Sociálne siete predstavujú úžasne dynamický priestor, ktorý sa vyvíja a mení rýchlejšie, ako by sme možno občas dokázali registrovať. Poďme si teda pripomenúť niekoľko najvýraznejších noviniek, ktoré priniesli posledné mesiace.
Spoločnosť Facebook spúšťa po Instagrame formát krátkych videí Reels aj na svojej hlavnej platforme, aj keď zatiaľ len v testovacom režime na niekoľkých trhoch. Používatelia tam môžu vytvárať a následne zdieľať Reels priamo do hlavného feedu či do skupín. Takýto postup spoločnosť zvolila aj v prípade Stories, ktoré však v prostredí Facebooku Instagramový úspech nezopakovali, a tak uvidíme, ako sa osvedčia Reels.
Veľkou novinkou (i keď zatiaľ len na severoamerickom trhu) sú Facebook Fantasy Games, teda hra, v ktorej sa tipujú výsledky rôznych športových, ale aj nešportových podujatí. Hráči tam súťažia vo verejných alebo súkromných ligách, a samozrejme o tom navzájom komunikujú a zdieľajú obsah.
Facebook postupne rozširuje aj počet krajín, kde začal obmedzovať množstvo politického obsahu vo feede. Posledne sa do tohto zoznamu pridali o.i. aj Španielsko, Švédsko či Írsko. Politický obsah Facebooku na jednej strane generuje engagement a strávený čas používateľov, na strane druhej býva však aj kontroverzný, a Facebook bol v týchto súvislostiach v minulosti už viackrát hlasno kritizovaný.
Možno aj v dôsledku toho, že – ako vyšlo najavo v posledných dňoch – si vo Facebooku uvedomujú, aký negatívny vplyv na teenagerov má Instagram, prichádzajú so zmenami v cielení reklamných kampaní na mladých ľudí do 18 rokov. Konkrétne boli odstránené možnosti cielenia na týchto ľudí podľa ich záujmov, a k dispozícii sú už len vek, pohlavie a lokalita. Tieto zmeny platia pre aplikácie Facebook, Instagram aj Messenger.
Instagram sa sústredí predovšetkým na to, aby nestrácal na úkor TikToku svoju pozíciu resp. svojich používateľov. Jednou z priorít je social commerce, a zjednodušeniu nákupných procesov má dopomôcť aj pripravované zdokonalenie Instagramového vyhľadávača. Aj ďalšie novinky sú inšpirované TikTokom, či už sú to predĺžené Reels na max. 60 sekúnd (z pôvodných 15 resp. neskôr 30 sekúnd), či testovaný vertikálny Explore feed.
Výrazné zmeny boli urobené v rámci Stories: používatelia majú možnosť uložiť koncept tohto formátu (na max. sedem dní) a dokončiť či publikovať ho neskôr, a taktiež swipe-up bol nahradený “nálepkou“ s odkazom. Obe zmeny by mali v konečnom dôsledku viesť k zvýšeniu engagementu používateľov s týmto formátom.
Vyvíjaný je aj úplne nový nástroj Montage, ktorý umožní vyskladať Reels práve zo Stories. Tento krok je možno trochu prekvapujúci, keďže samotný Instagram sa dlhodobo usiloval skôr o opak, a síce nevyužívať jeden formát pre viaceré umiestnenia (napr. post z feedu publikovať aj v rámci Stories). Na druhej strane to naznačuje veľkú dôležitosť, ktorú platforma prikladá Reels formátu.
Jednou z noviniek je aj tzv. Limit, ktorý má používateľom pomôcť odfiltrovať neželané komentáre či správy.
Ako sme už spomenuli, social commerce je veľkou témou pre Instagram, čo dokazuje aj séria live nákupných podujatí, realizovaných minulý mesiac v priebehu desiatich dní, v rámci ktorých celebrity predstavovali produkty viacerých značiek, a ponúkali aj rôzne exkluzívne možnosti nákupu, samozrejme priamo v prostredí tejto platformy. Tento rok Instagram spustil aj reklamy umiestnené v sekcii Shop, nakupované cez štandardnú aukciu ako obrázok, alebo carousel.
TikTok
Pravdepodobne najaktívnejšou platformou z hľadiska noviniek je TikTok, ktorý predstavuje čoraz väčšiu výzvu nielen pre Facebook a Instagram, ale aj YouTube. Po predĺžení videí z pôvodných 60 sekúnd na max. 3 minúty, TikTok najnovšie testuje aj 5 minútový formát.
Nedávno sa tiež zaradil do úctyhodného zoznamu platforiem, ktoré používajú (či používali) Stories, a spustil testovanie tohto formátu. Oproti konkurencii je tu ale možnosť “storky” aj verejne komentovať a vidieť, kto ďalší ich ešte pozeral. Aj keď nie vždy bol experiment s týmto formátom pre platformy úspešný (napr. celkom nedávno prípad Twitteru a LinkedInu), vzhľadom na mladšiu používateľskú základňu TikToku má tentoraz Stories určite šancu.
Zdokonalené boli aj nástroje pre tvorbu live videí, čo môže v budúcnosti TikToku pomôcť napĺňať jeho social commerce ambície, rovnako tak možnosť in-app nakupovania z produktového katalógu umiestneného v samostatnej nákupnej sekcii profilov.
TikTok počas leta spustil Spark Ads, ktoré namiesto štandardnej komerčnej kreatívy fungujú na princípe promovania existujúceho UGC (teda obsahu vytvoreného používateľmi) či vlastného organického obsahu, a samotný TikTok tento formát charakterizuje ako svoju natívnu reklamu.
Nový reklamný nástroj predstavuje aj tzv. Promote, ktorý značkám umožňuje konvertovať ich existujúce videá na platené reklamy, optimalizované na dosiahnutie zhliadnutí, návštev webstránky či zvýšenie počtu followerov, a s rôznymi možnosťami cielenia.
Niekoľko ďalších noviniek za účelom posilnenia rentabilnosti ich biznisu potom TikTok priniesol aj tvorcom obsahu.
Snapchat
Snapchat je už dlhšiu dobu obľúbenou platformou pre beauty & fashion značky využívajúce rozšírenú realitu (AR), ale posledné kroky jeho materskej spoločnosti Snap naznačujú, že to myslí vážne s ďalším rozširovaním prepojenia AR s ecommerce, čím sa chce výraznejšie odlíšiť od konkurenčných platforiem. Potvdzuje to predovšetkým akvizícia startupu Vertebrae, ktorý značkám pomáha vytvárať 3D verzie náhľadov ich produktov. Nakupovanie pomocou AR je ešte stále v začiatkoch, ale podľa dát od Shopify majú takéto produkty o 94% vyšší konverzný pomer.
Výrazným updatom prešiel Snapchat Scan, ktorý okrem zmeny svojho umiestnenia používateľom poskytuje nové možnosti nakupovania produktov podľa obrázku, ktorý “naskenovali.”
Ďalším nástrojom na podporu nakupovania je My Places, vďaka ktorému môžu používatelia medzi sebou zdieľať svoje obľúbené obchody, a zároveň aj na základe toho dostávať personalizované odporúčania.
Novinkou je aj Snapchat Trends, nástroj, cez ktorý je možné sledovať aké témy, produkty či výrazy sú práve aktuálne v prostredí tejto sociálnej siete.
Twitter hľadá spôsob, ako svojim používateľom poskytnúť väčšie súkromie, čo je pomerne výrazný ťah od platformy postavenej na tom, že prakticky všetok jej obsah je verejný. Testuje tzv. Communities, ktoré sú akousi obdobou Facebookových skupín, kde môžu používatelia komunikovať o spoločných záujmoch a témach v prostredí s väčším súkromím, než poskytuje hlavný feed. Spolu s ďalšími novými nástrojmi to môže viesť k tomu, že sa používatelia budú cítiť komfortnejšie, a nakoniec budú na tejto sociálnej sieti aj aktívnejší. Twitter tiež experimentuje so segmentovaním tweetov na základe toho, či sú verejné/súkromné, či ich zaradením do tematických kategórií.
Na prudký nárast elektronického nakupovania vyvolaného globálnou pandémiou reaguje aj Twitter testovaním novinky s názvom Shop Module, ktorá umožňuje značkám umiestniť sekciu pre nakupovanie v hornej časti ich profilu. Tá má potom formu carouselu, v ktorom si používatelia prezerajú a nakupujú ich produkty.
Z pohľadu ostatných noviniek ešte môžeme spomenúť zrušenie formátu Fleets (teda obdobu Stories) kvôli ich slabému využívaniu, či niekoľko nových možností monetizácie obsahu pre jeho tvorcov, ktorými sú hlavne podcasteri, novinári a verejne činné osoby.
Jakub Podhradský, Mindshare Slovakia
Zdroje: