Slovenskú republiku v marci 2019 čaká veľmi dôležitá udalosť, ktorá bude mať nespochybniteľne vplyv na to, kam a s akou noblesou sa bude naša krajina v najbližších rokoch uberať. Tou udalosťou sú voľby prezidenta Slovenskej republiky, ktorých prvé kolo sa uskutoční 16. marca a podľa aktuálnych prieskumov veľmi pravdepodobné, druhé kolo 30. marca.
Podľa posledných prieskumov majú najväčšiu šancu dostať sa do druhého kola traja kandidáti: Maroš Šefčovič, Robert Mistrík a Zuzana Čaputová. My sme sa pozreli na to, ako sa jednotlivým kandidátom darí na sociálnych sieťach a čo na nich „hovorí“ Google.
- Google Trends
Google Trends je platforma, ktorá porovnáva objemy vyhľadávacích dopytov vo vyhľadávači Google v čase a v jednotlivých regiónoch. Rozhodli sme sa pozrieť na porovnanie, ktorý z našich troch kandidátov dominoval vyhľadávaniu najviac, pričom sme analyzovali obdobie posledných 30 dní.
Kým ešte pred cca mesiacom sa vo vyhľadávači ľudia najviac zaujímali o Šefčoviča, posledné dni zažíva jednoznačne najväčší boom Zuzana Čaputová, ktorej meno užívatelia vyhľadávali koncom mesiaca až takmer 5-krát častejšie, ako meno Šefčoviča. Meno Roberta Mistríka Google v rámci analýzy nepriradil ku konkrétnej osobe, čo môže byť spôsobené nižším záujmom o jeho osobu v samotnom vyhľadávači.
Čo sa týka jednotlivých krajov, vo všetkých figurovala ako najvyhľadávanejšia spomedzi troch kandidátov Zuzana Čaputová. Pre Mistríka bol relatívne najsilnejším krajom vo vyhľadávaní Košický a pre Šefčoviča Banskobystrický a Žilinský kraj.
V nástroji Zoomsphere sme sa pozreli na to, ako sa darilo fanúšikovským stránkam jednotlivých kandidátov. Ku dňu 16.2. mala najväčšiu fanúšikovskú základňu na Facebooku Zuzana Čaputová, nasledoval Robert Mistrík a na chvoste sa ocitol Maroš Šefčovič.
Opäť nás však zaujímal aj vývoj za posledných 30 dní, konkrétne od 18.1. po 16.2.
S blížiacim sa termínom volieb sa rozširuje fanúšikovská základňa každého jedného z troch kandidátov. Avšak najrýchlejšie tempo rastu fanúšikov zaznamenala Zuzana Čaputová, ktorá mala ešte pred 30 dňami veľmi porovnateľnú základňu s Mistríkom, no v polovici februára sme pri nej zaznamenali až o takmer 58 % fanúšikov viac ako pri Mistríkovi a o 226 % viac ako pri Šefčovičovi.
Môže to byť spôsobené sympatiami, no je taktiež dôležité povedať, že Čaputová bola za posledný mesiac najaktívnejšia z trojice, keď dohromady vypublikovala 76 postov. Nasledoval Šefčovič so 67 postami a Mistrík so 48 postami.
A ešte jedna zaujímavosť. Pozreli sme sa aj na to, ktoré posty boli v rámci trojice kandidátov najúspešnejšie z hľadiska ci už lajkov, alebo iných emotikonov (srdiečok, smutných, nahnevaných emojis a pod.). Je tu však potrebné brať do úvahy aj kontext samotného príspevku, na ktorý ľudia reagujú.
Na záver sme sa pozreli aj na Instagram, na ktorom podobne ako na Facebooku „vládne“ kandidátka Zuzana Čaputová, ktorá mala dňa 16.2. vyše 7 300 sledovateľov, zatiaľ čo Šefčovič niečo viac ako 1 200 sledovateľov a Mistrík vyše 1 000 sledovateľov.
Keby sme výsledky odhadovali podľa sociálnych sietí a Google, bolo by to jasné. Treba však brať na vedomie, že na tieto štatistiky má vplyv viacero premenných, od aktivity jednotlivých kandidátov na internete, cez rozpočty, ktorými disponovali, až po zloženie voličskej základne. Práve zloženie voličov môže hrať významnú úlohu, nakoľko je zrejmé, že mladšia časť populácie je afinitnejšia k digitálu a práve táto časť slovenských občanov tvorí silnú základňu Zuzany Čaputovej.
Preto sa nespoliehajme ani na tieto čísla, ani na výsledky predbežných prieskumov, ale spoľahnime sa na to, že dňa 16.3. si splníme svoju občiansku povinnosť a pôjdeme voliť. Znie to možno ako klišé, ale skutočne závisí na každom hlase.
Pretože dopadnúť to môže aj takto:
Patrik Sabo, Mindshare Slovakia
Zdroje:
Google Trends
Zoomsphere