Martin Mazag, šéfredaktor Stratégií 
Aký bude reklamný trh v roku 2011/2012? 
Exkluzívna analýza Stratégií o reálnych výdavkoch na reklamu na Slovensku.

Reálne výdavky na reklamu v médiách (ATL) v roku 2010 260 mil. EUR (-6,5% medziročne), odhad rastu pre rok 2011 na úrovni 2% – 266 mil. EUR.

Odhad celkových výdavkov na reklamu, vrátane BTL, v roku 2010 370 mil. EUR, odhad rastu na 400 mil. EUR (8,1%).

Zverejnené odhady sú ďaleko za ideálnou úrovňou reklamných výdavkov v ekonomike (1% z HDP), čiže 659 mil. EUR v roku 2010, resp. 683 mil. EUR pre rok 2011.

BTL segment očakáva oveľa zásadnejší medziročný rast výdavkov, možno aj vďaka prepadu výdavkov v ATL oblasti.

Najvyšší prepad reklamných príjmov v roku 2010 v segmente printu (-13,4%). Jediný rast zaznamenal internet a to o viac ako 7%. V OOH stagnácia, resp. mierny rast aj napriek voľbám. V segmente rádií rástol náskok hlavných lídrov – rádia Expres a FUN rádia.

Čo charakterizovalo komunikačný biznis v roku 2010?

Veľkí zadávatelia – tlak na efektivitu (nižšie objemy a nižšie ceny)

SME segment – mierne oživenie aj vo “veľkých” médiách

Málo sezónnych kampaní – hlavne výpadok druhej polovice roka.

Výpadky ATL v prospech POS aktivít, resp. na saturáciu tlaku reťazcov na cenu.

 

Komuniakčný biznis v roku 2011.

Politické rozhodnutia budú mať pravdepodobne negatívny dopad na reklamný trh (banková daň, reforma odvodov, licencie operátorov) – negatívny dopad na spotrebu a predaje.

Nulový, resp. mierny medziročný rast reklamných výdavkov.

 

Richard Kopunik, Mindshare Slovakia

O autorovi

Richard Kopunik

Vyštudoval obchod a marketing. Vo sfére mediálnych agentúr pracuje už takmer 20 rokov. Zaujímajú ho nové trendy v oblasti marketingovej komunikácie a médií, technologické vychytávky, hudba, knihy, filmy a seriály. O nich, v akejkoľvek kombinácii, rád píše aj na našom blogu.