Visual Search alebo vizuálne vyhľadávanie predstavuje podla portálu „SocialMediaToday“ jeden z najväčších trendov v digitálnom marketingu v roku 2020. Podľa nich „si až 62 % miléniálov želá mať schopnosť vizuálne (pomocou obrázkov) vyhľadávať produkty“.
Ako Visual Search funguje? Aplikácia identifikuje objekt, ktorý nasníma, a následne vyhľadáva obrázky podobné snímanému objektu či produktu. Napríklad, keď odfotíme stoličku, aplikácia sa snaží nájsť buď identický alebo podobný produkt – tento príklad si prakticky ukážeme neskôr. Súčasné technológie umožňujú identifikovať viacero tvarov, línií a objektov naraz čo zlepšuje schopnosť systému produkt nájsť. V praxi to znamená, že pokiaľ odfotíte oblečenie alebo produkt, ktorý sa vám páči, či už na osobe alebo v časopise, aplikácia vám zobrazí kde je možné si ho zakúpiť. O tom, že vizuálne vyhľadávanie nie je len o nákupoch sa presvedčíme tiež. Aktuálne predpovede hovoria, že značky, ktoré sa do roku 2021 prispôsobia vlne vizuálneho vyhľadávania, a upravia svoje weby tak aby podporovali vizuálne a hlasové vyhľadávanie, budú môcť zvýšiť svoje zisky z digitálneho obchodovania až o 30 %.
Existuje viacero aplikácii, ktoré podporujú vizuálne vyhľadávanie, akými sú napríklad Pinterest Lens, Google Lens, CamFind či Bing Visual Search. My sme sa rozhodli jednu z nich vyskúšať – Google Lens.
Vyhľadávanie v Google pomocou obrázkov nie je žiadnou novinkou. Google Search Engine už v minulosti umožnil užívateľom vyhľadávanie na základe obrázkov.
Google predstavil ešte v roku 2017 aplikáciu Google Lens, ktorá funguje na princípe Visual Search, čiže na „live“ vizuálnom vyhľadávaní produktov, ktoré nasnímame a aplikácia nám obratom ukáže produkty, informácie alebo eshopy s dostupnými produktami. Google Lens funguje na základe umelej inteligencie, ktorá umožňuje rozpoznávať aplikácii čo vidí.
Aplikácia Google Lens už funguje aj v slovenskom jazyku a my sme sa ju rozhodli otestovať.
Aké sú hlavné funkcionality aplikácie Google Lens?
- Aplikácia dokáže vďaka umelej inteligencii scanovať a prekladať texty, aj v reálnom čase, a je integrovaná s aplikáciou Google Translate
- Vie identifikovať zvieratá či rastliny
- Umožňuje získať nám viac informácií o rôznych pamiatkach, miestach či reštauráciách
- Identifikuje produkty, ktoré nasnímame a dokáže nám ponúknuť produkty, buď totožné pokiaľ ich Google rozpozná, alebo podobné, a ukáže nám webstránky, na ktorých je produkt k dispozícii na predaj
- Rozpoznáva knihy, dokáže určiť ich obsah, či zobraziť nám ich odporúčania
- Vie naskenovať a rozpoznať produkty podľa ich čiarového kódu, vďaka čomu nám opäť ponúka možnosť tovar nakúpiť
- Dokáže rozpoznať maľby či portréty v múzeách
Aplikáciu Google Lens sme testovali a boli sme príjemné prekvapení výsledkami. Rastliny rozpoznala správne, vďaka čomu si vieme rastliny, vyhľadať aj bez toho aby sme poznali ich názov. Takže keď sa vám nabudúce počas prechádzky zapáči konkrétna rastlina, a nebudete vedieť názov, neváhajte aplikáciu použiť aj vonku v prírode.
Google Lens dokáže zobraziť aj eshopy farmaceutických produktov, či už na základe fotografie, alebo čiarového kódu, nemá takisto problém s rozoznávaním jedál. Menej známe produkty ponúkne skôr na zahraničných weboch, aj keď s veľkou presnosťou vyhľadávaného produktu, akým bola napríklad lampa. Pokiaľ sa aplikácii nepodarilo nájsť totožné produkty, ponúkla nám aspoň tie podobné:
Zaujímavo pôsobí aj funkcia rozpoznávania zvierat, a rozpoznávanie pamiatok. Príjemné prekvapení sme boli s rozpoznania Kalvárie v Banskej Štiavnici. Aplikácia dokáže ponúknuť weby, na ktorých sa o danom mieste či pamiatke môžeme dozvedieť viac.
Aplikácia Google Lens je vhodná aj pre nadšencov nakupovania, keďže rozpoznáva produkty akými sú topánky či oblečenie a poskytne nám link na eshopy, kde sú dostupné. Nevýhodou však v tomto prípade môže byť fakt, že eshopy, ktoré ponúka môžu byť menej známe, alebo zahraničné, ktoré často na Slovensko tovar nemusia doručovať. Produkty rozpoznáva aj bez viditeľnej značky ako vidíme v prvom prípade, ale vďaka umelej inteligencii dokáže produkt „prečítať“ aj celý produkt spolu so značkou. Biely krúžok na snímanom objekte znamená, že aplikácia produkt rozpoznala. S knihami však žiaden problém nemala, dokonca aj pri slovenských názvoch, kde nám priamo ponúkla online kníhkupectvá, kde danú knihu predávali.
Celkovo hodnotíme aplikáciu veľmi pozitívne, keďže väčšinu produktov dokázala priradiť okamžite. V ďalšej časti blogu si povieme pár tipov, ako optimalizovať váš web či eshop pre vizuálne vyhľadávanie.
Andrea Čanigová, Mindshare Slovakia
Zdroje:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.google.ar.lens&hl=en