Pinterest je atraktívna platforma a slúži ako vizuálny vyhľadávač. Ľudia ho navštevujú s cieľom hľadať nové nápady a inšpirácie. Či už ide o nové recepty na varenie, inšpirácie na zariaďovanie a skrášľovanie domácnosti alebo módne trendy a outfity. Čo ich zaujme, to si do svojho profilu pripnú 📍 a môžu sa k tomu kedykoľvek vrátiť.
„Pinneri“ – kto používa Pinterest?
Používateľov Pinterestu tvorí z veľkej časti ženské publikum. Na Slovensku počet aktívnych používateľov tejto platformy stále rastie a podľa aktuálnych údajov je mesačne aktívnych 700 000+ používateľov.
Nižšie sa pozrieme na presnejšie demografické údaje používateľov Pinterestu na Slovensku v roku 2020 podľa pohlavia a veku. Najpočetnejšie zastúpenou skupinou sú ženy (cca 70 %), vo veku 25-34 rokov.
Pre porovnanie, v Česku je mesačne aktívnych cez 800 000 používateľov. Ženy pritom tvoria viac ako 80 % používateliek.
Reklamy na Pintereste
90 % Pinnerov vraví, že Pinterest im poskytuje inšpiráciu a nápady pre nákup nových produktov. To pre firmy predstavuje možnosť ukázať ľuďom tipy a produkty, ktoré vedia zákazníkom ponúknuť.
Výhodou Pinterestu určite je jeho „nezahltenosť“ reklamami, teda opak toho, čo môžeme čoraz viac vnímať na Instagrame či Facebooku. Reklamy sa tu tiež hladko prispôsobujú obsahu vo feede. Ďalším plusom je možnosť cieliť reklamy na kľúčové slová, ktoré ľudia zadávajú vo vyhľadávaní. Pinterest reklamy vďaka svojej vysokej relevancii tak dosahujú vyššiu mieru CTR (preklikov) v porovnaní s ostatnými sociálnymi platformami.
Vo firemných účtoch sú dostupné rôzne analytické prehľady, štatistiky publík a štatistiky konverzií. Novinkou sú Pinterest Trends, a teda top trendy a nápady, ktoré ľudia za posledný týždeň vyhľadávali v najobľúbenejších kategóriách. Aktuálne sú dostupné iba z krajín USA, Kanada a UK, no vo väčšine prípadov, najmä ak ide o kategórie ako domácnosť / móda / krása, sa tieto trendy pravdepodobne zrkadlia aj na Slovensku. Tu je príklad tohto týždňových trendov z USA:
Ak chcete v rámci Pinterestu vytvoriť kampaň / reklamy, budete potrebovať firemný účet (firemný profil). Následne si v Správcovi reklám nastavíte potrebné údaje (fakturačné údaje, mena a pod.) a už si budete môcť nastaviť a spustiť svoje reklamy v tomto rozhraní.
Ciele kampane
Pri nastavovaní reklám je potrebné v prvom kroku zvoliť, čo je cieľom vašej kampane / vašich reklám. Môže to byť:
- Budovanie povedomia (Awareness)
- Povedomie o značke
- Zhliadnutia videa
- Podpora zvažovania (Consideration)
- Úvaha o kúpe
- Získanie konverzií (Conversion / Purchase)
- Konverzie – Kampane zamerané na konverzie vyžadujú nainštalovanie Pinterest značky (tagu) na váš web
- Katalógový predaj – Služba Katalógy obsahuje nástroje určené pre firmy, ktoré na svojich weboch predávajú produkty. Automaticky vytvára produktové Piny, ktoré sa môžu propagovať ako nákupné reklamy
Konverzie možno vytvárať pre deväť typov aktivít na vašom webe:
- PageVisit: zobrazenia primárnych stránok, napríklad stránok produktov alebo článkov
- ViewCategory: zobrazenia stránok kategórie
- Search: vyhľadávania na webovej lokalite
- AddToCart: pridanie položiek do nákupného košíka
- Checkout: dokončené transakcie
- WatchVideo: zhliadnutia videa
- Signup: registrácia
- Lead: záujem o produkt alebo službu
- Custom: špeciálne aktivity na webe, ktoré chcete zahrnúť do vytvárania prehľadov
Možnosti cielenia reklám
Možnosti cielení reklám sú široké. Na výber máme z nasledujúcich možností cielení a ich kombinácií:
- Pohlavie
- Vekové skupiny
- Záujmy – medzi najpopulárnejšie záujmy patrí: jedlo, móda, DIY, interiérový dizajn a dekorácie, rodičovstvo, cestovanie
- Kľúčové slová
- Lokalita (krajina, región, mesto, PSČ/ZIP v prípade veľkých krajín) – v prípade SK môžeme zacieliť buď celé Slovensko alebo konkrétne kraje
- Zariadenia
- Custom publiká – dajú sa tiež použiť vlastné vytvorené publiká na základe Pinterest tagu nasadeného na webe (zoznamy zákazníkov, interakcie s Pinmi, návštevníci webu, dynamický remarketing)
Ďalšie nastavenia kampane
- Rozpočet a plán
Reklamný rozpočet vieme nastaviť ako denný alebo celkový. Tiež si musíme nastaviť, či chceme, aby sa reklamy zobrazovali nepretržite (nezadáva sa tu konečný dátum a reklamy budú spustené, až kým ich manuálne nepozastavíte) alebo iba v konkrétne dni (napr. 15.02.2021 – 28.03.2021).
- Optimalizácia a zobrazovanie
Nastavíme frekvenciu a cieľovú cenu za požadovanú akciu (pri cieli kampane „Povedomie o značke“ je ňou CPM) a určíme, či chceme štandardné alebo zrýchlené tempo míňania budgetu.
Tvorba a formáty reklám
Na výber máme z viacerých formátov reklám a vo všetkých je možné pridať odkaz na cieľovú adresu (preklik na web). V podstate si ich vieme jednoducho vyskladať z obrázku alebo videa, textu (názov, popis, alternatívny text) a cieľovej URL. Postup vyzerá nasledovne:
Vyplnili sme všetky textové polia, nahrali obrázok a URL a po potvrdení nám vznikne klasický obrázkový Pin:
Tu nájdete zoznam všetkých formátov reklám, ktoré sú na Pintereste dostupné:
Standard Pin
Obrázok, ktorý môže byť pripravený vo viacerých rozmeroch (odporúčaný pomer 2:3 alebo 1000×1500 pixelov). Obrázkový Pin sa môže zobraziť pri prezeraní feedu alebo vo výsledkoch vyhľadávania. Môže byť doplnený nadpisom (do 100 znakov), popisom a alternatívnych textom (do 500 znakov – slúži pre algoritmy na vyhodnotenie relevantnosti pre zobrazenie, používateľom sa nezobrazí).
Autoplay Video Pin
Video, ktoré sa začne automaticky prehrávať. Môže sa zobraziť pri prezeraní feedu alebo vo výsledkoch vyhľadávania. Nadpis a popis sú totožné ako pri statickom Pine. Odporúča sa využiť pre Awareness alebo Consideration kampane.
Video musí byť v dĺžke 4 sekundy až 15 minút. Môže byť pripravené vo viacerých rozmeroch. Odporúčané sú vertikálne videá (v pomere 2:3 a 9:16) alebo štvorec (1:1).
Max. width video ads
Video, ktoré sa rozbalí na celú šírku feedu v smartfóne. Platí tu pravidlo, že výška videa nesmie presiahnuť jeho šírku, a teda vhodnými rozmermi sú štvorec (1:1) alebo horizontálne video (16:9). Video musí byť taktiež v dĺžke 4 sekundy až 15 minút. Dostupné sú iba ako platený formát.
App Install ads
Ide o klasický obrázkový alebo video formát, ktorý promuje aplikáciu s CTA tlačítkom „Inštalovať“ s priamym presmerovaním do Google Play / App Store. Dostupné sú iba ako platený formát. Používajú sa, logicky, na zvýšenie počtu stiahnutí aplikácií. 😊
Carousel Pins
Spôsob, ako predviesť rôzne vlastnosti jedného produktu, inzerovať viac produktov naraz alebo povedať príbeh značky. Každá karta obsahuje preklik na príslušný web. V rámci jedného Pinu možnosť umiestniť viacero obrázkov, ktoré sa „posúvajú“ na mieste. Séria môže obsahovať 2-5 obrázkov v pomere 1:1 alebo 2:3. Video v rámci carouselu zatiaľ nie je dostupné.
Collection Pins
Opäť podobný formát, na aký sme zvyknutí aj na Facebooku. Privedie používateľov od inšpirácie k samotnej interakcii s viacerými produktami v rámci jedného príspevku – jedného Pinu. Hero image / video je doplnené sekundárnymi obrázkami produktov (3-24 obrázkov). Vhodné pre Consideration, príp. Conversion kampane.
Product / Shopping ads
Pin, ktorý je vhodný pre Purchase kampane a reklamy s cieľom zvýšenia priamych nákupov. Vďaka metadátam zobrazuje aktuálnu cenu a dostupnosť produktu, ako aj jeho názov a popis. Obsahuje tiež link na webstránku / e-shop predajcu.
V prípade, že by ste potrebovali bližšie informácie alebo pomoc, či už so súkromným účtom alebo firemným účtom a reklamami, veľa užitočných rád a návodov nájdete v oficiálnom Pinterest Centre pomoci – dostupnom aj v slovenčine.
Patrícia Dunárová, Mindshare Slovakia
Zdroje: