Keď sme vymýšľali naše tričko Mindshare, povedali sme si, že zdôrazníme naše firemné motto „bright minds“. Každý kolega navrhol dve osobnosti, ktoré si váži. Vznikol takýto zoznam, v ktorom popri ľuďoch, ktorí zmenili svet, figuruje aj Slovenka, ktorá ho síce nezmenila, ale pomohla ho spríjemniť tisíckam žien. Saša Šmidáková.
SAShE.sk nie je len internetový obchod, kde sa dajú kúpiť ručne robené vecičky. Je to komunita viac ako šiestich tisícov výrobcov, ktorých tento portál spája. Saša, ktorá začala pred pár rokmi vyrábať šperky ako koníček sa spolu s neodmysliteľným tvorcom SAShE.sk, jej priateľom Jurajom, rozhodla poskytnúť krásny virtuálny domov aj iným autorom. Okrem možnosti predávať svoju tvorbu, tu dostávajú aj dobré rady ako svoje schopnosti využiť najlepšie.
Ako vzniklol portál SAShE.sk?
Keď som začala vyrábať a predávať šperky, bola som nešťastná, lebo v kamenných obchodoch funguje aj 120-percentná marža. Mám šťastie, že mám doma programátora a webdizajnéra. Juraj mi urobil stránku, webshop, a to bolo vyslobodenie. Moje veci sa zrazu začali predávať ako teplé rožky. Spoznala som aj iných výrobcov, tak mi napadlo urobiť stránku kolektívne. Juraj krútil hlavou, ale zistili sme, že takéto projekty existujú aj v zahraničí, takže sme si povedali, že to hádam nie je až taký šialený nápad.
Juraj si to nakoniec odniesol najviac, lebo zrazu bolo všetko na ňom, od dizajnu webovej stránky po adminovanie. A to až teraz dáva výpoveď v agentúre a bude robiť SAShE na plný úväzok. Ja som dala výpoveď zo zamestnania len pred dvoma rokmi. Stránka sa rozrastá, ale od samého začiatku riešime podporu na vysokej úrovni, to sú stovky otázok, komunikácia, blogy. Stránka má 54-tisíc registrovaných návštevníkov, ktorí denne potrebujú podporu v štýle „kam mám kliknúť, nejde mi to, čo mám robiť“. Plus portál neustále vylepšujeme, zabezpečujeme jeho propagáciu, organizujeme aktivity, staráme sa o našu FB Fan Page, je to obrovské penzum práce.
Prečo ste vybrali meno SAShE?
To je kombinácia môjho mena a anglického She. Netrvala som na tom, aby sa po mne volala stránka ktorá slúži šiestim tisícom vystavovateľov, ale tá doména bola dva roky iba moja a keďže ju už ľudia poznali, rozhodli sme sa na nej zriadiť tú dnešnú komunitnú SAShE.
Koľko ľudí tvorí váš tím?
Juraj, ja a ešte jedna kolegyňa na pol úväzku, ktorá nám pomáha s podporou. A rok máme aj účtovníčku. Ale už padáme od únavy, budeme sa musieť rozrásť.
Aký je váš obchodný model?
Zaregistrovať sa môže ktokoľvek. Je to vlastne komunitný portál, tú komunitu tvorí momentálne vyše šesť tisíc ľudí (keď sme stránku vytvárali, myslela som si, že výrobcov bude maximálne dvesto). Od začiatku sme chceli mix dobrých amatérov a profesionálov, je to skrátka demokratická stránka. My vlastne sprostredkujeme vystavovateľom obchod, balenie a expedíciu si zabezpečujú sami. Berieme si odmenu dvanásť percent z každého predaného výrobku, čo je veľmi priateľská marža. Našich ľudí vychovávame k tomu, aby vedeli plnohodnotne a zodpovedne prezentovať svoju tvorbu, vedieme ich k podnikateľskej samostatnosti. Učíme ich napríklad, že jediné, čo môže predať ich výrobky, sú fotografie a preto im musia venovať toľko času a energie ako výrobe produktov. Keď niečo odfotíte mobilným telefónom, je ťažké to predať. V tomto majú mnohí autori ešte rezervy. Aj pri handmade výrobkoch je dôležitý marketing. To je kúzelné – my pomáhame im a oni pomáhajú nám. Namiesto plateného marketingu investujeme do ľudí.
Mnohí z nich majú nula predaných výrobkov. Koľko je aktívnych?
Mesačne vystavujeme asi tisícpäťsto faktúr.
To už ste bohatí, nie?
Väčšina z tých 1500 faktúr je vystavených na dve-tri eurá. Na malom trhu, akým je ten náš, len zopár výrobcov dokáže svoju tvorbu predať tak, že zisk aj sami pocítia. Zo SAShE žijeme, ale o bohatstve sa naozaj nedá hovoriť. Teda ja z neho žijem, Juraj si z týchto peňazí zatiaľ neberie nič. Takmer všetky zisky investujeme späť.
Kam?
Z hľadiska IT je to náročný projekt. SAShE.sk je postavený na obrázkoch, sú ich milióny, čo je obrovská záťaž na servery. Hosting a samotná podpora 24/7 stojí nemálo peňazí. Nemôžeme si dovoliť technické, ani ľudské výpadky, lebo naše návštevníčky sú na nás doslovne závislé a keď vypadne server na dve minúty, už nás zasýpajú mailami. Takto sme si ich naučili. Je to pre ne relax, prídu z práce alebo ráno do práce a pozrú si, čo je u nás nové. Stránku robíme, aby lahodila oku a vyvolávala príjemné emócie, čo ženy oceňujú. Muži majú svoje stránky, ženy majú SaShe.
Neplánujete robiť nejakú selekciu keď máte také malé percento úspešných predajcov?
Stále chceme, tak ako na začiatku, dať šancu každému, aj keď nám to dosť komplikuje život. Obrovské množstvo nášho času a energie berie zdokonaľovanie nástrojov vyhľadávania.
Páči sa mi nadstavba SAShE, stránka má svoju poetiku, špecifický jazyk, svoje výrazy, je to akoby samostatný svet. vzniká doslovne folklór SAShE.
Nevzniklo to cielene. Od začiatku sme si hovorili, že chceme byť autentickí. Že si stránku spravíme po svojom, ale zároveň tak, aby k nám ľudia radi chodili. Takto vznikli aj slogany ako „skvelé ako banánové želé“, „vystrč hlavu z šedivého davu“. Nebáli sme sa kontroverzie. Na druhej strane, tento hravý interfejs je postavený na programátorsky veľmi kvalitnom a prepracovanom základe. Stránka od začiatku fungovala profesionálne a to tiež pomohlo jej úspechu.
Facebooková stránka SaShe má 26 600 priateľov. Facebook je zrejme pre vás kľúčový
Bez neho si vôbec nevieme predstaviť našu existenciu. Okrem našej facebookovej stránky komunikuje každý aktívny výrobca po svojej linke a to už je riadna sila. Povesť SaShe sa vďaka sociálnym médiám od začiatku šíri doslovne ústnym podaním, a to je na tom skvelé. Keď vám niečo odporučí kamarát, budete ho brať vážnejšie ako platenú inzerciu. Hovorí sa, že už neplatí heslo „dobré sa predáva samo“. My sme dôkazom, že platiť môže. Napriek tomu musím dodať, že jedine na Facebooku si pravidelne platíme reklamu, keďže sme to vyhodnotili ako najefektívnejšie. Pomáhame si ňou však najmä sezónne (jar, Vianoce), zvyšok roka ide akýmsi radostným samospádom.
Ako by ste charakterizovali spôsob vašej komunikácie na facebooku?
Facebook spravuje Juraj a je dobré, že z neho cítiť mužské myslenie, lebo je vecnejší a koncepčnejší, ako by ho robila žena. Facebooky sú spravidla založené na komunikácii, lajkovaní. To nie je úplne náš prípad, pretože nechceme zbytočne vyvolávať dlhé diskusie, predsa len, našimi návštevníčkami sú hlavne ženy a tie, keď sa pustia do debaty, zvyknú odbehnúť od témy, a my sa snažíme nemať zo stránky klebetník. Ctíme princíp zdieľania, osvedčili sa nám príspevky typu „how to“, teda tipy, triky, návody ako si niečo vyrobiť. Ľudia ocenia dobrý nápad a radi ho posunú ďalej.
A čo twitter?
Používame ho, ale máličko. Twitter je u nás skôr mužská záležitosť.
Marian Jaslovský, Mindshare Slovakia
Foto Juraj Mikláš a Matej Toman