V druhej polovici februára facebook začal globálne nasadzovať svoju určite dosiaľ najväčšiu inováciu – doplnenie tlačidla „like“, ktorý u nás zvyknú vtipne prezývať aj páčik. Keďže „páči sa mi“ rozhodne nezahŕňa všetky možné alternatívy reakcií, Facebook doplnil ďalších päť, ktoré rozširujú paletu emócií: Lásku, smiech, úžas, smútok a hnev.

Facebook-Reactions

Nasadzovanie neprebehlo naraz, ale dnes už má súpravu reakčných tlačidiel, či „reactions“ istotne každý, takže sme si mohli spraviť malú anketu, ako sa ľuďom páčia a či ich používajú.

Ešte na začiatku príspevku by však bolo asi dobré vysvetliť, prečo chýba to najočakávanejšie tlačidlo – nepáči sa mi (palec dole), aké poznáme napríklad z YouTube. O tom, že spoločnosť pracuje na tlačidle „nepáči“ v minulosti dokonca referoval aj sám Mark Zuckerberg. Nakoniec sa rozhodli inak.

 

Prečo chýba tlačidlo „nepáči sa mi“?

Absencia palca dolu má dva dôvody: Obchodnícky a sociálny. Výrok „nepáči sa mi“ by bol jediný negativistický, teda odstreľujúci. Kým aj hnev môže mať pozitívne súvislosti, konštatovanie „nepáči sa mi“ je jednoznačné. Navyše, ľudia vo Facebooku veľmi dobre vedia, čo sa na ňom deje, že cyberhate a flame vojny sú jeho bežnou súčasťou. Nepotrebuje vytvárať ešte ďalšie bojisko. na prestrelky s palcami dolu, ktorých budú skupiny ľudí likvidovať svojich názorových oponentov.

Potrebuje zarábať – to je tá obchodná stránka – a jeho biznisom je ľudí spájať, nie rozdeľovať. Nástrojom spájania je empatia. Takže tlačidlo „nepáči sa mi“ nie je a nebude, a hejteri si budú musieť vystačiť so starými osvedčenými slovnými reakciami a uverejňovaním viac či menej vtipných obrázkov a animácií.

V hre je ešte jeden obchodný aspekt. Tlačidlá umožnia facebooku zbierať oveľa viac dát o používateľoch a ich myslení ako dosiaľ. Nie, žiadna paranoja, teraz sa bavíme o vzťahu ľudí k produktom/službám a šesť tlačidiel umožní pozbierať nepomerne viac dát ako jedno tlačidlo, ktoré nevyjadruje žiadne emočné spektrum.

Nové reakčné ikony prinášajú aj komplikácie, napríklad ak sa pod príspevkom nazbiera viacero rôznych, nedajú sa vyhodnotiť jedným pohľadom ako samostatné lajky. Tak isto pribudla vráska na čele producentom nástrojov pre administrátorov facebookových stránok.

 

Malý prieskum

Teóriu máme za sebou, poďme na prax.

Na mojom facebookovom prieskume sa zúčatnilo 66 ľudí. V zásade pozitívne hodnotí nové ikony 33 ľudí, negatívne 14 a neutrálny vzťah k ním má 19. Viacero príspevkov poukazuje na to, že je ich zbytočne veľa  a šiestim diskutujúcim chýba palec dole. Jeden účastník diskusie prišiel s originálnym návrhom zriadiť aj ikonu vyhadzovača, ktorá by autorovi príspevku oznámila „choď do čerta“ a zároveň by ho zablokovala.

Tu sú najzaujímavejšie reakcie – Pomer negatívnych a pozitívnych je iný, lebo reakcie typu „páčia sa mi a používam ich“ sme neuverejnili z pochopiteľných dôvodov.

Bohuslav: Páčia sa mi, i keď nie vždy sa mi ich chce použiť (ten pôvodný jediný “like” bol taký veľavravný a jednoduchý), ale vyjadrujú adekvátnejšiu škálu emócií predovšetkým pri extrémne citovo angažovaných správach – dávať “like” na oznámenie o úmrtí bolo predtým predsa len dost neprístojné.

Martin: Pre negramotných

Peter: Niekedy je pre mňa ťažké zvoliť príslušný emotikon, lebo ma štve napríklad obsah zdieľaného článku, ale páči sa mi postoj toho, kto článok zdieľal. A potom som v pomykove, ako bude pochopené moje hodnotenie. Ale oceňujem možnosť reagovať týmto spôsobom. Umožňuje mi to byť presnejší v tom, čo cítim.

Denis: Chvíľu to baví, relatívne rýchlo to je klik navyše.

Jozef: Facebook zvýši fidelitu svojej analytiky – namiesto toho, čo sa vám páči vs. čo vás nezaujíma dostanú väčšie “rozlíšenie” toho, ako sa ku konkrétnym témam staviate. Tým pádom vám môžu oveľa presnejšie cieliť reklamu a tým pádom viac vykešujú za reklamu. J

Róbert: Presne tak. Podobne už určitý čas sledujú, pri ktorých príspevkoch sa zastavujeme, teda prestaneme skrolovať a čítame ich. Zistí tak, že nás post zaujal aj bez toho, aby sme naň klikli. Celkom zaujímavé dáta z toho môžu vzísť. A ako bonus takýto post získava vyššie skóre a zobrazí sa viac ľuďom, podobne ako keby bol lajkovaný a komentovaný.

Martin: Ja ich zatiaľ celkom využívam, len mi tam chýbajú aj nejaké negatívnejšie (facepalmáčik a tak).

Peter: Vítam ich, niekedy som totiž musel vysvetľovať, prečo dávam like.

Richard: Teraz mame možnosť vytvoriť ešte divnejšie reakcie. J

Miro: Menej je viac. keby to bolo od začiatku, facebook by nebol tam kde je dnes. Ľudia čakajú na pochvalu, fetujú ju a potom otročia, aby prišla ďalšia. A tak zadarmo tvoria obsah… zatiaľ som nepoužil.

Juraj: Očakával som, že ich budem využívať častejšie a že z reakcií na moje statusy sa dozviem viac. Nesplnilo sa. Ani emotikon “hnevám sa” nie je negatívnou spätnou väzbou pre autora. Používa sa skôr na vyjadrenie súhlasu s “hejtom”. Naozaj užitočný je “smútok”, kvôli správam o úmrtiach známych osobností. Nové emotikony zatiaľ nefungujú v mobilnej aplikácii (Windows Phone).

Darina: občas použijem. Najviac sa mi páči “žasnem”. Vnuci ma občas nachytajú a asi takto vyzerám.

Vlado: Nepoužívam, pôsobia na mňa strašne infantilne a iritujú ma. Ale časom, bohvie.

Miro: Občas použijem. Najlepšie je asi vyjadrený a aplikovateľný smútok. Veľmi, veľmi mi chýba emotikon vracajúceho do vedierka, ten by bol aplikovateľný nesmierne často.

Ján:  Myslím, že sa to objavilo v deň, keď Fico staval plot. V každom prípade sa mi ten nahnevaný vtedy veľmi šikol. Inak, mám pocit že ľudia u nás príliš nerozlišujú, pripadne si rovno pletú ‘like’ a ‘love’.

Zolo: Stačili by maximálne tri – je to neprehľadné, takto nepoužívam žiaden

Beata: Áno, používam občas. Podľa mňa by na uvod ako doplnenie klasického like stačili ďalšie tri vyhranenejšie emotikony –  údiv, smútok a hnev.

A ako vnímate nové ikony vy? Páčia sa vám alebo nie? Používate ich. Napíšte svoj názor do diskusie.

Marian Jaslovský, Mindshare Slovakia

O autorovi

Marian Jaslovský

Dlhoročný novinár, v súčasnosti redaktor časopisu .týždeň a zároveň hudobník. Je autorom šiestich kníh. S Mindshare spolupracuje od roku 2011.