Možno poznáte sami ten pocit, keď večer po celodennom zhone hľadáte v televíznom programe, na Netflixe, HBO Go, YouTube alebo inej video-on-demand službe film alebo seriál, či dokument, na ktorý máte práve chuť. Občas sa zdá, že riešenie neexistuje, a aspoň mne sa často stáva, že namiesto objavovania nových filmových titulov skončím pri niečom osvedčenom, alebo, čo je už takmer pravidlom, si nevyberiem nič, a skúsim nájsť niečo v ďalšom bludisku hudobných streamovacích služieb, čo často znamená ďalší čas strávený hľadaním toho správneho albumu – áno, ja som z generácie, ktorá je zvyknutá počúvať celé albumy.
Že nie som sám asi nie je prekvapivé. Tak, ako s ponukou on-demand obsahových služieb prišiel fenomén binge-watchingu, podľa výsledkov viacerých výskumov, tu máme fenomén, ktorý som popísal v úvode. Už má samozrejme aj svoj názov – content fatigue alebo ak chcete únava z prebytku obsahu.
S rastúcou ponukou multimediálneho obsahu, instantne dostupného prostredníctvom niekoľkých ťuknutí do obrazovky telefónu, tabletu alebo stlačení pár tlačidiel diaľkového ovládania, nehovoriac o už dnes bežnej možnosti vyhľadávať pomocou hlasu, to vyzerá tak, že problémom už nie je nedostatok obsahu, ale jeho prebytok. Podľa štúdie realizovanej spoločnosťou TiVo, výrobcu multimediálneho hardware a zároveň poskytovateľa platformy umožňujúcej sledovanie viacero SVOD/OTT služieb, narástol v roku 2018 počet služieb, ktoré diváci sledujú medziročne v USA a Kanade, o 26 %, z 2,18 na 2,75 (TiVo, Video Trends Report 2019).
Štúdia spoločností Reelgood a Learndipity Data Insights realizovaná v roku 2016 ukázala, že diváci Netflixu strávia v priemere takmer 18 minút denne výberom programu, ktorý budú sledovať, čo je dvakrát viac, ako je to v prípade divákov káblovej televízie (9,1 minúty). Oveľa čerstvejšie dáta z prieskumu, výstižne nazvaného Navigating Content Chaos, A roadmap for pay-TV operators, ktorý realizovala výskumná agentúra Ampere Analysis pre spoločnosť TiVo, hovoria, že každý desiaty divák SVOD/OTT služieb si pravidelne nevyberie z ponuky obsahu, ktorý jednotlivé služby ponúkajú. Iný dokument, rozsiahla analýza fungovania odporúčacieho systému, na ktorom beží Netflix uvádza okrem iného zaujímavé zistenie, že priemerný divák Netflixu stráca pri výbere obsahu o platformu záujem po približne 60-90 sekundách po tom, čo preskúmal 10 – 20 ponúkaných titulov, z čoho približne tri detailnejšie (The Netflix Recommender System: Algorithms, Business Value, and Innovation, december 2015). Ako ste na tom vy?
Už spomenutá štúdia, ktorú pre objednávateľa, spoločnosť TiVo, realizovala spoločnosť Ampere Anaslysis ukazuje, že tzv. „obsahový chaos“ sa stane zásadným fenoménom, ktorý budú musieť poskytovatelia obsahu, či už individuálni alebo jeho agregátori, riešiť. Podľa spomenutej štúdie, realizovanej v roku 2018, narástol katalóg SVOD poskytovateľov obsahu za dva roky o 40 %, zatiaľ čo ponuka lineárnych TV kanálov narástla na 8000 (!). Je zaujímavé pozorovať, že aj napriek pokračujúcemu rastu domácností, ktoré majú prístup o SVOD/OTT službám, v krajinách, v ktorých spoločnosť Ampere spomenutú štúdiu realizovala, rastie aj počet lineárnych, teda klasických TV kanálov. Viď. graf dolu.
V krajinách, uvedených v predchádzajúcom grafe, po prvýkrát prekonal podiel SVOD domácností (62 % domácností s prístupom k internetu) podiel Pay TV domácností (60 % domácností s prístupom k internetu). Napríklad v USA má 35 % domácností viac ako tri platené SVOD služby, 22 % má k dispozícii 4 a viac takýchto služieb. Podľa Ampere mali tri najväčšie SVOD služby v USA – Netflix, Hulu a Amazon Prime Video – v ponuke v júni 2018 spoločne viac ako 50.000 titulov (viď. graf dolu).
Všetky spomenuté on-demand platformy a tiež poskytovatelia hardware, ako je Apple alebo už spomínané TiVo, či ROKU, neustále vylepšujú ich doporučovací algoritmus, ktorého úlohou by malo byť vyriešiť váš problém s výberom prostredníctvom analýzy dát a neustále sa učiacej umelej inteligencie. Jedným z nástrojov, ako celý proces divákom uľahčiť, je zapojenie hlasového vyhľadávania. Podiel zariadení, ktoré takéto vyhľadávanie umožňujú, narástol v domácnostiach z nuly v roku 2016, na takmer 20 % v treťom kvartáli 2018 (Ampere, TiVo, 2018), a podiel divákov, ktorí hlasové vyhľadávanie využívali narástol na takmer 30 % (TiVo, Video Trends Report 2019).
Že otázku UX pri vyhľadávaní a sledovaní obsahu berú jeho poskytovatelia vážne, a že sú pri svojich snahách pomerne úspešní, dokazujú výsledky už spomenutej štúdie spoločnosti TiVo. Graf dolu ukazuje pozitívny trend pocitu spokojnosti s tým, ako fungujú napríklad personalizované odporúčania v OTT platformách.
Zdroj: TiVo, Video Trends Report: January 2019
To, že prebytok obsahu (alebo únava z množstva obsahu – content fatigue) sa začína prejavovať aj v preferenciách užívateľov pri výbere služieb, dokazuje aj fakt, že podiel domácností, ktoré využívajú v prípade Pay TV služieb neobmedzené á la carte balíky medziročne klesol z 81,3 % na 70,9 % (TiVo, Video Trends Report 2019).
Na záver, ak by vás zaujímalo, aké OTT/SVOD služby využívajú domácnosti zaradené do výskumu, odpoveď nájdete v grafike dolu (TiVo, Video Trends Report 2019).
A ak by niekoho zaujímal detailnejší pohľad na to, ako funguje odporúčací systém Netflixu, na poslednom linku uvedenom v zdrojoch nájdete odkaz na štúdiu realizovanú v žurnále ACM Transactions on Management Information Systems, spomínanú v úvodnej časti tohoto postu.
Richard Kopunik, Mindshare Slovakia
Ilustračný obrázok Pixabay.com
Zdroje:
https://blog.tivo.com/2019/01/tivo-video-trends-report-january-2019/
https://blog.tivo.com/2018/10/new-tivo-white-paper-offers-roadmap/