sila naberie na intenzite práve v tomto roku. Väčšina užívateľov uprednostňuje pred telefonickým hovorom práve kontakt cez ktorúkoľvek messaging aplikáciu a počet ich užívateľov neustále rastie. Globálne sa dokonca odhaduje, že až 30 % našich chatov v roku 2018 bude s chatbotmi, ktorí môžu byť veľmi efektívne využívaný na zákaznícky servis.

  1. Rozmach live streamingu

Tento trend súvisí priamo s prvým menovaným – a teda krátkodobým obsahom a tiež s popularitou videa ako takého. Všetky sociálne siete neustále investujú do videa, aby podporili generovanie engagementu a budovali základne followerov. Z prieskumov vyplýva, že až 80 % zákazníkov by radšej sledovalo live video ako si prečítali textový post a live videá na Facebooku sú sledované trikrát dlhšie ako tie obyčajné.

  1. Vzostup rozšírenej reality

Tento trend sa pomaly vyvíja už niekoľko rokov a s napätím sledujeme s čím prídu tí najväčší globálni hráči na poli technológií. Prvou lastovičkou budúceho roku bolo predstavenie nových Iphone 8 a Iphone X, ktorých čip dovoľuje užívateľom zažiť nevídanú rozšírenú realitu. Najviac pravdepodobné však je, že medzi masy ľudí dostanú rozšírenú realitu najmä sociálne siete ako Instagram a Snapchat a ich filtre.

  1. Silnejšia politika ochrany pred fake news a nevhodným obsahom, GDPR

Po sérii kontroverzných káuz, napríklad počas kampane na voľby amerického prezidenta na Facebooku alebo zobrazovaním reklám pri nevhodnom obsahu na YouTube, sú sociálne siete nútené prijať viacero praktických opatrení, ktoré zabránia akýmkoľvek pochybnostiam v budúcnosti. Facebook napríklad ohlásil, že v budúcom roku bude zverejňovať reklamy inzerentov priamo na ich fan pages (koniec dark postov), čo znamená lepšiu dohľadateľnosť a systém kontroly. K tomuto trendu zaraďujeme takisto nové nariadenie o ochrane osobných údajov Európskej Únie (GDPR), ktorý upravuje i formu a podobu súhlasu so spracovaním osobných údajov.

Silvia Kujovičová, Mindshare Slovakia

ilustračné foto geralt, Pixabay

Zdroje:

https://www.entrepreneur.com

http://www.goldmansachs.com

https://www.socialmediatoday.com

O autorovi

Silvia Kujovičová

Marketing študovala už na univerzite, najviac ju oslovil digital a profesionálne sa mu venuje už vyše dvoch rokov. Je certifikovaná odborníčka v Google Adwords a Google Analytics. Spravuje kampane na Facebooku, Instagrame a iných sociálnych sieťach, ktoré sú jej srdcovou záležitosťou. Veľmi ju baví dynamika a kreativita online marketingu a rada sleduje najnovšie trendy. Má skúsenosti z PR agentúry, ktoré využíva pri písaní firemného blogu. V súkromí rada varí, kde ju tiež baví kreativita a miluje filmy od Marvela a DC Comics.