Je máj a leto už klope na dvere. Teplo, slnko, voda, čas dovoleniek. K tomu neodmysliteľne patrí aj niečo osviežujúce. Málokto pohrdne sladkou maškrtou v podobe nanuku, ale málo maškrtníkov vie, že prvá zmienka o nanuku (napriek tomu, že zmrzlina už existovala dlho predtým), pochádza z roku 1905. Veľa dobrých vecí sa rodí náhodou a to sa týka aj nanuku.

Ako sa to všetko začalo

V roku 1905 sa na trhu objavili osviežujúce bublinkové nápoje, ktoré sa v krátkej dobe stali hitom. Keďže boli pomerne drahé, 11-ročný Frank Epperson sa rozhodol, že ušetrí peniaze a tak si začal pomocou kombinácie práškovej limonády a vody, ktorú miešal drevenou paličkou, vyrábať vlastný nápoj. Keďže bol už večer, nechal pohár celú noc na verande. Nakoľko teploty klesli pod nulu, ráno po príchode na verandu našiel zmrznutú zmes, v ktorej stála palička, ktorou ju miešal. Najskôr si na tomto prvom nanuku pochutil sám a z času na čas si ho urobil aj neskôr. Potom si však uvedomil, že by ho mohol aj ponúkať na predaj a tak sa začalo jeho podnikanie s nanukmi. Svoj vynález nazval “Epsicle”, ktorý si v roku 1923 nechal patentovať. Na návrh Eppersonových detí bol premenovaný na “Popsicle” = nápoj na paličke. Popsicle mal ovocnú príchuť. V roku 1989 získala značku Popsicle spoločnosť Unilever a rozšírila značku nad rámec pôvodných ovocných chutí.

Vintage reklama na Popsicle

Slovenský Popsicle = Nanuk

Pomenovanie “nanuk” je prevzaté z češtiny. Je odvodený z celovečerného dokumentárneho filmu Nanuk, človek primitívny (ang. Nanook of the North) amerického režiséra Roberta J. Flahertyho (pozri na ČSFD) z roku 1922. V inuitštine výraz “Nanuk”, či ” Nanook ” znamená  “polárny ľadový medveď” a označuje mytologického mocného “majstra medveďov” a domáci mu pripisovali ľudské vlastnosti.. Inuitskí poľovníci uctievali tohto veľkého medveďa, pretože verili, že rozhoduje o tom, či bude mať lovec pri love medveďa šťastie.

Plagátik k filmu Nanook of the North

Míša – dokonalé spojenie tvarohu a kakaovej polevy

Na Slovensku je sortiment nanukov veľmi široký, no my sme sa rozhodli pre jeden konkrétny. Míša, ktorého výrobcom je spoločnosť Unilever, je dlhoročným favoritom chladiacich boxov.

Na trhu je už nejakých pár rôčkov, prvé myšlienky o jeho vzniku boli na prelome päťdesiatych a šesťdesiatych rokov, kedy sa jeho výroba spustila v pražskom Laktose vo Vysočanoch. O niekoľko rokov neskôr sa jeho výroba presunula z Prahy do Zdounek pri Kroměříži, kde v roku 1962 dostal svoju prvú paličku. Momentálne nanuk vyrába firma Tipafrost v Třebíči. Od doby svojho vzniku vyzerá stále rovnako, má rovnakú receptúru a rovnako sa aj vyrába. Tomu sa hovorí nadčasovosť! A viete, prečo Míša patrí medzi najobľúbenejšie nanuky? Okrem tradičnej receptúry a kvalitných ingrediencií má na tom zásluhu tvaroh, ktorý tvorí až 54 % z celkovej hmotnosti nanuku. Tvaroh je totiž obľúbeným mliečnym produktom malých i veľkých, a preto si drží svojich fanúšikov vo všetkých vekových  kategóriách.

Ako sa vlastne vyrába?

Do nerezových foriem, ktoré sú napustené soľankou (roztok chloridu sodného) s teplotou -36 °C sa  naleje uvarená (doba varenia je 4 hodiny)  a vyzretá (doba zrenia pre rozvinutie všetkých zložiek, ktoré sú v nej namiešané je 4 hodiny) našľahaná polozmrznutá zmes pozostávajúca z tvarohu, cukru, smotany, odtučneného sušeného mlieka, emulgátorov a stabilizátorov. Ďalej sa do nich vloží drevená palička z bukového dreva a ponorí sa do kakaovej polevy (kakao, cukor, kokosový tuk), ktorá je natemperovaná na požadovanú teplotu. Potom sa zabalí a putuje na 3 dni do obrieho mraziaku s teplotou -27 °C. Medzitým prebiehajú laboratórne testy, ktoré sú vykonávané pri každej šarži. Následne je možná expedícia. Ak chcete vedieť o výrobe nanuku Míša viac, pozrite si nasledujúce video.

Aké druhy boli na trhu doteraz?

V súčasnosti na slovenskom a českom trhu existuje až 10 druhov nanukov Míša. No mnohí z nás poznajú len dva či tri. Tak si ich postupne predstavme. Do dnešného dňa sme sa mohli osviežiť siedmimi príchuťami:

Výživové údaje jednej porcie sa v závislosti od veľkosti nanuku (55 ml = 47g, 50 ml = 45g, 45ml = 39g) pohybujú v rozmedzí od 60kcal do 108 kcal, s obsahom tukov od 1,5 g do 6 g, sacharidov od 9 g do 11 g a bielkovín od 1,5 g do 3 g. Čo sa týka referenčného príjmu priemerného dospelého človeka, jedna porcia predstavuje 2 % až 5 %. Všetky nanuky Míša, sú bezgluténové. Zaujímavosťou je, že jednou z príchutí mala byť aj pepermintová, dokonca sa aj pár kusov vyrobilo, avšak jej predaj v našich zemepisných šírkach nemal príliš veľkú odozvu.

Novinka – rodina Míšovcov sa rozrastá

 Od začiatku mája tohto roku sa spoločnosť Unilever rozhodla rozšíriť rodinu Míšovcov o tri nové príchute: višňa, škorica/jablko a mak/slivka. Kreatívu pre kampaň vytvorila česká kreatívna agentúra Zaraguza CZ. Spoty produkčne zastrešila spoločnosť Armada Films s režisérom Tomášom Řehořekom.

Ústredným motívom kampane sú situácie, kedy sa aktéri rozhodujú či im viac chutí mak alebo slivka, či jablko alebo škorica. Nový Míša totiž chutí každému inak, ale všetci ho milujú rovnako.

Takže, už viete na akom nanuku si pri najbližšej príležitosti pochutnáte?

Júlia Juríčková, Mindshare Slovakia

 

Zdroje:

https://www.npr.org/sections/thesalt/2015/07/22/425294957/how-an-11-year-old-boy-invented-the-popsicle

https://en.wikipedia.org/wiki/Nanook_of_the_North

https://www.stream.cz/jidlo-s-r-o/10007913-zmrzlina-misa

https://www.zmrzlina-misa.sk/rodina.html

https://www.mediaguru.cz/clanky/2018/05/nanuky-misa-predstavi-kampani-nove-prichute/

https://www.mediaguru.cz/clanky/2018/05/nanuky-misa-predstavi-kampani-nove-prichute/

https://strategie.hnonline.sk/marketing/1738684-misa-prichadza-s-novymi-prichutami-aj-kampanou

O autorovi

Julia Jurickova

Júlia pracuje na oddelení nákupu médií a špecializuje sa najmä plánovanie televíznych kampaní.