Výberu influencerov do našich kampaní len na základe subjektívneho vnímania a pocitu sme povedali dosť už v roku 2018. Pri iných mediatypoch sme zvyknutí na prácu s dátami, cieleniami, či afinitami. No influenceri často predstavovali niečo nemerateľné a vyhodnocované z veľkej časti na základe osobného pocitu nás alebo našich klientov. Práve to nás spoločne s GroupM v roku 2018 motivovalo k tomu, aby sme spustili projekt IPI (Influence Power Index).
Nás veľmi teší, že tento projekt sa uchytil pri každodennej práci s influencermi u nás a našich klientov a aj preto po úspešnej prvej a druhej vlne spúšťame už tretiu vlnu Influence Power Indexu (IPI 3). Nakoľko s novými influencermi s kvalitným obsahom a silným potenciálnym zásahom sa za posledný rok opäť roztrhlo vrece, v rámci IPI 3 znovu rozširujeme databázu a naši klienti sa môžu tešiť na analýzy 229 influencerov a celebrít z rôznych tematických oblastí.
Okrem nárastu počtu influencerov sa v čase môže meniť aj ich vnímanie slovenskou populáciou. Ako každý rok, aj tento rok vám predstavujeme influencerov, ktorí v našom rebríčku vzhľadom na skóre IPI obstáli najlepšie. Prvé miesto v tretej vlne patrí profesionálnemu kondičnému trénerovi a bývalému atlétovi Marošovi Molnárovi. V tesnom závese nasledujú herečka, stand-up komička a speváčka Lujza Garajová-Schrameková a takisto televízna a rozhlasová moderátorka Adela Vinczeová. Štvrté miesto podľa IPI 3 patrí herečke Petre Polnišovej a prvú päticu uzatvára cestovateľ a influencer Peter Popluhár, známy ako PPPíter.
Pre pripomenutie, IPI je nástroj založený výlučne na dátach a prebieha prostredníctvom online prieskumu na vzorke viac než 7 500 respondentov. Celkové skóre IPI sa vypočítava na základe troch základných parametrov:
- Celebrity score. V prvom rade potrebujeme zistiť, akú má daný influencer rozpoznateľnosť v rámci cieľovej skupiny. Prostredníctvom metriky celebrity score vyhodnocujeme, nakoľko je známy u jednotlivých respondentov.
- Influence Funnel. Popularita je jedna vec, no rovnako dôležité je to, či by si ľudia daného influencera vnímajú ako experta a či by si od neho nechali poradiť. Práve Influence funnel predurčuje to, do akej miery dokáže daný influencer ovplyvniť svojich sledovateľov v správaní alebo v nákupnom rozhodovaní.
- Brand Link nám zasa hovorí, aké hodnoty v očiach respondentov daný influencer predstavuje. Vďaka tejto metrike dokážeme napasovať výber influencera presne podľa hodnôt konkrétneho klienta či značky.
Okrem týchto troch základných metrík však sledujeme aj to, či sa daný influencer alebo celebrita nevyskytuje podľa respondentov až príliš často v médiách, inými slovami či nie je príliš opozeraný/á. Toto zohľadňujeme v parametri „media wearout“. Taktiež ale prihliadame na tzv. „warning indicators“, kde zohľadňujeme aj to, či správanie daných influencerov nie je vnímané ako kontroverzné či vulgárne.
Samozrejme, pri výbere daného influencera sa neriadime výlučne len dátami. IPI nám na niektoré otázky neodpovie. Napríklad, či je daný influencer v spoluprácach spoľahlivý a komunikuje v požadovanom čase a adekvátnym spôsobom, či je forma jeho výstupov v súlade s komunikačnými pravidlami klientov, a mnohé ďalšie. Tu však zapájame naše know-how, skúsenosti a zdravý rozum, ktoré spoločne s IPI a dátovo podloženým výberom predstavujú ideálny koktejl pre akúkoľvek influencerskú spoluprácu.
Zdroj obrázku: https://www.spiritedbiz.com/inside-social-media-thank-influencers-for-that-new-trendy-cocktail/
Patrik Sabo, Mindshare Slovakia
Trackbacks/Pingbacks