Mark Zuckerberg si vždy dáva verejné novoročné predsavzatia a na konci minulého roku si (okrem iného) predsavzal, že „opraví (orig. fix) Facebook“. Nad najväčšou sociálnou sieťou sa totiž začali sťahovať mraky a dlho sa zdalo, že technokrat a idealista Zuckerberg nerozumie, ako veľmi deštruktívne môže jeho dieťa zasiahnuť do vývoja našej civilizácie – od šírenia toxického obsahu a organizovaných lží, ktoré môžu napríklad byť motorom genocídy (v Mjarmansku) až po poruchy sústredenia, ktoré majú ľudia pri častom používaní sociálnych sietí (áno, aj ja ich mám). Zuckerberg dokonca bol, a možno aj je presvedčený, že Facebook nie je médium, ale technologická platforma a dlho odmietal prijímať zodpovednosť za šírenie nenávistných prejavov. Práve v tomto roku, kedy mal svoj produkt opraviť, zrejme pochopil veľa vecí.

foto Wikimedia Commons

Moderátori môjho obľúbeného technologického podcastu Klik ironicky povedali niečo v tom zmysle, že Facebook mal tento rok jedenásť najhorších mesiacov svojej existencie, a to bolo začiatkom decembra. Poďme si zrekapitulovať, čo Facebook povyvádzal tento rok, ale samozrejme, nebudeme prehliadať ani pozitívne veci.

Dôležitá poznámka na úvod: Keď mi napadlo napísať tento rešerš, samozrejme som hľadal zdroje, najlepšie také, kde už niekto počas roka mapoval jednotlivé udalosti, aby to malo proporcie a poriadok. Nakoniec som ho našiel v mailboxe, lebo som si uvedomil, že novinár Filip Struhárik z Denníka N sa vo svojom týždennom newsletteri/blogu MediaBrífing veľmi poctivo venuje sociálnym, elektronickým, ale aj iným médiám. Chodí mi každý piatok a vždy sa teším, keď ho dostanem. Tu ho nájdete aj vy a pri jednotlivých článkoch je možnosť objednať si ho mailom. Tak som si „len“ pozrel všetky tohoročné časti a udalosti som dostal ako na podnose.

 

Január

Do kalného silvestrovského rána 2018 sme sa na Slovensku prebudili s facebookom v neutešenom stave – pre používateľov aj adminov stránok. Už v polovici októbra sme sa totiž stali, spolu s piatimi ďalšími krajinami sveta, pokusnými králikmi bolestivého experimentu s rozdelením hlavného stĺpca Novinky. Od neho sa odčlenil tzv. Prieskumník. Ten sústreďoval len organické (teda nezaplatené) príspevky médií, značiek, fan stránok a vlastne všetkého okrem osobných stránok. Osobné stránky ostali v Novinkách. To spôsobilo pokles organických (teda nezaplatených) videní na zlomok obvyklého čísla. Pre používateľov to zasa malo tú nevýhodu, že sa FB stal nudný, lebo v normálnom newsfeede je viac-menej vyvážená zmes informácií a postov priateľov. Ostali tam len tie posty priateľov, pričom nie vždy a všade sme chceli/mohli prekliknúť do Prieskumníka.

22. januára vysoký manažér Facebooku Samidh Chakrabarti povedal, že sociálne siete môžu byť nebezpečím pre demokraciu. Toto je dosť radikálne vyhlásenie, na aké sme neboli u Facebooku zvyknutí.

 

Február

Koncom januára a začiatkom februára sa začal Facebook kaziť. Akoby nestačil nešťastný prieskumník, newsfeed sa začal meniť na nelegálnu skládku odpadu. Prvý príspevok bol vždy dvakrát a ako novinky sa zobrazovali aj týždeň staré príspevky. Statusy s frekventovanou diskusiou sa medzi prvými zobrazovali aj niekoľko dní. Problém s aktuálnosťou sa v priebehu roka opakoval viackrát, čo bolo zábavné napríklad v prípade fanúšikovských statusov pri športových podujatiach. „Slovenskooooooo pomeeeee“ sa napríklad zjavilo  už v čase, keď hokejisti boli už dávno doma. Aby toho nebolo málo, kaziť sa začal aj messenger.

Ťažko povedať, či problémy s aktuálnosťou boli globálne alebo len u nás kvôli Prieskumníkovi, faktom je, že v tomto mesiaci historicky a celosvetovo prvýkrát klesol počet každodenných používateľov.

 

Marec

Začiatkom mesiaca konečne skončil nenávidený facebookový Prieskumník a veci sa pomaly začali vracať k normálu. To pomaly by som zdôraznil, lebo problémy s aktuálnosťou príspevkov nezmizli. Prieskumník sa testoval na Slovensku, v Bolívii, Guatemale, Kambodži, Srbsku a na Srí Lanke a dôvodom pre jeho zastavenie bolo, že nesplnil svoj účel. Aké prekvapivé.

Kým prieskumník bol malý lokálny malér, ktorý nikoho vo svete nezaujímal, v marci vybuchol dosiaľ najväčší škandál v histórii Facebooku. Stručne – spoločnosť Cambridge Analytica sa neoprávnene, teda bez vedomia tých, ktorých sa to týkalo, dostala k osobným dátam viac ako 50-miliónov ľudí. Tieto osobné informácie využívala okrem iného aj v predvolebnej kampani Donalda Trumpa, ktorého tím do nej investoval 15 miliónov dolárov. Osobné dáta sa do CA dostali nelegálnym predajom vlastníkov aplikácií – oficiálne bolo posúvanie informácií užívateľov tretím stranám zakázané. Facebook pritom už v roku 2015 vedel, že Cambridge Analytica dáta protiprávne získala.

Akcie Facebooku klesli o 15 percent, teda asi o 50-miliónov dolárov. Takýto prepad spoločnosť ešte nezaznamenala.

Zdroj: markets.ft.com

 

Apríl

Škandál s Cambridge Analytica pokračoval. Ukázalo sa, že išlo o nelegálne použité údaje nie 50-miliónov, ale až 87-miliónov ľudí. Facebook pridával ďalšie chyby: Zuckerberg hovoril o potrebe transparentnosti politickej reklamy na Facebooku, ale jeho lobisti sa snažili zastaviť Honest Ad Act, ktorý vyžadoval to isté. Facebook síce ukončil spoluprácu s firmami, zbierajúcimi dáta, ale sám zbieral z androidových zariadení aj informácie o SMS a telefonátoch. A do toho všetkého dvojka vo Facebooku Sheryl Sandberg tresla, že kto nechce, aby na neho cielili reklamu, mal by si za to platiť. Facebook musel rýchlo vyhlásiť, že šlo len o hypotetickú vec a nič také neplánuje.

V polovici mesiaca Zuckerberg vypovedal pred americkým kongresom a na tento pohovor na koberčeku bol už dobre pripravený. Pritom po prvýkrát pripustil, že Facebook má zodpovednosť za obsah, aj keď stále označoval Facebook za technologickú firmu, nie médium. “Ochrana našej komunity je dôležitejšia, ako maximalizovanie našich ziskov,” vyhlásil tiež, čím potvrdil, že je napriek všetkým malérom zodpovedný líder. Slovo zodpovednosť naozaj nie je použité ironicky. Zuck zrejme dlho nechápal, čo to vlastne stvoril, ale nikdy sa nevyhýbal zodpovednosti, reagoval premyslene a nakoniec mu to vždy doplo. Na čele siete, nebezpečnejšej ako jadrový potenciál celého sveta dokopy, si viem predstaviť aj oveľa horších ľudí, lebo psychopatov behá medzi lídrami spoločností dosť. Zuckerberg je v podstate v pohode, psychopat rozhodne nie je, skôr trochu autista, tak sa na neho až tak nehnevajme.

Na konci mesiaca oznámil Facebook hospodárske výsledky, boli pozitívne. Príjem bol 11,97 miliardy dolárov (pred rokom 8,03 miliardy). Počet denných používateľov sa zvýšil na 1,45 miliardy (o 49 miliónov). Zuckerberg vyhlásil, že urobí všetko, aby bol dobrý pre ľudí a  pre spoločnosť.

 

Máj

Na Konferencii F8, ktorá je najdôležitejším podujatím spoločnosti, povedal Zuck, že potrvá tri roky, kým sa podarí Facebook opraviť. Používatelia dostanú možnosť zakázať zbierať údaje o nich. Facebook vraj už začal triediť médiá podľa dôveryhodnosti a podľa nej ovplyvňovať, ku koľkým ľuďom sa dostanú.

Facebook spolu s Googlom zakázali reklamy, týkajúce sa írskeho referenda o interrupciách čo sa nedá hodnotiť nijako inak, len 10/10.

Washington Post napísal, že proklamované odhaľovanie falošných účtov a zlodejov identít sa Facebooku stále nedarí. BuzzFeed vydal článok o čiernom trhu s hodnovernými falošnými účtami aj keď Facebook informoval, že za tri mesiace zrušil 583 miliónov fejkových účtov.

Facebook Stories v tomto mesiaci už používalo 150 miliónov ľudí denne.

Spoločnosť sa rozhodla sprístupniť vedcom dáta, aby mohli skúmať šírenie lživých správ a tiež odškodniť 2,7 milióna európskych používateľov za únik ich dát v škandále s Cambridge Analytica.

V máji mal Facebook asi 10 dní bug, ktorý zobrazil súkromné príspevky ako verejné.

 

Jún

Facebook prestal byť dominujúcou sociálnou sieťou medzi americkými teenagermi (13 – 17 rokov). Získal až štvrté miesto, prvú trojku obsadili YouTube, Instagram a Snapchat.

V USA začal Facebook označovať politickú reklamu.

Ak sa vám zdá, že už dosť dlho sa v našom kalendáriu nestalo nič dramatické, tak tu máte: 26. júna hneď po polnoci klesli akcie Facebooku o rovných 20 percent / 120 miliárd dolárov. To je viac ako celková hodnota firiem Nike či McDonald’s. Išlo o reakciu na zverejnenie výsledkov za druhý kvartál. Tržby sa síce zvýšili, ale nenaplnili očakávania investorov, plus škandál Cambridge Analytica priniesol predpoklady nových obrovských investícií do bezpečnosti.

 

September

Facebook pokračoval v mazaní problematických účtov. Ban dostal aj známy konšpirátor Alex Jones (InfoWars). Nešlo o sólo akciu, Jonesa zablokovali aj na sieťach Apple (ten bol prvý a jeho rozhodnutie zrejme inšpirovalo ostatných gigantov), YouTube, Spotify, LinkedIn, MailChimp a jeho knihy prestali distribuovať cez Amazon. Počas 24 hodín bol šíriteľ nenávistného obsahu odstrihnutý od všetkých dôležitých distribučných kanálov. Skončil to tak, že začal chodiť s megafónom na verejné zhromaždenia.

Foto Sean P. Anderson, Flickr

New Yorker vydal longread s veľavravným názvom “Môže Mark Zuckerberg opraviť Facebook ešte predtým, ako zničí demokraciu?”

Novinári z webu Gizmodo odhalili, že Facebook využíva na cielenie aj dáta, ktoré slúžia na zabezpečenie prístupu k účtom, napríklad telefónne číslo, ktoré používateľ zadal len na dvojité overenie identity.

Facebook začal v Kolumbii testovať svoju novú funkciu – zoznamku.

Koncom septembra bolo veľa ľudí odhlásených z Facebooku. Sieť bola heknutá a neznámy útočník mohol získať prístup k takmer 50 miliónom účtov. Takéto čosi sa ešte v histórii FB nestalo. Vstupnou bránou pre hackerov bola funkcia „View as…“, ktorá umožňuje pozrieť si vašu stránku ako používateľ, ktorý nie je priateľom.

 

Október

Facebook predstavil svoje prvé hardvérové zariadenie – kameru/komunikačný tablet Facebook Portal. Má stále zapnutý mikrofón aj kameru a vie lokalizovať ľudí v priestore a automaticky ich zoomovať. Tento, inak asi celkom praktický gadget na rodinné videohovory alebo biznisové konferenčné „kóly“ nemohol prísť v horšom čase. Neschopnosť Facebooku zabezpečiť si súkromie svojich bežných používateľov určite ovplyvňuje aj prijatie tohto zariadenia. Pozri aj článok na našom blogu

Facebook zdôraznil, že bude blokovať nepravdivé informácie o hlasovaní do amerického kongresu. To je celkom novinka, lebo Facebook v duchu amerického konceptu slobody slova nikdy nebojoval proti šíreniu klamstiev a dezinformácií (v zmysle ľudia majú právo na omyl = šíriť bezočivé klamstvá), aj proti Alexovi Jonesovi zasiahol kvôli nenávisti.

Facebook oznámil, že bude obmedzovať šírenie článkov s klamlivými či zavádzajúcimi nadpismi. Podmieňuje to však spoluprácou s fact-checkingovými organizáciami. Tu ide skôr o kategóriu klikbajt, teda titulky, ktoré len lákajú na stránku s nesúvisiacim obsahom, ale každopádne na Slovensku či v Čechách so žiadnou organizáciou dosiaľ Facebook nespolupracuje, aj keď adepti sú už dávnejšie Demagog.sk a Manipulatori.cz.

A sme doma. „Facebook tvrdí, že boj proti falošným účtom je kľúčový v snahe ochrániť voľby vo svete pred manipulačnými kampaňami.“, píše Filip Struhárik v MediaBrífingu. „Denník N ho upozornil na desiatky falošných účtov pôsobiacich na Slovensku. Ani po dvoch týždňoch nebola firma schopná zasiahnuť.“

Ak by sme monitorovali aktivity Facebooku na Slovensku, asi by to vyzeralo tak, že na tomto malom trhu s nezrozumiteľným jazykom sa nedeje vôbec nič. Šéf Facebooku pre Strednú a Východnú Európu je Poliak a vďaka netransparentnosti spoločnosti dodnes nevieme, či vôbec existujú ľudia, ktorí vedia po slovensky a ktorí sú schopní vyhodnotiť nahlasovania a reklamácie banov. Každý, kto niečo nahlasoval, má skúsenosť, že nejaké úplne zverstvo podľa facebooku „neodporuje pravidlám komunity“. Facebook ako keby u nás podporoval šíriteľov nenávisti a nie bojovníkov proti nim.

Otázka transparentnosti Facebooku vyšla na povrch pred voľbami do Kongresu. Facebook odstránil 559 stránok a 251 účtov, vraj kvôli politickému spamovaniu. Niektorí ich admini sa ozvali, že nerozumejú opatreniu, lebo by aj chceli dodržiavať pravidlá Facebooku, ale tie nie sú nikde zverejnené. No a, samozrejme, išlo len o USA. A bolo pred voľbami. Veď to poznáme. Komunálne voľby boli už dávno, a asfaltujú doteraz.

V októbri vyzval Európsky parlament Facebook, aby umožnil orgánom EÚ urobiť celkový audit zameraný na ochranu osobných dát. Vo Veľkej Británii zaplatil Facebook za kauzu Cambridge Analytica pokutu 500-tisíc libier (asi 562-tisíc eur).

 

November

Do platnosti vstúpili v USA nové pravidlá na transparentnosť politickej reklamy, ale nefungovali správne. Business Insider dokonca v rámci testovania spustil politické kampane pod menom zakázanej spoločnosti Cambridge Analytica a Facebook ich bez problémov schválil.

Americké voľby však nedopadli pre Facebook, Google a YouTube zle a chyby z prezidentských volieb sa neopakovali.

No a ak by ste si mysleli, že týmto sa už tohoročné maléry skočili, neboli by ste ďalej od pravdy. V polovici minulého mesiaca vyplával na povrch ďalší škandál. Na jeho počiatku Facebook najal PR agentúru, ktorá mala spoločnosti napraviť pošramotenú povesť. To je úplne legálne, niekde sa tomu hovorí aj krízový manažment. Facebook si na to najal agentúru Definers Public Affairs. Tá však nehasila požiare, ale začala šíriť dezinformácie o prepojení kritikov Facebooku, teda Apple a Google, na Sorosa. Zároveň boli niektorí kritici Facebooku označení za antisemitov. Sandbergová sa popritom prostredníctvom lobistov starala, aby nevyšli na povrch zistenia o aktivite ruských agentov na Facebooku. Pozri článok. O nich už Facebook vedel na jar 2016, aj keď je pravdepodobné, že idealista Zuckerberg o tom nemal ani potuchy.

Agentúra letela do 24 hodín po prevalení kauzy, a ukázala sa aj pravda: Motív Sorosa vnukol agentúre šéf komunikácie Elliot Schrage, pričom využil prekvapivý Sorosov prejav na ekonomickom fóre v Davose, kde označil IT firmy za „hrozbu pre spoločnosť“ s tým, aby to spojili s osočovaním konkurencie. Schrage už v spoločnosti nepracuje, síce odmietol, že si objednal výrobu zavádzajúcich správ, ale chybu zobral na seba a odstúpil a rovnako odmietol, že by o tom vedeli Zuckerberg a Sandbergová.

Podľa Wall Street Journalu sa morálka zamestnancov Facebooku zhoršuje a už len asi polovica zamestnancov vidí budúcnosť spoločnosti optimisticky, čo je ročný pokles o 32 percent. Viacerí analytici hovoria, že Facebook sa sám od seba nezlepší a jediná možnosť je rozdeliť ho na viac spoločností.

No a mladí z Facebooku odchádzajú, lebo je tam veľa politiky. Ešteže Facebook vlastní aj Instagram.

No to je zatiaľ všetko. Možno bude do konca roka kľud, ale pri Facebooku človek nikdy nevie. Napríklad v stredu, 5. 12, bol veľký výpadok z Facebooku a mnohých vyhodilo z účtov.

Možno sa niekto po tomto všetkom spýta – čo tam na tom Facebooku preboha ešte robíme, veď to je čosi strašné. Viete, je to o ľuďoch. A ten pôvodný koncept, byť s ľuďmi ktorých máme radi a získať informácie, ktoré chceme, sa udržať dá. Facebook je obrovský systém a žiaden obrovský systém nie je dokonalý. Ale čo už je v našich životoch dokonalé. Len vzťahy môžu byť, ak to chceme. Pekný advent.

 

Marian Jaslovský, Mindshare Slovakia

Titulná koláž s použitím fotografie z Pixabay.com autor

 

O autorovi

Marian Jaslovský

Dlhoročný novinár, v súčasnosti redaktor časopisu .týždeň a zároveň hudobník. Je autorom šiestich kníh. S Mindshare spolupracuje od roku 2011.