Google sa netají ambíciou emancipovať online video a dopriať mu pozíciu, akú má v domácnostiach  klasický TV obsah. Nie je to, samozrejme, žiadne konšpiratívne odhalenie, stačí sledovať oficiálny blog venovaný práve YouTube.

Že pôjde o tvrdý oriešok a dlhú cestu je možné si predstaviť pri porovnaní údajov zo štatistík. Zatiaľ čo klasickú televíziu sleduje americký divák vo veku 2+ rokov v priemere 32 hodín a 47 minút za týždeň, na internete trávi 3 hodiny a 58 minút, a online video sleduje priemerne 27 minút týždenne, v rovnakej cieľovej skupine (Nielsen, Január 2012).

 

YouTube zaostáva v nameranom priemernom čase

Odpovedí na pôvod týchto dramatických rozdielov je samozrejme viacero. Jednou z nich je, toľko zdôrazňovaný obsah, resp. jeho kvalita. Dôkazom toho je aj porovnanie pozície najväčších poskytovateľov online video obsahu v USA. Zatiaľ čo YouTube jednoznačne vedie v metrike unikátnych užívateľov (viac ako 126 miliónov mesačne), v nameranom priemernom diváckom čase vedie Netflix (viac ako 10 hodín mesačne). YouTube je síce na druhom mieste, no so zásadným odstupom – 2 hodiny a 52 minút. Podobne sú na tom aj ďalšie video servery, ako tudou.com, Hulu.com alebo Megavideo. Je asi jasné, prečo je tým ťahákom obsah – Netflix je, už dobre známa video on demand inštitúcia, kde si predplatitelia nájdu „áčkový“ obsah, na prvý pohľad oveľa zaujímavejší ako ten na YouTube.

 

Konkrétne čísla týkajúce sa konzumácie online videa alebo YouTube na Slovensku bohužiaľ nie sú k dispozícii. Štvrtá pozícia YouTube v rámci slovenského rankingu na alexa.com však naznačuje vysoký záujem slovenských používateľov. Len pre zaujímavosť, na prvých troch miestach sa umiestňuje google.sk, facebook a google.com.

 

YouTube reaguje

Spomenutá emancipácia by mala viesť cez k predĺženiu času, ktorý užívatelia trávia sledovaním videa na YouTube. Už v marci Google ohlásil zmenu v algoritme zaraďovania odporúčaných videí, teda ponuky, ktorá sa objaví ako potenciálne zaujímavá po pozretí niektorého z miliárd video klipov. Zmena nastala pri hodnotení relevantnosti videí, ústupom od základnej metriky – klikov – k času, ktorý diváci strávia sledovaním konkrétneho videa.

Výsledok po zavedení zmien sa vraj dostavil okamžite – klesol počet preklikaných vidí a stúpol čas strávený ich sledovaním. Pre tých, ktorí majú na YouTube svoj kanál, pribudla v Analytics reporte aj nová skupina metrík – Time watched, Anotations report a ďalšie.

Ak by niekoho zaujímali bližšie detaily na tému audience retention alebo audience engagement, respektíve informácie o nových reportoch, odporúčam už spomínaný Google blog, alebo preštudovať novú analytiku priamo vo svojom live YouTube účte.

 

Pozri aj článok o Hulu.com

Richard Kopunik, Mindshare Slovakia

 

Zdroje:

techcrunch.com

youtubecreator.blogspot.sk

O autorovi

Richard Kopunik

Vyštudoval obchod a marketing. Vo sfére mediálnych agentúr pracuje už takmer 20 rokov. Zaujímajú ho nové trendy v oblasti marketingovej komunikácie a médií, technologické vychytávky, hudba, knihy, filmy a seriály. O nich, v akejkoľvek kombinácii, rád píše aj na našom blogu.