O reštauráciách s michelinskou hviezdou počul hádam každý. Dokonale naservírované jedlo, nadpriemerný servis a čašníci obsluhujúci zákazníkov v rukavičkách. Spojili by ste si tento obraz so špinavými pneumatikami? Že nie?

Michelin nebol svetoznámy kuchár, ktorý sa rozhodol oceniť svojich kolegov z gastro brandže, ako by sme si možno vedeli predstaviť. Za všetkým stojí malý, biely, tučný panáčik Bibendum, ktorého všetci dobre poznáme – maskot spoločnosti vyrábajúcej pneumatiky, Michelin.

Prepojenie neprepojiteľného

Zakladatelia spoločnosti, bratia Michelinovci, začali s výrobou pneumatík v roku 1889. Ich veľká vízia o francúzskom automobilovom priemysle však narazila na prekážku. V krajine sa v tých časoch nachádzalo ledva 3000 automobilov.

Aby sa používanie áut a ich výroba rozšírili, čím by sa, samozrejme, zväčšil aj potrebný dopyt po ich pneumatikách, bratia sa rozhodli motivovať ľudí k cestovaniu. Vyrobili malú príručku plnú užitočných tipov pre motoristov. Obsahovala mapy, informácie o dostupných pumpách, autoservisoch či možnostiach prestravovania sa na cestách. A to všetko zdarma.

Zdroj: https://guide.michelin.com/

 

Michelin svojim zákazníkom priniesol veľkú pridanú hodnotu a predviedol dokonalú ukážku content marketingu, jednej z najskloňovanejších tém dnešných marketérov, už pred vyše 100 rokmi.

Nová, spoplatnená verzia sprievodcu, vydaná o 20 rokov neskôr, bola doplnená o zoznam dostupných hotelov a reštaurácií rozdelených do kategórií, no vzhľadom k svojej, už vybudovanej, popularite jej zavedenie poplatku nijak neuškodilo.

Systém hodnotenia

S rastúcim vplyvom príručky si bratia najali tajných ochutnávačov, ktorí navštevovali zmieňované prevádzky v zozname a anonymne ich hodnotili. Od roku 1926 fungoval princíp prideľovania jednej hviezdičky, ktorú dostali iba prevádzky spĺňajúce určité kritéria kvality. O pár rokov neskôr, keď už tento systém nepostačoval, sa pridala ešte druhá a tretia hviezdička.

* Jedna hviezdička znamenala, že sa jedná o „veľmi dobrú reštauráciu vo svojej kategórii“

** Dve hviezdičky boli zárukou „excelentnej kuchyne, kvôli ktorej sa oplatilo spraviť aj malú zachádzku“

*** Tri hviezdičky získala iba naozaj „výnimočná kuchyňa, kvôli ktorej sa oplatil dokonca samostatný výjazd“, a tak sa doplňujúci pomocník pre medzi zástavky posunul na vyšší level

Zdroj: https://guide.michelin.com/

V sprievodcovi sa v súčasnosti nachádzajú tiež reštaurácie bez hviezdičky, no ohodnotené na stupnici príborov (1-5 príborov), príp. symbolom hrozna za servírovanie zaujímavých výberu vín a pod. Je príjemné sledovať, ako tvorcovia myšlienky nezaspali na „vavrínoch“ a neustále zapracovávajú kľúčové elementy pre čo najväčšiu užívateľskú spokojnosť. Práve tá je kľúčovým bodom v každej oblasti podnikania.

Každoročne sú vo viac ako dvanástich krajinách sveta zvolené tie najvyberanejšie reštaurácie. Kritici zamestnaní spoločnosťou Michelin každých 18 mesiacov tajne navštevujú všetkých 4000 ohodnotených reštaurácií a kontrolujú udržiavanie vysokej kvality. V prípade nezachovania požadovaných štandardov je hviezdne ocenenie odobraté.

Odvrátená strana popularity

Napriek tomu, že získať takéto ocenenie je jednou z hlavných mét väčšiny šéfkuchárov, stále viac sa vyskytujú prípady, kedy prevádzky žiadajú o dobrovoľné vyradenie zo zoznamu. Pýtate sa prečo? Prečo by niekto odmietol také výnimočné uznanie a perfektný marketing? Hlavnými dôvodmi takýchto požiadaviek sú prílišná popularita, neúmerne vysoký dopyt, tlak na extrémne vysoké štandardy či nemožnosť experimentovať.

Dostupné aj online

Príručka ide s dobou a okrem tlačenej formy ju nájdete aj na webe (https://guide.michelin.com/city_selector) a ako aplikáciu. Pravidelne svojich používateľov zásobuje newslettrami a fotkami jedál od fanúšikov na svojom Instagrame (https://www.instagram.com/michelinguide/).

Prípad Michelin guide je pekný príklad toho, ako aj dva na prvý pohľad “nespojiteľné“ elementy vedia  dať  spolu dokonalý zmysel.

Patrícia Dunarová, Mindshare Slovakia

Zdroje:

https://guide.michelin.com/city_selector

https://centurion-magazine.com

Titulné foto Pixabay

O autorovi

Patrícia Pecher

Patrícia absolvovala štúdium marketingového manažmentu na Ekonomickej univerzite v Bratislave a semester strávila aj v Belgicku na Universiteit Gent. V Mindshare pôsobí na digitálnom oddelení, kde sa stará o mediálne plánovanie a online kampane klientov. Keď nepracuje, energiu si dopĺňa cestovaním alebo športom (beh, beach volejbal) a je veľkou milovníčkou zvierat.