V prvom polroku 2016 dosiahla penetrácia mobilných zariadení (smartfóny a tablety) na Slovensku 64 percent. Slováci používajú mobilné zariadenia ako relatívne lacnú možnosť prístupu na internet. Počet reálnych užívateľov prichádzajúcich z mobilných zariadení každoročne rapídne rastie. Dnes už registrujeme viac ako 2 300 000 mobilných užívateľov mesačne, čo znamená viac ako 300-percentný nárast za posledného 2,5 roka. Toto dokazuje i fakt, že už viac ako 40 % všetkých zobrazení slovenských web stránok je generovaných z mobilných zariadení.

mobile

Google by nebol Googlom ak by tento trend nenasledoval, či priam nepomáhal budovať. Novinkou, ktorú ohlásil len nedávno, je mobile-first Indexing. Spoločnosť tvrdí, že väčšina vyhľadávaní pochádza z mobilných zariadení a keďže vždy chce vylepšovať užívateľskú skúsenosť, rozhodla sa, že pri výsledkoch vyhľadávania budú ako prvú brať do úvahy mobilnú verziu web stránky. Zatiaľ je táto novinka iba vo fáze experimentu na malej vzorke webov, tým pádom máte čas pripraviť sa na túto zmenu. Ak už teraz máte responzívnu stránku, t.j. celý obsah desktopovej verzie je rovnocenný mobilnej verzii, nemusíte sa ničoho obávať. Aj keď nemáte mobilnú verziu stránky, Google tvrdí, že v tomto prípade bude naďalej indexovať desktopovú verziu a tiež môžete byť bez starosti. V každom prípade sa však odporúča mať responzívny web. Ak je vaša mobilná verzia webu o niečo chudobnejšia ako desktopová, tu už je priestor na menšie obavy. Google vás bude hodnotiť na základe mobilnej verzie, kde nájde menej obsahu a to sa môže prejaviť na rankingu. Googleri však tvrdia, že ich cieľom nie je robiť zmeny v celkovom rankingu, ale to sa ukáže až časom. Globálny launch nového indexovania stále nemá oficiálny dátum, ale trend byť ,,mobile friendly“  je rozbehnutý už nejaký čas a ak responzívnu stránku nemáte, tento krok môže byť pre vás jedine plusom.

Silvia Kujovičová, Mindshare Slovakia

Ilustrácia designeers.ch

O autorovi

Silvia Kujovičová

Marketing študovala už na univerzite, najviac ju oslovil digital a profesionálne sa mu venuje už vyše dvoch rokov. Je certifikovaná odborníčka v Google Adwords a Google Analytics. Spravuje kampane na Facebooku, Instagrame a iných sociálnych sieťach, ktoré sú jej srdcovou záležitosťou. Veľmi ju baví dynamika a kreativita online marketingu a rada sleduje najnovšie trendy. Má skúsenosti z PR agentúry, ktoré využíva pri písaní firemného blogu. V súkromí rada varí, kde ju tiež baví kreativita a miluje filmy od Marvela a DC Comics.