Super Bowl LVIII je za nami a okrem tretej Lombardiho trofeje pre Patricka Mahomesa a jeho tím Kansas City Chiefs priniesol dávku toho najkreatívnejšieho, čo je marketing schopný vytvoriť. V USA je Super Bowl v podstate štátny sviatok a aj ľudia, ktorých samotný šport nezaujíma, tento zápas pozerajú. Dôvodov je hneď niekoľko, či už je to veľkolepá Halftime show, príležitosť stretnúť sa s priateľmi alebo práve reklamy.

Vďaka tomu je Super Bowl najsledovanejším živým televíznym prenosom na svete. Sledovanejším bolo už len pristátie Apollo 11 na mesiaci, ktoré malo oproti Super Bowlu výhodu v tom, že bolo vysielané na viacerých staniciach súčasne. Je preto pochopiteľné, že sa jedná aj o najdrahší mediálny priestor – podľa dostupných zdrojov sa cena 30s spotu pohybuje na úrovni 7 miliónov dolárov.  Kedže ide o extrémne drahý a prémiový priestor s veľkým zásahom, je pre značky veľmi dôležité prísť s čo najzaujímavejším spotom, aby sa medzi ostatnými nestratil. Vybral som teda niekoľko reklám z tohto ročníka, ktoré sa mi páčili najviac. Oproti minulému roku bola ale úroveň oveľa vyššia, preto na záver prikladám aj zoznam s YouTube linkami ďalších spotov, ktoré by ste určite mali vidieť.

Celebrity ako povinná výbava

Tak, ako po minulé roky, stavili značky na masívne využívanie celebrít. Dalo by sa povedať, že nejaká známa tvár sa objavila takmer v každom spote, či už išlo o hercov, športovcov alebo hudobníkov. Prepojenie s celebritou je takpovediac tutovka a funguje takmer vždy, avšak niektoré značky toto prepojenie posunuli vďaka humoru na next level.

CeraVe – Super Clio

Táto reklama je taká jednoduchá, až je geniálna. Spot je paródiou na tradičné reklamy z beauty segmentu. Myšlienka je postavená na účinkovaní herca Michaela Ceru, ktorý sa v spote predstiera, že hydratačný krém CeraVe vynašiel on a preto je po ňom pomenovaný. Spot zožal veľký úspech a už teraz má na konte cenu Super Clio za najlepšiu Super Bowl reklamu.

Beyoncé Verizon

Prepojenie Beyoncé s telekomunikačnou spoločnosťou Verizon je veľmi vydarené. Beyoncé ako popredná trendsetterka pravidelne zaplňuje online priestor či už prostredníctvom hudby, módy alebo jej obchodných úspechov. V angličtine na to existuje pomenovanie „breaking the internet“ a presne túto slovnú hračku využili tvorcovia spotu, v ktorom sa Beyoncé snaží prísť na to „how to break internet from Verizon“. Spot je plný absurdných situácii a v závere odkazuje na 2 nové pesničky, ktoré Beyoncé uverejnila po odvysielaní spotu.

Michelob ULTRA

Podla analýzy System1, ktorá meria dlhodobý a krátkodobý potenciál brand buildingu na základe emočnej reakcie užívateľa bol najlepšou reklamou Super Bowlu spot na značku piva Michelob ULTRA s Lionelom Messim. Mne osobne sa ale tento spot nezdá ničím výnimočný. Pamätám si z neho akurát to, čo že tam bol Messi a nejaké pivo. V konečnom dôsledku to asi stačí, ale myslím si, že táto spolupráca si zaslúžila kreatívnejšie spracovanie.

Humor musí byť

Druhým faktorom, na ktorý sa tvorcovia spoliehali je humor. Ten jednoducho funguje vždy a Američania často hovoria „Mal by si si pozrieť Super Bowl, lebo sú tam extrémne vtipné reklamy.“. Platilo to aj tento rok. Ako som spomínal, oproti minulému roku sa mi zdali reklamy oveľa zábavnejšie a zaujímavejšie. Je to pravdepodobne tým, že minulý rok sa snažili zadávatelia dotknúť ťažších spoločensko-politických tém. Tento rok to bolo opäť (až na pár výnimiek) hlavne o zábave.

Reese’s Caramel

Značka Resse’s má so svojimi cukrovinkami naplnenými arašidovým maslom veľmi silnú tradíciu. Túto značku poznajú všetci a veľmi ťažko by ste hľadali Američana, ktorý by ich nikdy nejedol. Uvádzať akúkoľvek limitovanú série tejto cukrovinky s obmenou chute môže byť riskantné, ale s týmto bizarným spotom to bude určite úspech. Spot paroduje reakcie bežných ľudí na správu, že Reese’s sa budú meniť. Výsledkom je naozaj uletený a zábavný spot.

Kawasaki

Keď sa spomenie meno Jaromír Jágr, určite sa vám okrem hokeja vynorí v hlave aj jeho legendárny účes „Vpredu biznis, vzadu párty“. Presne tento claim použila v spote spoločnosť Kawasaki pri promovaní svojho UTV Ridge. Spot je zároveň jemnou paródiou na tých „správnych chlapov“ .

Oreo

Tento spot funguje na princípe hodenia si mincou. Ak sa nevieš rozhodnúť otvor keksík Oreo, namiesto „hlavy“ a „orla“ použí „strana s náplňou“ a „strana bez náplne“ a podľa toho sa rozhodni. Ak túto myšlienku aplikujeme na dôležité historické momenty ako vyhynutie dinosaurov, spustenie umelej inteligencie alebo na menej dôležité momenty ako vznik boybandov prípadne Kardashian show, dostanete vtipný storytellingový spot, ktorý drží divákovu pozornosť aj napriek dlhšej stopáži.

Dove

Hellmann’s 

Tento rok sme mali možnosť počas Super Bowlu vidieť aj dva spoty nášho klienta Unilever. Konkrétne sa jednalo o značky Dove a Hellmann’s.

Spot na Dove začína pomerne nevinne, pozeráme sa na „faily“ mladých dievčat pri športoch. V polovici ale príde veľká zmena, kedy dostaneme informáciu o tom, že až 45 % dievčat do 14 rokov skončí so športom, pretože sa hanbia za spoje telo. Dove sa snaží tento problém riešiť prostredníctvom Body Confident Sport programu.

Hellmann’s dlhodobejšie komunikuje tému zbytočného vyhadzovania potravín a snaží sa spotrebiteľom ukázať, že s majonézou Hellmann’s dokážu vykúzliť plnohodnotné a chutné jedlo aj zo „zvyškov“, ktoré im ostali v chladničke. V spote účinkujú hviezdy Saturday Night Live Kate McKinnon (možno ju poznáte ako Weird Barbie z filmu Barbie) a Pete Davidson (ktorého poznáte asi len ako toho chlapíka, ktorý chodil s Arianou Grande, Kim Kardashian, Kate Beckinsale…). Hlavnú úlohu ale hrá….mačka. Celé vtip je, že mňaukanie mačky pripomína vyslovenie anglickéhe „Mayo“ teda majonézy. A no tom je postavný celý spot.

Tu je zoznam reklám ďalších reklám z tohto ročníka, ktoré by ste určite mali vidieť:

State Farm

Square space (réžia Martin Scorsese)

Bud light

BMW

UBER eats

Popeyes

Zdroje:

https://musebycl.io/clio-awards/michael-cerave-wins-super-clio-big-games-best-ad

https://www.marketingweek.com/super-bowl-messi-popular-ad/?fbclid=IwAR2cnV69xH-HTWjFuTiOo57S3fZJ8AX3DxXM0Tvjk5rUNB6SjejEFRfF6_s

O autorovi

Kristián Ondriš

Kristián absolvoval odbor Aplikovaná matematika na Fakulte matematiky, fyziky a informatiky UK. V Mindshare pôsobí ako Senior Manager na oddelení Client Leadership. Vo voľnom čase sa rád venuje hokeju, seriálom a šachu.