V posledných rokoch získava online audio reklama čoraz väčšiu popularitu, najmä vďaka streamovacím službám ako Spotify, Deezer a SoundCloud, a v neposlednom rade, obrovským nárastom popularity podcastov.
Zvuk sa stáva prirodzenou súčasťou content stratégie mnohých veľkých aj malých hráčov. Pribúda viac a viac možností na odprezentovanie značky alebo produktu prostredníctvom zvuku, napríklad cez podcasty, audio knihy, streamovacie služby, prepojenia v autách (connected cars), hlasoví asistenti, hlasové vyhľadávanie a mnoho ďalších.
Aj keď mnohé z týchto služieb sú zatiaľ len buzzwordy, môžeme jednoznačne povedať, že audio bude hrať významnú úlohu v rámci online marketingových stratégií. A to vďaka množstvu výhod, ktoré prinášajú ako inzerentom, tak aj užívateľom.
Pohodlie a multitasking: užívateľ môže konzumovať zvukový obsah kdekoľvek a kedykoľvek, v aute, v práci, počas voľného času. Samozrejme to všetko nám umožňujú smartfóny a mobilné zariadenia, ktoré hrajú významnú úlohu v náraste popularity audio obsahu. A to je ďalšia výhoda, dostupnosť. Užívateľom stačí mať smartfón a pripojenie na internet, aby mali prístup k najnovšiemu audio obsahu. Mobilné zariadenia nám umožňujú počúvať želaný obsah kdekoľvek a kedykoľvek, počas celého dňa.
Výrazný nárast popularity určite zaujal aj veľkých hráčov. Spotify, Pandora, SoundCloud, a aj Google umožnili programatický nákup audio reklamy v rámci svojich platforiem. Aj keď programaticke zvukové inventory ešte nie sú tak veľké, ako napríklad display alebo video, zaznamenáva rýchly rast. Spoločnosti Spotify ako aj DSP platformy The Trade Desk a AppNexus, boli medzi priekopníkmi nakupovania audio reklamy prostredníctvom aukcie.
Ďalej sa pozrieme na to, čo je programmatic audio a ako ho vieme využiť v praxi. Programmatic audio môžeme definovať ako využitie technológie na automatizovaný nákup a predaj reklamy v rámci audio obsahu, ako napríklad podcasty, digitálne rádiá, streamovacie služby.
Napriek veľkému potenciálu bolo programmatic audio limitované z veľkej časti nedostatkom vhodných technológií a štandardov na jeho poskytovanie a vyhodnocovanie. Na rozdiel od programatického nákupu display a video reklamy, audiu dlhé roky chýbali štandardizované špecifikácie, ktoré by prilákali ako inzerentov, tak aj publisherov.
V 2014 IAB pripravila šablónu na doručovanie audio reklamy pod názvom DAAST (Digital Audio Ad Serving Template). Veľkým skokom pre programmatic audio nastalo v 2018, keď DAAST bolo zlúčene do VAST 4.1. Skratku VAST sme rozoberali v tomto príspevku. Následná adaptácia VASTu umožnila ad serverom komunikovať s vydavateľmi v jednotnom štandardizovanom jazyku, čo výrazne nakoplo masové využitie programmatic audio. O tom svedčí aj to, že koncom roka 2018 GroupM spustili na Slovensku programatický nákup digital audia, riesenie Xaxis Audio. Vďaka Xaxis audiu dokážeme programaticky nakupovať audio spoty v rámci online rádií, streamovacích služieb ako Spotify a tak isto v rámci podcastov.
Programatický nákup audio reklamy prináša množstvo výhod aj pre inzerentov ako napríklad:
- Kvalitné a brand safe inventory – aktuálne programmatic inventory predstavuje prémiové prostredie s veľmi nízkym rizikom podvodu (fraud) a s pomerne vysokou mierou transparentnosti.
- Reklama nebude zablokovaná Ad Blockom – v porovnaní s klasickou display reklamou, audio reklamu je oveľa komplikovanejšie zablokovať, čo predstavuje veľkú príležitosť pre inzerentov a zadávateľov.
- Exkluzivita – vďaka audio formátom, značky vedia získať stopercentnú pozornosť užívateľa a komunikovať svoj reklamný odkaz 1:1.
- Možnosť zasiahnuť sofistikovanejšie a edukovanejšie publikum.
Napriek tomu, že popularita programmatic audio ešte nie je veľká, početné výhody nákupu audio reklamy sú evidentné a predstavujú veľký potenciál pre marketingovú komunikáciu značiek.
Vladimír Labunet, Mindshare Slovakia
Zdroje: