Sociálne siete sa stali obrovským svetovým fenoménom, ktorý zasiahol a výrazne ovplyvňuje aj celú slovenskú spoločnosť. Na Slovensku využíva nejakú sociálnu sieť aspoň raz za mesiac 86 percent populácie Slovenska, na dennej báze 61 percent obyvateľov Slovenska. Využívanie sociálnych sietí je jednou z najčastejších činností vôbec, ktorú Slováci na internete vykonávajú. Sociálne siete majú vo väčšej obľube ženy ako muži. Bez sociálnych sieti by si však svoj život len ťažko vedela predstaviť naša mladšia generácia.
TikTok nemusím nijako zvlášť predstavovať. Za pomerne krátky čas existencie stihla pozbierať stovky miliónov používateľov z celého sveta.
Väčšiu popularitu si získala, keď prepukla pandémia a milióny ľudí ostalo odkázaných na svoje obývačky. Práve v tom čase, sme mali väčší priestor na kreativitu a vymýšľanie nových vecí. TikTok poskytol skvelú možnosť, ako sa počas lockdownových dní zabaviť a ostať pri tom v izolácií. Tanečné choreografie či vtipné videá natočené v bezpečí svojho domova sa stali najsledovanejšími príspevkami na internete.
Sociálna sieť TikTok má milióny užívateľov a získala si aj Slovákov. Niektorí ju zatracujú pre jej jednoduchší obsah, no najmä pre mladšie ročníky ide o najobľúbenejšiu sociálnu sieť.
Je jednou z najpopulárnejších digitálnych platforiem na svete. Neustále rastie aj jej význam ako reklamnej platformy a algoritmus je veľmi priateľský k novým vývojárom. Aj začínajúci tvorca je schopný získať milióny rozsahov, čo je na iných platformách nemožné.
Čo sa týka nášho Slovenska, tak TikTok sa stal treťou najpoužívanejšou aplikáciou, a jeho popularita stále rastie (prvou je Facebook – 77 %, druhou Instagram – 42 %). Tik Tok si aspoň raz za mesiac otvorí 18 % slovenskej populácie vo veku 15-79 rokov.
Celosvetovo TikTok má viac ako miliardu užívateľov, na Slovensku je odhadované číslo 1 mil. užívateľov.
Facebook v roku 2022, prvýkrát vo svojej 18-ročnej histórii, zaznamenal celosvetový pokles denného počtu používateľov. Záujem tínedžerov o Facebook výrazne klesol.
V roku 2018 sa pokúsila spoločnosť Facebook konkurovať TikToku vytvorením Lasso. Ide o aplikáciu podobnú TikToku, ktorá o kopírovala množstvo jeho funkcií. Jeho rastúci trend však nedokázala predbehnúť.
TikTok sa stal v poslednom čase jednou z najsťahovanejších aplikácií na svete. V prvom štvrťroku 2019 išlo o tretiu najsťahovanejšiu aplikáciu, v treťom štvrťroku toho istého roku prekonala Messenger a stala sa druhou v poradí. Na začiatku roka 2022 bol TikTok celosvetovo najsťahovanejšou aplikáciou a prekonal Google ako najobľúbenejšiu webovú doménu.
TikTok milujú hlavne mladšie generácie. 50 minút denne, tento údaj predstavuje čas, ktorý priemerne strávia užívatelia aplikácie jej sledovaním.
Približne 34 % užívateľov TikToku zverejní aspoň jedno video denne. Ostatným užívateľom je tak poskytovaný stále nový obsah, ktorý efektívne poháňa algoritmus TikToku. Ten automaticky vyhodnocuje najobľúbenejšie videá a ponúka ich ďalším užívateľom. V krátkom čase tak môže obyčajné video zaznamenať obrovský rast a stať sa extrémne virálnym.
Odhaduje sa, že najväčšie hviezdy TikToku zarábajú 50 až 150 tisíc dolárov ročne. Táto suma môže byť úplne iná v prípade väčších spoluprác so známymi značkami, ktorých produkty do svojho videa populárny užívatelia umiestňujú.
Prvá najpopulárnejšia TikTok hviezda s najväčším počtom followerov mala len 16 rokov.
Americká tanečnica Charlie D’Amelio (147,8 mil followerov) si na platforme založila profil v júni 2019 a už v marci nasledujúceho roku mali jej videá s tanečnými zostavami najviac sledovateľov všetkých používateľov.
Od septembra 2022 je najsledovanejším TikTokerom Khaby Lame (22. júna prekonal Charlie D’Amelio) (150,4 followerov). Je známy svojimi videami, v ktorých zosmiešňuje príliš komplikované videá o životných hackoch.
Malá TikToková štatistika
92 % používateľov TikToku hovorí, že po zhliadnutí obsahu na TikToku urobia nejaké aktivity (napríklad lajkovanie/komentovanie videa, zdieľanie s priateľmi, sledovanie značky alebo nákup/skúmanie produktu)
- 35 % používateľov TikToku hovorí, že odkedy začali používať TikTok strávili menej času sledovaním TV alebo video obsahu
- 25 % používateľov TikToku hovorí, že si kúpia alebo skúmajú produkt po vzhliadnutí TikToku
- 59 % sa učí aktuálnym trendom a udalostiam
- 60 % sa naučí nové recepty
- 71 % pozerá videá
Podľa vyjadrenia vedúcej prevádzkovej riaditeľky TiKToku pre strednú a východnú Európu Pauly Kornaszewskej dvadsiatnici sledujú obsah súvisiaci s hudbou, hrami, komunitou, cestovaním, sledujú osobné vzťahy. Tridsiatnici zas komediálny obsah o živote v manželstve alebo s deťmi. Štyridsiatnici vyhľadávajú obsah o duševnom zdraví, obsah súvisiaci s ich zamestnaním a tiež work-life balanse.
Záujem o využívanie aplikácie, ako aj čas trávený pozeraním videí či ich tvorbou, má konštantne rastúcu tendenciu a celosvetové pandemické opatrenia a lockdown nariadenia tomuto trendu napomohli.
TikTok sa stal fenoménom posledných 3 rokov a nehodlá spomaľovať.
Zdroje: