Už sa vám niekedy stalo, že ste si istý produkt nekúpili z dôvodu, že nebol vo vašej obľúbenej farbe? Stavím sa, že áno. Je prirodzené, že pri nákupe rozhoduje istá podvedomá príťažlivosť. Práve farby zohrávajú v rámci nášho nákupného rozhodovania významnú úlohu. Hovoríme o takzvanej psychológii farieb, ktorá vo veľkom ovplyvňuje našu voľbu.

Každá farba má jedinečnú schopnosť vyvolať v nás určitú emóciu. Ovplyvňujú našu náladu, výber farby dokonca odzrkadľuje kultúru či vierovyznanie spotrebiteľa. Viaceré odborné články a vedecké výskumy odkazujú na fakt, že psychológia farieb je označovaná za jeden z najdôležitejších atribútov určujúcich spotrebiteľské správanie. V závislosti od oblasti, v ktorej spoločnosť pôsobí, myšlienky, ktorú medzi spotrebiteľmi šíri alebo krajiny, v ktorej chce spotrebiteľov osloviť, následne volí aj farby svojho loga, obalov produktov či reklamy. Poďme sa pozrieť na význam najpoužívanejších farieb a na emócie, ktoré sú s nimi spájané.

Červená – farba vášne, lásky, hnevu, sily a ohňa. Červená je často vnímaná ako veľmi energická, až agresívna farba, ktorá rýchlo púta našu pozornosť. Ide o pomerne všestranne využívanú farbu. V podobe červeno blikajúcich svetiel signalizuje nebezpečenstvo, naopak červený koberec je znakom prestíže a noblesy. Jej význam je úzko spätý aj s kultúrou. Zatiaľ čo v ázijských krajinách je vyjadrením šťastia a radosti, v afrických krajinách je spájaná so smrťou. S využitím červenej farby sa často stretneme v súvislosti s viacerými reťazcami rýchleho občerstvenia, ako napríklad McDonald´s, KFC či Burger King. Dôvod je jednoduchý. Červená farba má tendenciu vyvolávať v nás chuť do jedla.

Žltá – optimizmus, radosť, šťastie ale aj podvod či zbabelosť. Žltá farba je v rámci reklamy zameraná prevažne na deti, a to aj z dôvodu, že ide o prvú farbu, na ktorú deti podľa názoru odborníkov reagujú. Podobne ako červená i žltá farba je často spájaná s jedlom a do svojho loga ju zakomponovali značky ako Lay’s, Maggi alebo už spomínaný McDonald’s alebo Burger King.

Zelená – príroda, život, harmónia a rovnováha. V súvislosti s psychológiou farieb je zelená spájaná ako s prírodou, tak aj s peniazmi. Vzhľadom na svoju dominantnosť v našom okolí, je pre nás prirodzené ju vidieť, preto ide o ideálnu farbu používanú vo forme pozadia. Často je využívaná v reklame na lieky, kozmetiku či propagáciu „zelených“ výrobkov. Zaujímavým faktom, ktorý sa spája s touto „pozitívnou“ farbou je okrem iného i to, že zelená je v určitých oblastiach Indonézie zakázaná. Tento zákaz je predovšetkým v južnej časti ostrova Java spájaný s mýtom, že človeka, ktorý má zelené oblečenie, vtiahnu do mora vlny a utopí sa. Z praktického hľadiska sa zelené oblečenie neodporúča, pretože v prípade záchrannej akcie je topiaci horšie viditeľný.

Modrá – stabilita, inteligencia, viera, sloboda. Modrá farba je spájaná predovšetkým s pozitívnymi asociáciami a prevažne v Európe symbolizuje bezpečnosť a dôveru. Viaceré prieskumy potvrdzujú, že modrá je najobľúbenejšou farbou na svete. Veľký význam plní najmä v súvislosti s náboženským presvedčením. Pokiaľ ste navštívili Grécko či Turecko, rozhodne ste sa stretli s talizmanmi v tvare modrého oka. Tento amulet vyjadruje presvedčenie ľudí, že ich ochráni pred zlými duchmi. Spoločnosti pri tvorbe svojho loga volia modrú farbu najmä preto, aby v spotrebiteľoch vyvolali pocit dôveryhodnosti a spoľahlivosti. Typickými príkladmi sú spoločnosti ako Boeing, Ford, Volkswagen, Unilever, Dell a mnohé iné.

Verím, že tieto informácie boli pre vás zaujímavé a sú odpoveďou na otázku, ako farby môžu ovplyvniť naše spotrebiteľské rozhodovanie.

Lucia Košútová, Mindshare Slovakia

Zdroje:

https://www.bourncreative.com/meaning-of-the-color-green/

Color symbolism around the world

Ilustračný obrázok https://www.printthree.com/blog/worlds-rarest-colours/

O autorovi

Lucia Košútová

V Mindshare začala pracovať už popri vysokej škole, kedy študovala Medzinárodné podnikanie na Ekonomickej univerzite v Bratislave. Na klientskom oddelení sa jej zapáčilo a pôsobí tu dodnes. Vo voľnom čase rada cestuje, číta a športuje.