Mnohí to poznajú: Zazriete sponzorovaný odkaz, ktorý sa chváli, že stránku z vašich priateľov lajkoval aj ten, ten a ten. Zaujímavé to začína byť, keď ide napríklad o extrémistickú stránku a vy viete, že dotyčný človek je všetko možné, len nie extrémista. Tak mu napíšete a on sa zaprisahá, že toto nikdy nelajkoval, lebo, veď, ako by mohol. Ale ten lajk tam je modrý na bielom, každý priateľ to na hanbu sveta vidí a pritom neexistuje možnosť, ako by vám niekto pridal váš „páčik“ bez toho, aby ste o tom vedeli. Čo je vo veci?
Blbůstky: Prípadová štúdia
Ale nemusí to byť len extrémistická stránka, ale aj na prvý pohľad nevinné záležitosti. Pozrime sa na prípad českej stránky Blbůstky, ktorá má dnes 254-tisíc fanúšikov.
A teraz vám ukážem graf, ako pribúdali v čase.
Ukazuje sa, že 30. apríla mali niečo nad 11-tisíc lajkov, ale už 8. mája to bolo viac, ako 258-tisíc. Čo sa stalo?
Ak máte na to žalúdok, tak vám to poviem. Deň pred týmto raketovým nárastom zomrela Iveta Bartošová a po facebooku sa začali šíriť takéto veci:
Fór je v tom, že tlačidlo „like“ môže byť neviditeľné, skryté pod akýmkoľvek iným komponentom a vôbec to nemusí byť len na autorizovanej stránke facebooku, ale na hociakej www stránke (Fecebookonline.cz či sokujucenovinky.nepovidej.cz sú samozrejme už dávno preč alebo nedostupné).
Keď kliknete na video, zobrazí sa vám stránka s takýmto “manuálom”:
Je to spravidla vo farbách facebooku a mnohým ani nepríde, že sú úplne inde (v tomto prípade to bolo umiestnené na stránke facebookonline.cz, ktorá už je neverejná. Ako však môže niekto klikať na takéto niečo, to mi je záhadou.
Na konci tejto aktivity sa vám spravidla nič neukáže, tak si poviete, že to vide možno niekto zvesil. Ale ono tam nikdy nebolo. Zato tam boli neviditeľné like gombíky, takže pri tom potvrdzovaní ste polajkovali čo sa dalo a ešte aj všetci kamaráti vidia, že sa vám páči dotyčné video. Tak si povedia, že skúsim aj ja.
Samozrejme, mnoho takýchto špekulantov nie je ani takto sofistikovaná a dá rovno – lajknite stránku a video sa vám zobrazí. Ale v takom prípade je to dobrovoľná aktivita a asi sa nikto nečuduje že ako to, že je zrazu fanúšikom.
Je úplne jasné, že zaangažovanosť (engagement) „fanúšikov“ takejto stránky je, stručne povedané, nulová. Aha:
Že som si súvislosť so smrťou Bartošovej nevymyslel, dokazuje aj stránka Užívám si života naplno, ktorá to dotiahla až na 400-tisíc „fanúšikov“ – to nech si každý nazve, ako chce, len neurážajte supov a hyeny.
Ďalšie témy a spôsoby
Stránky samozrejme nechytajú ľudí len v supom štýle na tragédie, ale aj na bulvárne, sexuálne témy, puberťákoviny, skrátka sľubujú, že uvidíte ktoviečo, čo ste ešte nevideli. A už spustením videa (ktoré sa spravidla neprehrá) vďaka skrytým tlačidlám lajknete nejakú stránku a zároveň aj samotné video. Vaši priatelia uvidia, že ste lajkovali video a chcú ho vidieť tiež. (tu je článok na Pooh.cz o ďalšej „finte“). Alebo akože aplikácie, ktoré sľubujú hoci návrat k starému nastaveniu FB.
Ďalším spôsobom získavania lajkov sú rôzne kvízy, hry a všelijaké špásy, ktoré slúžia marketingu firiem. Tam však býva napísané (malými písmenami), že vstupom na záložku súhlasíte s lajkovaním stránky. Tu je iný článok na našom blogu, ktorý varuje pred neuváženým rozdávaním páčikov.
Čo s tým?
Je to jednoduché. Pozrite si, ktoré stránky máte lajknuté a odlajknite ich. Zoznam nájdete takto:
Choďte „Domov“
Kliknite na „vytvoriť stránku“
Vpravo hore máte „Stránky, ktoré sa mi páčia“.
A môžete revidovať.
Existuje aj je www rozhranie, ktoré je ešte ergonomickejšie – www.manageyourlikes.com
Ľudia si už zvykli na to, že neotvárajú hocijakú pofidérnu prílohu z e-mailu, ale v rámci facebooku si stále nedajú povedať. Tak do čistenia!
Marian Jaslovský, Mindshare Slovakia