Amazon ohlási svoje kvartálne výsledky za Q4 2019 už tento štvrtok (30.1.2020). Už po skončení kľúčových shopoholických období roka, ako Black Friday, Cyber Monday a samozrejme vianočných sviatkov, ohlásil tento gigant e-commerce rekordné tržby, takže je veľmi pravdepodobné, že investori sa majú na čo tešiť.
Amazon však už dávno nie je len kráľom online retailu. Okrem svojej divízie AWS (Amazon Web Services), ktorá je etablovaná v oblasti cloudových služieb, a zarobila v Q3 2019 9 miliárd USD (z celkových 70 miliárd USD) postupne buduje ďalšie zdroje príjmov. Jedným z nich, a zdá sa, že čím ďalej dôležitejším, sú príjmy z reklamy.
Keď sa pozrieme na to, ako sa darilo Amazonu v treťom kvartáli roka 2019, uvidíme viac ako 45-percentný medziročný rast (v porovnaní Q3 2018), na úroveň 3,6 miliardy USD. Toto číslo prekonalo aj silný štvrtý kvartál roka 2018 (3,4 miliardy USD), takže sa dá predpokladať, že pohľad na výsledok Q4 2019 pridá ďalšie vrásky na čele manažmentu Google a Facebooku, pre ktorých sa Amazon už pre nejakým časom stal kľúčovým a neustále rastúcim súperom. Ak sa vám zdalo, že sa Amazon v tomto segmente nesnaží, stačí porovnanie s výsledkom v tejto kategórii za Q3 2017. Tu Amazon zarobil v kategórii ostatné príjmy, ktorej najvýznamnejšiu časť tvoria práve príjmy z reklamy, o niečo viac ako 1,1 miliardy USD. Viac detailov nájdete v grafe z dielne Marketing Land dolu.
Pre porovnanie, Google zaznamenal v Q3 2019 medziročný rast príjmov z reklamy na úrovni 17,1 % (celkovo takmer 34 miliárd USD), Facebook, aj napriek všetkým škandálom na tému zneužívania dát, zarobil v treťom kvartáli roka 2019 takmer 18 miliárd USD, čo predstavuje 29-percentný medziročný nárast.
To, že sa Amazon na tento segment chce ďalej orientovať, potvrdzuje aj nedávno zverejnená informácia, že Amazon má už viac ako 40 miliónov aktívnych Fire TV zariadení, krabičiek s podobnou funkcionalitou, ako má ROKU alebo Apple TV. Prečo je to dôležité? ROKU, jeden z kľúčových hráčov v segmente tzv. connected TV, o ktorom sme písali na našom blogu v októbri, ohlásil v novembri 2019 celkovo 32,3 milióna aktívnych účtov.
Fire TV zariadenia (TV Stick, TV Cube – na titulnom obrázku, smart TV, sound bar) znamenajú monetizovateľný reklamný priestor, ktorý už dnes Amazon využíva, s cielením na báze terabajtov dát zo svojej online retail platformy. Dokonca, podľa nedávno zverejnených informácií, má ambíciu rozšíriť svoje pôsobenie v oblasti tzv. connected TV aj na iné platformy, ako napríklad Apple TV, Playstation alebo Xbox. Výmenou za dostupný priestor ponúka práve možnosť predávať lepšie cielenú reklamu s použitím vlastných dát, samozrejme s výrazne vyššou cenou, ako sú schopní získať vlastníci reklamného priestoru bez Amazon dát.
Ak porovnáme reklamné tržby Amazonu s hlavnými hráčmi ako je Google alebo Facebook, je zrejmé, že Amazon čaká ešte dlhá cesta. No pri rastúcej dynamike, ktorú divízia reklamy Amazonu zatiaľ vykazuje, a zjavnej ambícii Amazonu rozširovať dostupný reklamný priestor prostredníctvom vlastných a najnovšie aj externých OTT služieb, bude určite zaujímavé tento virtuálny súboj naďalej sledovať.
Richard Kopunik, Mindshare Slovakia
Zdroje:
https://www.wsj.com/articles/amazon-in-talks-to-sell-streaming-tv-ads-outside-of-fire-tv-11578616760
https://venturebeat.com/2019/10/24/amazon-earnings-q3-2019/
https://seekingalpha.com/news/3529835-amazon-fire-tv-expands-passes-40m-users
https://www.cnbc.com/2019/10/30/facebook-fb-q3-2019-earnings.html
https://www.digitalcommerce360.com/2019/10/29/google-q3-2019-revenue/