V nedeľu uplynulo desať rokov od spustenia revolučnej služby, ktorá zmenila svet hudobného priemyslu a spolu s prehrávačom iPod aj spôsob, akým ľudia nakupujú a konzumujú hudbu.
Za prvý týždeň svojej existencie sa predalo cez iTunes viac ako milión pesničiek. Nové dieťa Stevea Jobsa okamžite stalo jedným z najdôležitejších kanálov na predaj hudby a nechalo za sebou vtedajšie jednotky ako Walmart a BestBuy. Nový model predaja samostatných songov namiesto celých albumov fungoval a funguje dodnes. Vo februári 2013, presnejšie šiesteho, bol cez iTunes predaný download s číslom 25 000 000 000. Úctyhodný výkon za 10 rokov.
Je pravdou, že digitálna distribúcia hudby pokročila za tých 10 rokov ďalej a dnes musí Apple súperiť so streamovacími službami ako Spotify, Rdio, Pandora, a podobne (v našich končinách okrem hudobných kanálov Deezer a Grooveshark de facto nepoužiteľnými kvôli regionálnym limitom v oblasti autorských práv). Aj napriek tomu, že aj na základe vzniku nových služieb, predaje digitálnych downloadov v minulom roku stagnovali, nezdá sa, že by iTunes patrili do starého železa. Podľa nedávneho výskumu spoločnosti NDP Group si v minulom roku kúpilo digitálny song viac ako 44 miliónov Američanov a priemerná platba za download dokonca vzrástla o 6 percent.
iTunes vedú aj na poli elektronickej distribúcie televízneho obsahu, rovnako ako v oblasti iVOD, alebo ak chcete internet based video on demand. Podľa iného prieskumu rovnakej spoločnosti, je podiel iTunes v prvej spomínanej oblasti (seriály a iný TV obsah) na úrovni 65 %, zatiaľ čo v oblasti iVOD predstavuje 45 %.
Ak sa pýtate, čo je za úspechom a dominantným postavením v oblastiach, ktoré spomínam v predchádzajúcich odsekoch, myslím, že najlepšou odpoveďou je výsledok prieskumu realizovaného medzi zákazníkmi VOD služieb, v ktorom 8 z 10 opýtaných odpovedalo, že ich skúsenosť s používaním iTunes video služieb bola na vynikajúcej alebo veľmi dobrej úrovni (NPD’s VideoWatch). Perfektné spojenie takmer dokonalého užívateľského zážitku, jednoduché a intuitívne rozhranie služieb (aj keď je pravda, že posledné verzie iTunes isté limity majú), prepojenie s dizajnovým iOS HW, je podľa všetkého neprekonateľnou kombináciou.
O tom, že nie som s mojim názorom osamelý, svedčí aj spomienka jedného z viceprezidentov vydavateľstva Warner Music Paula Vidicha na prezentáciu prvej beta verzie iTunes, ktorú predviedol Steve Jobs úzkemu kruhu jeho kolegov vo vydavateľstve: „Pamätám si, ako som si celý čas myslel, „Toto je také jednoduché. To musí fungovať. Je to skvelé.“
Nie je ľahké sa prepracovať ku konkrétnym číslam digitálnej distribúcie českej a slovenskej hudby, ale stránka IFPI uvádza štatistiky, podľa ktorých digitálny predaj hudby rastie: V roku 2010 tvoril 5 %, v roku 2011 9 % a v roku 2012 až 20 %. Budeme zvedaví na tohoročné čísla.
Richard Kopunik, Mindshare Slovakia
Zdroje: www.npd.com, www.rollingstone.com, www.npd.com