Facebook nie je pre banky úplne prirodzený biotop. Ľudia svoje finančné inštitúcie nezvyknú zvlášť milovať, napokon, banka je dobrá vtedy, keď o nej nevieme, takže o nej nevieme radi. Na facebooku majú šancu „lovebrands“, ktoré dokážu so svojimi priateľmi rozvinúť priateľskú a prirodzenú komunikáciu. A to banky, pri všetkej úcte, nie vždy bývajú.
Sú spôsoby, ako obísť hendikep nemilovaných. Zoe Foxová z Mashable napríklad radí päť bodov:
- nekomunikujte len o banke
- robte súťaže (aj keď facebook súťaže obmedzuje, dá sa to)
- raďte s kariérou – dávajte možnosti zamestnať sa
- buďte uvoľnení, nemusíte používať bankársky jazyk
- pochváľte sa, napríklad charitou.
V našom analytickom nástroji Facebook Focus, ktorý umožňuje vliezť facebookovým stránkam „pod kožu“, sme si prelustrovali slovenské banky, monitorované obdobie bolo posledný mesiac. A dozvedeli sme sa zaujímavé veci.
Žiadne veľké čísla
To, že banky netrhajú rekordy v počte priateľov, neprekvapuje vzhľadom na to, čo sme napísali v úvode. VÚB má aktuálne 24-tisíc priateľov, Tatra banka 16 a pol tisíca, potom skok a Zuno menej ako 5000. Pre porovnanie, lokálna minisieť bratislavských kaviarní Shtoor má viac, nad 6-tisíc.Prekvapením bola aj mBank, ktorej domovinou by mal byť internet, so svojimi 684 fanúšikmi.
Zaujímavejšie, a v istom smere objektívnejšie bývajú metriky „talking about“, teda miera zainteresovania priateľov na dianí (komenty, „lajky“, zdieľanie). Z deviatich bánk sú len tri v zelených číslach (prírastok talking about). Najviac, 400 percent, má Poštová banka, čo je dôvod ísť na stránku a pozrieť sa, čo tam robia.
FB Poštovej banky pod drobnohľadom
Poštová banka nemá veľa priateľov, o niečo viac ako 1300. Je to zrejme dané tým, že jej klientmi sú starší a konzervatívnejší ľudia, ktorí nemajú afinitu k sociálnym médiám.Komunikácia je veľmi pekná a vôbec sa nedrží bankovníctva, sú tu kultúrne tipy, tipy na víkendy a podobne, ani charita nechýba. Ešte nejakú vtipnú záložku so súťažou alebo aplikáciu a PB by si možno pripísala ďalších priateľov.
Tatra banka: Majster aplikácií
Na grafoch talking about má pekné klenuté krivky aj Tatra banka, táto metrika jej medzi 4. a 16. aprílom vyliezla úplne najvyššie. Tá sa tiež na facebooku snaží a ide jej to. TB vsadila na aplikácie, má ich celý kŕdlik, ale aj tón komunikácie je veľmi neoficiózny, aj keď sa točí okolo peňazí a bankovníctva, TB nie je zahľadená do seba.
VÚB Banka
VÚB-čku na Facebooku admini napĺňajú obsahom radi, to je vidieť. Najviac fanúšikov, talking about v stredných hodnotách, vďaka korporátnym farbám to aj pôsobí veselo.
Príspevky
Najaktívnejší admin pracuje pre UniCredit Bank (37 príspevkov za mesiac). To aj drží talking about vo veľmi slušných úrovniach. Najlenivejšieho admina majú v OTP banke, tri. Otázne je, či sa so 69 priateľmi (k 18. 4.) vôbec oplatí prevádzkovať facebookovú stránku alebo je to kontraproduktívne. To, že adresu majú v tvare www.facebook.com/pages/OTP-Banka-Slovensko/107017129369556, ani nekomentujeme. Tie číselká sa predsa dajú za pol minúty odstrániť na stránke http://www.facebook.com/username!
Je zvláštne, že štyroch najaktívnejších prispievateľov vôbec má Zuno banka, a ich posty nie sú práve priateľské. Možno by stálo za to nakontaktovať sa na nich a porozprávať sa “medzi štyrmi očami” mailom a porozprávať sa s nimi, aj to sú legálne prostriedky facebooku.
Pozor na fotky
Facebook celkom presne definuje pravidlá používania cover photo (úvodnej fotografie), jej úloha je ilustračná a vyslovene sa zakazuje jej použitie ako reklamného média. Dosť často vidíme cover úvodné fotografie zmenené priam na billboard, tak pozor, božstvo Facebooku nespí a ruší stránky bez varovania. Tu je článok o piatich hriechoch facebookovej komunikácie.
Facebook Focus je monitorovací nástroj spoločnosti Mindshare a vďaka nemu môžete sledovať svoju facebookovú stránku v kontexte konkurencie aj vy. Stačí, keď sa ozvete.