Uspejú len tie spoločnosti, ktoré budú viesť kvalitnú komunikáciu na sociálnych médiách. Niet nad obsah, to bude platiť aj naďalej.

Rok 2011 bol rokom sociálnych sietí. Ukázalo sa, že Facebook, Twitter a ďalšie sociálne médiá sú nástrojom, bez ktorého sa nedajú robiť revolúcie, voľby, či marketing. Začiatok nového roka je obľúbeným časom na prognózy, tak sa pozrime, čo nás čaká. Neobjavujú sa v nich žiadne veľmi prekvapivé predpovede (s výnimkou možnosti zmŕtvychvstania MySpace), ale všetky sú v znamení „Trendy, ktoré už poznáme, budú prudko pokračovať“.

Moc sietí

Reálna moc používateľov sociálnych sietí voči štátom, korporáciám a autoritám sa bude zvyšovať. Ich schopnosť meniť svet bude len narastať. To znamená, že úspech budú mať len tie spoločnosti, ktoré budú viesť kvalitnú komunikáciu na sociálnych médiách. Už dnes sa ukazuje, že sieťové komunity dokážu spôsobiť reálne problémy spoločnostiam, ktoré sa im znepáčili.

Na druhej strane, cieľové skupiny a  aktivity používateľov sociálnych médií sú ľahko analyzovateľné. To dáva zasa spoločnostiam možnosť  veľmi dobre rozumieť s kým komunikujú a nestrieľať naslepo. Existujú aplikácie na meranie „vplyvu“ či ratingu v sociálnych médiách, ako Klout, Kred, či PeerIndex. Podľa reálnych prognóz dosiahne budúci rok Facebook miliardu používateľov. Je to obrovské množstvo rôznorodých duší a nástroje, ktoré poslúžia na to, aby sme ich lepšie spoznali, budú zrejme čoraz sofistikovanejšie. Od sociálnych aplikácií po profesionálne platené analytické nástroje.
Obsah je šéf

Niet nad obsah, to bude platiť aj v budúcom roku – a dvojnásobne. Pojem content marketing spoznajú aj tí, ktorí sa doteraz aktivitám na sociálnych sieťach vyhýbali ( a na Slovensku je to takmer 40 percent spoločností). Moderná značka musí byť médiom.

Samozrejme, pri tomto pojme sa každý šéf zľakne, lebo médium znamená niečo drahé. Ale moderný marketing vyžaduje nie kampaň dvakrát za rok a medzitým hrobové ticho, ale sústavnú komunikáciu. Každý šéf musí prehodnotiť, či jeho marketingoví pracovníci nie sú len zadávatelia úloh reklamným a mediálnym agentúram. Či má ľudí, ktorí vedia blogovať, komunikovať na Twitteri, Facebooku, navrhnúť a editovať mikrosajt, pracovať s fotkami a možno aj strihať video.

Navyše, každý zamestnanec môže byť marketingovým pracovníkom, pretože minimálne Facebook používa väčšina z nich. Je možné ich nejako motivovať. Veľmi dôležitá bude práca s ľuďmi zvonka. Zaujímavé sú vedúce osobnosti, insideri, ktorí majú blízko k značke, skalní zákazníci. Ak sa dá, treba podporovať  vytváranie fanstránok.
Nielen požiarne školenia

No a, napokon, spoločnosti si budú musieť uvedomiť aký význam majú sociálne siete a prispôsobiť sa tomu, určite bude užitočné aj vzdelávanie zamestnancov. Každý zamestnanec prechádza školeniami o bezpečnosti práce ale je len málo firiem, ktoré učia svojich zamestnancov, ako komunikovať  na sociálnych sieťach s prihliadnutím na svoju spoločnosť.

 

Marian JaslovskýMindshare Slovensko

Zdroje:

tyinternety.czvator.tvsocialmediaexplorer.com, ilustrácia kynosocialmedia.com

Follow @BlogBrightMinds na Twitteri

O autorovi

Marian Jaslovský

Dlhoročný novinár, v súčasnosti redaktor časopisu .týždeň a zároveň hudobník. Je autorom šiestich kníh. S Mindshare spolupracuje od roku 2011.