O tom, že vo svete, a postupne aj u nás, rastie ponuka a obľuba OTT služieb, ako sú Netflix, Amazon Prime, Hulu a podobne, sme na našom blogu už niekoľkokrát písali, napríklad tu, tu, tu alebo tu. Adopcia nových služieb s videoobsahom zároveň prináša ústup tradičných foriem distribúcie videoobsahu, alebo, ak chcete, televízneho obsahu. Podľa odhadov portálu eMarketer z leta 2018 tak tento rok napríklad v USA pribudne takmer 33 % tzv. cord-cutterov, teda užívateľov, ktorí opustia tradičné káblové prípojky a presedlajú na iné, nové formy, čiže OTT, zatiaľ čo celkový počet zákazníkov over-the-top služieb dosiahne 170 miliónov, čo predstavuje viac ako 50 % populácie USA. Podľa odhadov uvedených v grafe dolu, z dielne eMarketer, bude v roku 2022 takýchto OTT fanúšikov takmer 200 miliónov.

K tomuto trendu prispievajú viaceré faktory. Predovšetkým dostupný kvalitný obsah bez prerušenia reklamou, funkčné odporúčacie modely podľa preferencií užívateľa a iných kritérií, ale aj snaha tradičných telekomunikačných operátorov ponúkať svoje služby v balíkoch, ktoré okrem tradičných riešení, ponúkajú práve platené OTT služby za zvýhodnenú jednotnú cenu. Len pre ilustráciu, tradičný balík (káblových) služieb stojí v USA v priemere 203 USD, zatiaľ čo „nekáblové“ ponuky môžu znamenať takmer 50-percentnú úsporu mesačných nákladov (118 USD). Graf dolu ukazuje vývoj celkového podielu cord-cutterov v USA za posledné roky a projekciu do roku 2022. Aj len na prvý pohľad to vyzerá na výrazný prepad príjmov poskytovateľov tradičného pripojenia (káble a satelit).

Aby toho nebolo málo, okrem dnes už tradičných OTT poskytovateľov videoobsahu, ako je Netflix, Hulu alebo Amazon, pribúdajú (aj keď len v náznakoch) noví, ako napríklad Apple s jeho oproti Netflixu stále skromnými plánmi na tvorbu vlastného video obsahu – Netflix, podľa  posledných odhadov utratí na produkciu vlastného obsahu v roku 2018 13 miliárd (!)  USD, čím pohodlne prekoná zatiaľ ležérny rozbeh Apple (1 miliarda USD), no aj tradičných rivalov, ako je HBO (2,5 miliardy v roku 2017) alebo CBS (4 miliardy USD). Ak sa vám stále netočí hlava, tie isté zdroje uvádzajú, že Netflix by v roku 2022 mohol minúť na ten istý účel neuveriteľných 22 miliárd USD.

Apple samozrejme nie je jediný technologický gigant, ktorý chápe, že obsah bude aj v budúcnosti kráľom, a bude znamenať kľúč k prístupu k užívateľom, ktorí ochotne vygenerujú svojou pozornosťou monetizovateľný (reklamný) priestor alebo ideálne ešte aj nakúpia nejaké tie technologické vychytávky alebo iné služby. Ako avizuje titulok tohto článku, ani Amazon a Facebook, či Google, nezaháľajú v snahe zabezpečiť si (ďalší) atraktívny obsah. Jeff Bezos (Amazon) sa podľa nedávno zverejnených informácií uchádza o kúpu 22 regionálnych športových kanálov vo vlastníctve spoločnosti Disney, ktorých sa musí druhý menovaný zbaviť pri procese zlúčenia s Twenty-First Century Fox. Šport je zjavne v centre záujmu Amazonu, ktorý nedávno kúpil práva na vysielanie anglickej Premier League. Facebook sa pokúsil to naplno rozbaliť v oblasti športových práv v Indii, kde sa zúčastnil aukcie na vysielacie práva na indickú kriketovú ligu. V aukcii nakoniec so svojou ponukou 600 miliónov USD neuspel. Víťaz aukcie zaplatil viac ako 2,5 miliardy USD.

Toto všetko nie sú dobré správy pre tradičné televízne spoločnosti, a to z viacerých dôvodov. Jednak sa pred ich očami rozpadá existujúci model distribúcie obsahu a vysychá zdroj príjmov z predaja reklamného priestoru a distribúcie služieb (platby od užívateľov za Pay TV, resp. od telekomunikačných operátorov za šírenie obsahu). No čo je horšie, technologické spoločnosti ako Apple, Amazon, Facebook alebo Google, dokážu investovať do obsahu astronomické sumy, ktoré vo výsledku nemusia generovať priamo atribuovateľné príjmy. Z ich pohľadu ide o náklady na budovanie návštevnosti ich ostatných služieb, ktoré pohodlne potrebné príjmy vytvárajú už dnes.

Na záver, ak by ste chceli pochopiť, prečo je kriket fenoménom, a prečo vysielacie práva na tento pre nás exotický, šport stoja miliardy dolárov, mám pre vás riešenie. Na Netflixe nájdete seriál s názvom Explained. Jedenásty diel tejto podarenej série hovorí práve o tom, akú cestu prešiel kriket k dnešnej pozícii top športu, a to nie len v Indii.

Richard Kopunik, Mindshare Slovakia

Zdroje:

https://www.emarketer.com/content/more-than-half-of-us-consumers-watch-subscription-ott-video-2018

http://fortune.com/2018/07/08/netflix-original-programming-13-billion/

http://fortune.com/2018/11/14/cord-cutting-cable-satellite-subscribers/

https://seekingalpha.com/article/4226217-will-faangs-finally-kill-television

 

 

O autorovi

Richard Kopunik

Vyštudoval obchod a marketing. Vo sfére mediálnych agentúr pracuje už takmer 20 rokov. Zaujímajú ho nové trendy v oblasti marketingovej komunikácie a médií, technologické vychytávky, hudba, knihy, filmy a seriály. O nich, v akejkoľvek kombinácii, rád píše aj na našom blogu.