Televízia je stále dominantné médium z pohľadu podielu investícií do reklamy na Slovensku. Je to médium, ktoré nám najrýchlejšie buduje zásah na cieľovú skupinu a z pohľadu ceny za zásah stále vychádza najlacnejšie. Každoročne však klesá podiel sledovanosti slovenských komerčných staníc. Naopak rastie nám podiel skupiny tzv. others (momentálne je to 45 %), ktoré nie sú súčasťou merania v peoplemetroch. Okrem českých a maďarských staníc, ktoré majú presah aj na Slovensko, sú v balíku others aj satelitné programy. Čoraz väčší dosah na sledovanosť však majú streamovacie platformy. Ponúkajú aj filmy a seriály vlastnej výroby. Niektoré už ponúkajú na Slovensku lokalizovaný obsah na náš trh – Netflix alebo HBO GO. Niektoré sa na slovenský trh s lokalizovaným obsahom ešte len pripravujú, ako napríklad Amazon Prime, Disney + alebo Apple TV+. Dokonca aj Markiza group so svojim Voyo chystá zaujímavý exkluzívny obsah (napr. zakúpili práva na slovenskú futbalovú ligu). Jedno je isté, podiel streamovacích platforiem bude stále rásť na úkor sledovania „bežnej“ televízie.
Ako osloviť ľudí sledujúcich streamovacie služby?
Cestou by mohol byť product placement. Jedná o umiestňovanie výrobkov, názvov, log do umeleckých diel, ako sú filmy, seriály, videohry, zábavné programy, piesne atď. Rozvojom technológií je však možné dodávať produkty a reklamy do filmov, videí a klipov aj dodatočne. Viete si predstaviť, že pozeráte film Vesničko má středisková a pán Pávek vytiahne zo siedmeho schodu pivo Urpiner?
Jednou zo spoločností, ktorá túto technológiu vymyslela, je britská spoločnosť Mirriad. Ich technológiu už využíva čínsky web pre streamovanie a taktiež tvorcovia americkej televíznej show Modern Family.
V tejto ukážke môžete vidieť, ako táto technológia s pomocou umelej inteligencie funguje a dokáže nenásilne vložiť do existujúcich videí akúkoľvek reklamu.
Produkty vo videoklipoch
Táto technológia môže byť umiestnená aj do už existujúcich hudobných videoklipov. Pre kapely by sa mohlo jednať o ďalší zdroj príjmov, hlavne v tejto dobe, keďže vďaka reštrikčným opatreniam nemohli vyše roka vystupovať live.
Jedným z prvých umelcov, ktorý využil technológiu od Mirriad bol kolumbijsky spevák Giovanny Ayala, ktorý do svojho staršieho videoklipu dodatočne umiestnil mexické pivo Tecate.
Všimnete si ho vo videu? 🙂
Využitie remarketingu
Spoločnosť Ryff, však túto technológiu posunula na ešte vyššiu úroveň. Ich technológia dokáže cieliť reklamu na konkrétneho diváka. Podmienkou samozrejme je, aby ste sledovali film z prístroja, ktorý je pripojený na internet (smart TV, notebook, smartphone, atď). Predstavte si, že ste si doobeda pozerali nový vysávač a večer vo Vašom obľúbenom seriály by s ním hlavná postava vysávala svoj byt. Funguje to rovnakým spôsobom, ako sa online zobrazujú reklamy na webstránkach, na základe histórie nákupu, alebo prehliadania.
Nové technológie so sebou prinášajú aj nezodpovedané otázky
Napriek tomu, že táto nová technológia otvára marketérom nové možnosti, ako osloviť divákov mimo komerčných staníc, prináša so sebou ešte množstvo otáznikov. V ktorých filmoch, seriáloch a klipoch sa môže použiť? Bude možné ju využiť aj vo filmových klasikách? Predsa len sa jedná o diela chránené autorským zákonom. Alebo bude možné zakúpiť práva krátkodobo na obdobie, kedy sa má vysielať reklama?
Už teraz je to však skvelá príležitosť ako sa odlíšiť od konkurencie a odprezentovať svoj produkt netradičnou formou.
Andrej Matyáš, Mindshare Slovakia