Známu firmu Unilever nemusím veľmi predstavovať. Vyrába množstvo produktov od kozmetiky cez prípravky na pranie až po rôzne produkty pre kuchyňu. V každej domácnosti nájdeme nejaký produkt s logom Unilever.

Nebudem tu však písať o portfóliu. Produktov je viac ako 200 a stále pribúdajú ďalšie.  Chcela by som Vám však priblížiť niečo z histórie a predstaviť vám rodinu Schichtovcov, ktorá pomohla založiť spoločnosť Unilever.

Všetko sa to začalo mydlom.

Johann Schicht bol český podnikateľ nemeckej národnosti a jeden z najvýznamnejších priemyselníkov českej časti rakúsko-uhorskej monarchie. V Severných Čechách vlastnil firmu, ktorá prevádzkovala niekoľko tovární na mydlo.

Narodil sa  8. marca 1855 v Rynolticiach (Ringelshaine) pri Liberci ako najstarší zo štyroch synov sedliaka, mäsiara, údenára Georga Schichta. Na rozdiel od iných slávnych podnikateľov tej doby nemusel začínať od nuly, pretože podnikateľský pôvab mydla objavil už jeho otec. Ten síce začínal na poli a v mäsiarstve, neskôr sa ale rozhodol pre zmenu. Už v zrelom veku a za chodu zavedenej živnosti sa vyučil za mydlára a zažiadal si o príslušné živnostenské oprávnenie. Úrady mu ho udelili 6. júla 1848. Tento dátum je považovaný za okamih vzniku firmy, ktorá sa napokon z propagačných dôvodov ešte dlho po zakladateľovej smrti volala “Georg Schicht”.

Podnikanie sa nerozbehlo ľahko. Na začiatku sa celá výroba rozbehla v pivnici rodinného domu. Georgovým receptom na úspech bolo vyhľadávanie lacných surovín a produkcia kvalitného tovaru za nízke ceny. O zákazníkov nemal núdzu, a už v roku 1867 sa mohol aj s rodinou presťahovať do väčšieho domu. O pár rokov neskôr vybudoval samostatnú prevádzku na varenie mydla, ktorá sa postupne premenila na skutočnú továreň. Keď v roku 1878 podnik odovzdával svojim synom, išlo síce o neveľkú, ale už slušne zavedenú firmu s desiatimi robotníkmi, dvoma úradníkmi – a predovšetkým so zázemím tisícov zákazníkov. Továreň dostali bratia rovným dielom, Johann však vďaka organizačnému talentu a novým myšlienkam rýchlo prevzal vedenie. Jedným z jeho prvých nápadov bolo dostať podnik bližšie k železnici a lodnej doprave. V roku 1882 preto začal budovať novú mydláreň v Střekove (mestská časť Ústí nad Labem). Od položenia základov až do spustenia prevádzky ubehlo len niečo vyše pol roka, napriek tomu sa to Johannovi zdalo byť neúmerne dlho. V roku 1891 si Johann Schicht zaregistroval legendárne logo pre mydlo s jeleňom. Prečo zvolil práve toto zviera, nie je doteraz známe.

Nasledoval raketový vzostup produkcie: Schichtovci obrovským tempom rozširovali sortiment i prevádzky. Okrem mydla sa v ich ponuke objavili stužené potravinárske tuky, sviečky, glycerín, vodné sklo a rad ďalších produktov. Okrem vlastnej továrne získali a vybudovali elektrárne, bane, vodáreň, železničnú vlečku, pílu… V roku 1906 sa rodinný podnik zmenil na akciovú spoločnosť, podstatnú časť akcií však aj naďalej držali príslušníci rozvetveného rodu Schichtovcov. Johann zomrel 3. júna 1907 v Ústí nad Labem – necelý rok potom, čo bol za zásluhy o priemyselný rozvoj monarchie menovaný cisárskym radom.

Vedenie firmy prevzal jeho syn Heinrich Schicht.

Pred prvou svetovou vojnou spoločnosť dodávala svoje výrobky tisícom stálych odberateľov po celej Európe. Pracovalo v nej približne 3500 zamestnancov, ktorí mali k dispozícii moderne vybavené ordinácie závodného lekára, spoľahlivý systém nemocenského poistenia, sprchy, priestory pre trávenie voľného času aj vzdelávanie, závodnú jedáleň a materskú škôlku. Neskôr k tomu pribudla aj rozsiahla bytová výstavba, kúpele s bazénom, kaderníctvo a ďalšie zariadenia.

Prvé problémy priniesla svetová vojna, z hľadiska podnikania však ešte väčšiu katastrofu znamenal rozpad monarchie, kedy spoločnosť prišla o tri štvrtiny odbytových možností. Reakciou na nepriaznivé pomery bola mimoriadna pozornosť venovaná reklame: práve jej vďačí mydlo s jeleňom za svoju nehynúcu popularitu.

Problémy nekončili. Koncom 20. rokov prišla hospodárska kríza, s ktorou si však Schichtovci poradili vďaka nízkym cenám a vysokej kvalite produktov – veď umývať sa ľudia musia aj v zlých časoch.

Počas druhej svetovej vojny sa v Schichtových podnikoch okrem mydla a tukov vyrábali tiež súčasti zbraní. V roku 1945 bol podnik vyvlastnený a majitelia odišli do zahraničia. Výrobu však ešte nejaký čas spoločne s Čechmi viedli aj nemeckí odborníci.

V roku 1946 bola spoločnosť znárodnená a dostala nové meno „národný podnik Severočeské tukové závody“. Tie sa potom stali súčasťou koncernu Tukový priemysel. V roku 1990 sa osamostatnili ako štátny podnik. O dva roky neskôr sa z neho pri veľkej privatizácii stala akciová spoločnosť Setuza.

Slávne mydlo sa vyrába dodnes. V roku 2005 skoro podľahlo ekologickým požiadavkám. Setuza sa rozhodla výrobu mydla zrušiť, pretože likvidácia odpadov začala byť finančne náročná. Zákazníci však prejavili nevôľu a už o rok neskôr sa výroba znova začala.

Tak ako dnešná domácnosť nefunguje bez automatickej práčky, predtým sa neobišla bez mydla s jeleňom.

Legendárny výrobok prežil všetky obdobia a s úspechom sa dočkal tretieho tisícročia. Mydlový kráľ Johann Schicht býval niekedy označovaný za druhého Baťu, ako pre medzinárodný úspech, tak aj pre zaistenie zdravotných, sociálnych a kultúrnych potrieb pre svojich zamestnancov. Schichtove podniky to všetko dokázali už pred prvou svetovou vojnou, kedy Baťa ešte len začínal. Schicht tiež dbal, aby vo firme mali rovnaké podmienky Nemci aj Česi, a jeho nemeckí úradníci museli okrem iného preukazovať tiež znalosť českého jazyka.

Vznik Unileveru (1930)

V roku 1929 vznikol Unilever fúziou dvoch podnikov:

  • Margarine Unie z Holandska
  • Lever Brothers z Veľkej Británie

Zmluva o založení spoločnosti Unilever bola podpísaná margarínom Únie a Lever Brothers 2. septembra 1929, 1. januára 1930 potom táto spoločnosť oficiálne vznikla.

Spoločnosť Unilever je jedným z najväčších výrobcov potravín a výrobkov pre starostlivosť o telo a o domácnosť na svete s pobočkami vo viac než 100 krajinách. V bývalom Československu pôsobil Unilever medzi rokmi 1930-1945 v rámci závodov Johann Schicht. Znovu sa do krajiny vrátil v roku 1991. V Českej republike zamestnáva približne 174 tisíc zamestnancov.

Unilever pôsobí od roku 1991 v Českej republike a to v troch hlavných kategóriách – potraviny (značky Knorr, Flora, Hera, Rama, Perla, Lipton, Hellmann’s, Saga), hygienické a kozmetické prípravky a prostriedky pre domácnosť (značky Cif, Domestos, Dove, Signal, Axe, Rexona, Timotei, Radox) a zmrzlina (značky Algida, Míša, Magnum, Carte D’Or, Ben & Jerry’s, Breyers). V roku 2004 spoločnosť predala svoj výrobný závod v Zábřehu na Morave a v roku 2006 zakúpila značku nanukov Míša od spoločnosti Alima.

V roku 2010 v rámci európskej optimalizácie výrobných kapacít spoločnosť predala svoj závod v Nelahozevsi. Výroba rastlinných tukov Rama, Flora, Rama Crème Bonjour, Hera a Perla a takmer celé portfólio značky Hellmann’s bolo presunuté do iných európskych závodov. Spoločnosť Unilever v júni 2013 získala od firmy Bochemie značky Savo, Biolit a Diffusil. Unilever získal od Bochemie stopercentný podiel v jej dcérskej spoločnosti HomeBrands a okrem uvedených značiek prevzal aj ďalšie duševné vlastníctvo a vybraných zamestnancov.

Spoločnosť Unilever sa zaviazala k zodpovednému správaniu. Verí, že s pomocou dvoch miliárd svojich zákazníkov dokáže zmeniť svet k lepšiemu. V roku 2012 založila nadáciu The Unilever Foundation, ktorá sa zameriava na kvalitu života hneď v niekoľkých oblastiach: hygienické podmienky, prístup k čistej a pitnej vode, výživa a lepší životný štýl. V tejto súvislosti uzavrel Unilever partnerstvo s piatimi globálnymi neziskovými organizáciami: UNICEF, Oxfam, World Food Programme, PSI a Save the children a v roku 2014 s Medzinárodným fondom pre poľnohospodársky rozvoj (IFAD).

V novembri 2010 bol predstavený Unilever Sustainable Living Plan (Unilever Plán Udržateľného Rozvoja), ktorý si kladie za cieľ pomôcť viac ako jednej miliarde ľudí zlepšiť ich zdravie, hygienické podmienky a životnú úroveň, využívať 100 % poľnohospodárskych surovín z udržateľných zdrojov a zmierniť dopad na životné prostredie. Unilever sa už 13. rok  drží v čele rebríčka Dow Jones Sustainability Index v kategórii potravín. Tento index čiastočne vychádza z hospodárenia, sociálnych záväzkov, vplyvu na životné prostredie a výsledkov spoločnosti.

V rámci plnenia cieľov, ktoré si spoločnosť stanovila, podniká Unilever v Českej republike konkrétne kroky a realizuje zaujímavé projekty, ktoré pomáhajú životnému prostrediu i ľuďom.

Unilever Slovenská republika obsadila v roku 2010 2. miesto v súťaži Podnik podporujúce zdravie a tiež získal ocenenie v súťaži Top zodpovedná firma 2011 v kategórii Inovátor v životnom prostredí za projekt Green Office.

Spoločnosť je tiež, v rámci ochrany životného prostredia, už niekoľko rokov partnerom občianskeho združenia Tereza. Pomáha prostredníctvom svojich výrobkov desiatkam charitatívnych organizácií.

V  roku 2010 sa stala hlavným partnerom vzdelávacieho projektu Sapere, ktorý si kladie za cieľ viesť deti a mladistvých k zdravému životnému štýlu a zdravej výžive. Súčasťou projektu je každoročná súťaž “Sapera – vedieť, ako žiť” pre žiakov základných škôl a študentov stredných škôl po celej Českej republike.

Divízia spoločnosti Unilever Food Solutions dlhodobo dbá na kvalitu, nutričné hodnoty a vyváženosť pokrmov, ktoré sú pripravované z našich značiek. Tím skúsených šéfkuchárov a výživových poradcov pomáha zákazníkom vytvoriť plnohodnotné jedlá. Unilever sa zameriava aj na študentov a absolventov vysokých škôl, pre ktoré každoročne usporadúva Deň otvorených dverí. Návštevníci majú možnosť spoznať chod firmy zvnútra, stretnúť sa so zaujímavými ľuďmi a zistiť, akým smerom by sa v budúcnosti chceli uberať.

V roku 2014 Unilever vyhlásil študentskú súťaž pre vysokoškolákov Českej republiky a Slovenska v oblasti udržateľného rozvoja.

Jednou z priorít spoločnosti je bezpečnosť a zdravie svojich zamestnancov. K tomu Unilever prispieva dlhodobým projektom Lamplighter, ktorý je primárne určený na zlepšenie fyzického a psychického zdravia a životného štýlu zamestnancov. V roku 2013 bola spoločnosť za tento projekt ocenená v súťaži Podnik podporujúce zdravie, ktorú vyhlasuje Štátny zdravotný ústav.

Daniela Kiripolská, Mindshare Slovakia

O autorovi

Daniela Kiripolska

Ako manažérka v oddelení The Exchange má na starosti plánovanie TV kampaní.