Marketingový talent je dosť zriedkavý, ale na marketingového génia môžeme natrafiť naozaj len raz za život. V tomto dvojblogu by som vám chcela prestaviť niekoľko osobností, ktorí zmenili tvár marketingu, vytvorili úplne nové koncepty alebo priniesli zaujímavé nápady.

Julius Caesar, vynálezca advertoriálu

Advertoriál je platená reklama, ktorá má podobu článku alebo iného žurnalistického formátu v závislosti od použitého média. Pojem vznikol spojením slov „advertisement“ a „editorial“. Tento publikovaný článok, ktorý sa zdá byť správou, taktiež môže tajne slúžiť na propagáciu produktu. Je to bežný spôsob, ako sa spoločnosti môžu snažiť sprostredkovať svoje posolstvo. Keď bol Julius Caesar v Gálii (dnešné Francúzsko), jeho nepriatelia v Ríme boli zaneprázdnení ničením jeho reputácie. Vymyslel advertoriál a začal zasielať správy o svojom pokroku do Ríma, aby informoval ľudí, ale v skutočnosti to robil preto, aby sa ubezpečil, že každý vie o jeho víťazstvách.

Drakula, vynálezca reklamnej senzácie

V roku 1462 Vlad III, knieža Valašského kniežatstva v Rumunsku (známejší ako Drakula), sa dozvedel, že sultán Mehmet (známy ako Mehmet Veľký) pochoduje cez jeho krajinu s tureckou armádou. Vlad potreboval nájsť spôsob, ako u Turkov vyvolať dojem, že sa ich nebojí, napriek tomu, že v porovnaní s ním mal malú armádu. Tak vymyslel verejnú senzáciu s pomstou. Chytil 20 000 Turkov a zaživa ich napichal na koly a umiestnil ich pozdĺž cesty, po ktorej mali prechádzať Turci. Zdesení Turci sa otočili spať. Vlad sa neskôr stal prvou obeťou zlej reklamy na svete, keď ho írsky autor Bram Stoker zvečnil ako upíra.

NW Ayer, vynálezca reklamnej agentúry

NW Ayer & Son bola reklamná agentúra vo Philadelphii založená v roku 1869. Hrdila sa, že je najstaršou reklamnou agentúrou v Spojených štátoch. Vytvorila niekoľko pamätných chytľavých sloganov pre firmy ako De Beers, AT&T či americkú armádu, vďaka ktorým sa spoločnosť stala známa:

  • When it rains it pours,“ – slogan pre spoločnosť Morton Salt (1912) – na titulnom obrázku
  • I’d walk a mile for a Camel“ – slogan pre spoločnosť Camel (1921)
  • A diamond is forever“ – slogan pre spoločnosť De Beers (1947)
  • Reach out and touch someone“ – slogan pre spoločnosť AT&T Corp (1979)
  • „Today’s army wants to join you“ – slogan pre U.S. Army (áno, tipujete správne, obdoba sloganu sa objavila aj na svetoznámych plagátoch zobrazujúcich strýčka Sama – toho však namaľoval James Montgomery Flagg a používali sa na nábor brancov počas I. svetovej vojny). Spoločnosť začala upadať v 60. rokoch minulého storočia a po sérii fúzií bola v roku 2002 zatvorená a jej majetok bol predaný spoločnosti Publicis Groupe. Sídlo spoločnosti je stále pamätníkom reklamného biznisu. 

Andre Citroën, vynálezca elektrického billboardu

Zakladateľ automobilovej firmy Citroën vynikal svojimi geniálnymi nápadmi. Bol napríklad jedným z prvých autoopravcov, ktorý sponzorovali automobilové preteky. Jeho skutočným majstrovským dielom však bol prenájom Eiffelovej veže pre účely zvýraznenia značky v roku 1925. Bola ozdobená 125 000 žiarovkami a na Eifellovej veži zostala až kým spoločnosť v roku 1934 nezbankrotovala, čiastočne kvôli neuveriteľne vysokým účtom za elektrinu. Z tohto plynie poučenie – bez ohľadu na to, aký brilantný je marketing, musí sa nejakým spôsobom zaplatiť.

Conrad Gessner, vynálezca virálneho marketingu

Virálny marketing je plánovaná aktivita, ktorá motivuje užívateľov zdieľať reklamné posolstvo tak, že z príjemcu spraví šíriteľa. Ako vírus využije svojho hostiteľa na reprodukciu a šírenie, tak aj virálny obsah sa ďalej šíri ľuďmi, ktorí s nim prišli do styku. Ľudia majú tendenciu o tom uvažovať ako o internetovom fenoméne, ale v skutočnosti je oveľa starší. Niektorí vedci sa domnievajú, že sa to začalo už v roku 1559, keď švajčiarsky prírodovedec, botanik, lekár a klasický lingvista Conrad Gessner sa stal známym ako marketingový génius, napísal ľahko opakovateľnú báseň o tulipánoch, ktorá vyvolala šialenstvo známe ako „Tulipmánia“. Počas šialenstva sa niektoré cibule predali za súčasný ekvivalent niekoľkých miliónov dolárov. Jeden fanúšik tulipánov dokonca zavraždil svojho opatrovníka za to, že zjedol obzvlášť cenenú cibuľu tulipánu, veriac, že ide o obyčajnú konzumnú cibuľu. Ľudia dokázali zaplatiť až 1 milión dolárov (v dnešných štandardoch) za jedinú tulipánovú cibuľu.

Júlia Juríčková, Mindshare Slovakia

O autorovi

Julia Jurickova

Júlia pracuje na oddelení nákupu médií a špecializuje sa najmä plánovanie televíznych kampaní.