Ja viem, na facebooku si môžete robiť, čo chcete, ak neporušujete podmienky a zákony. Je to len a len na vás a ak máte priateľov, ktorých vaše príspevky zaujímajú, nie je o čom.

Nebezpecne fotky na Facebook-uAle viete, niektorí priatelia sa vám hanbia povedať, že máte rozopnutý poklopec, trčí vám chlp z nosa alebo máte problematický dych. Na facebooku je toto „pozitívne ignorantstvo“ ešte jednoduchšie. Uverejníte nejakú kravinu a oni ju lajknú, lebo vás majú radi. Prečo by vám niečo vytýkali? Ešte by ste sa na nich trafili uraziť.

Je tu však iná vec. Ak máte na facebooku viac priateľov ako desať-jedenásť, je pravdepodobné, že nebudú všetci vždy úplne naladení na vašu vlnu. Tento článok je určený pre tých, ktorí netúžia svojich priateľov otráviť, ale chcú ich zaujať. Lebo na to je facebook predovšetkým, zdieľať zaujímavé a v najlepšom prípade dobré veci.

 

Kúl dovča

Syndróm dovolenkových fotografií je všeobecne známy ešte spred facebookového veku. Navrátivší sa dovolenkári vytiahli hrubé albumy alebo (ešte lepšie) naštartovali diaprojektor nabitý diapozitívmi, zatiahli žalúzie a už to išlo. Ich najlojálnejší priatelia jajkali od nadšenia, ostatní… škoda reči.

Horšie ako dovolenkové fotky už boli len dovolenkové videá, roztrasené, neostré a ukazujúce zásadne plno nepodstatných vecí. Pre toho, kto to zažil, nádherná spomienka, pre zvyšok osadenstva mokrá morská mora.

V lete je možno viac ako inokedy dobré myslieť na to, že málokto bude zvedavý na album so sto päťdesiatimi fotkami z miest, ktoré mu pravdepodobne nič nehovoria. Ja mám taký systém, že vyberám fotografie, ktoré by ma pravdepodobne zaujali aj keby som na danom mieste vôbec nebol a keby ich uverejnil niekto cudzí. Fotografie vyselektujem, niektoré upravím, orežem a vytvorím album. Myslím si, že optimálny počet fotiek v dovolenkovom albume je do dvadsať-tridsať. Viac naozaj vydarených fotiek z jedného pobytu nevyberie ani fotograf z agentúry Reuters. Pridanie nejakého zaujímavého textu alebo príbehu, ktorý sa na danú fotku viaže nie je vôbec hlúposť. Vznikne svojský, osobný bedeker.

 

Tehulky a detičky

Fotky deti sú na facebooku veľmi nebezpečné. Všetci vaši priatelia sa naozaj veľmi tešia z toho, že čakáte dieťa alebo ste ho povili, ale usúďte prosím, či je nutné za každú cenu vytŕčať do objektívu holé brucho v deviatom mesiaci. Keď už sa dieťa narodí, treba s jeho fotkami zachádzať veľmi opatrne. Poznám prípad mamičky, ktorá uverejnila zopár fotiek svojho malého vždy keď mal sviatok. Menší problém bol, že mal sviatok každý deň. „Dnes má Tominko trinásť dníkov, boli sme sa prejsť po Sade Janka Kráľa.“ A prásk, ďalších osem fotiek Tominka v Sade Janka Kráľa. Už z veku oslávenca bolo jasné, že veľmi akčné neboli. Nevyhodil som ju z priateľov, ale zrušil som odber.

Určite máte príbuzných a najbližších priateľov, ktorí sú naozaj zvedaví na každú fotku drobca, tu naozaj odporúčam vytvoriť si album na Picase (Google) alebo Flickri (Yahoo) a tam môžete dávať fotiek tony bez rizika, že vás niekto v stave akútnej hyperdeckózy vyhodí z priateľov.

 

My sme pekný psíček

Naozaj nechcem porovnávať deti a zvieratká. Dieťa je ľudská bytosť a aj najlepší a najbystrejší pes ostane zvieraťom, ale niektoré prejavy majú čerství rodičia a psičkári podobné. Napríklad používanie množného čísla „my sme pekný psíček“, resp. „my sme pekný chlapec a ideme cikať“. Ďalším prejavom je nám už známe napĺňanie albumov našim novým miláčikom. Tu platí v podstate niečo podobné ako v prípade detí, a ešte jedna vec, známa už z čias, keď sa fotilo na kinofilm: Ak fotíme deti a zvieratá, čupnime alebo kľaknime si, aby bol fotoaparát (mobil) na úrovni ich pohľadu. Uvidíte, že fotky ožijú.

Vtipné popisky sú tiež žiaduce, zvieratá nám pripravia veľa zaujímavých situácií a je škoda sa s nimi nepodeliť.

 

Čo som dnes navaril

Je skvelé keď niekto dobre varí, ale tie fotky výsledkov jeho majstrovstva tiež nemusia každého baviť. Úplne iný prípad je, keď si dá tú prácu a pridá recept. Chválenie sa zmení na zaujímavú gastro-publicistiku a takýto album na kuchársku knihu.

 

Fotka je málokedy obsah

Heslom marketingu na sociálnych sieťach je „obsah je kráľ“. Každý z nás si robí nejaký „osobný marketing“, pretože nikto nechce pôsobiť na ľudí ako hulvát, otrava alebo nemožný trapko. Facebook je dobrá príležitosť ako si trošku zvýšiť osobný kredit. Žiaľbohu, často vidíme presný opak. Ale tento článok nie je o bezhlavom šérovaní neoverených hoaxov, alebo krásnych jpg múdrostí typu „Slabí muži majú milenky, silný muži majú rodiny“ (fakt, tak to bolo, aj s tým ypsilonom). Len som chcel povedať, že fotka sama osebe je obsahom málokedy a keď si s ich výberom a popiskou dáte trochu práce, určite potešíte svojich priateľov viac.

 

Marian JaslovskýMindshare Slovakia

O autorovi

Marian Jaslovský

Dlhoročný novinár, v súčasnosti redaktor časopisu .týždeň a zároveň hudobník. Je autorom šiestich kníh. S Mindshare spolupracuje od roku 2011.