AVENGERS ENDGAME porazili AVATARA a stali sa najúspešnejším filmom histórie
Všetci skalní filmoví fanúšikovia už nejaký týždeň sledovali súboj dvoch filmových gigantov, Avengers Endgame a Avatara, o titul najziskovejší film v histórií. Zatiaľ čo druhý menovaný drží rekord už desaťročie, Endgame malo svetovú premiéru len v apríli 2019. Avengerom sa po 4 mesiacoch v kinách podarilo Avatara prekonať a tak sa môžu tešiť, že ziskom 2,79 miliardy dolárov sa stali celosvetovo najziskovejším filmom v histórii. Tomuto úspechu však predchádzala masívna reklamná kampaň, ktorej princípy vieme zhrnúť do pár základných bodov:
GO BIG OR GO HOME
Marketingová kampaň pre tento film bola najdrahšia v celej histórii Marvel Cinametic Universe. Podľa portálu Screenrant stála až 200 miliónov eur. Samotný film je označovaný ako tretí najdrahší film (odhadovaný budget 356 miliónov dolárov). Tento náklad sa im však vrátil už počas otváracieho víkendu, za ktorý zarobili cca 1,2 miliárd dolárov.
SAY AS LITTLE AS POSSIBLE
Najsilnejšou stratégiou pri promovaní nového filmu bolo povedať tak málo ako sa dá. Už od premiéry filmu Infinity war (predchodca filmu Endgame), Marvel bol absolútne striktný v prezrádzaní akýchkoľvek informácií z deja pripraveného filmu. Samotný názov filmu bol dlhú dobu zahalený tajomstvom a fanúšikom tak nezostávalo nič iné, len hádať a špekulovať. Rovnakú filozofiu razili aj vo vypustených traileroch. Komixové filmy spravidla v traileroch ukazujú obrovské bojové scény a čo najviac akcie. Marvel však svoje trailery postavil na emóciách hlavných hrdinov a z monumentálnej záverečnej bitky neukázali ani jednu scénu. Táto melanchólia len podčiarkla dramatické vyvrcholenie predchádzajúceho filmu a zároveň neprezradila nič z nasledujúceho plánu superhrdinov.
BE NOSTALGIC
11 rokov a 22 filmov… Toľko trvalo Marvelu kým sa z outsidera stal absolútnou jednotkou ziskovosti medzi filmovými štúdiami. Keďže fanúšikovia Marvelu s týmito filmami strávili viac ako dekádu, témou ktorú pri svojich promo aktivitách využívajú najčastejšie, je nostalgia. Režiséri, bratia Rusoovci, 21 dní pred premiérou na svojom instagrame promovali minulé filmy z dielne Marvel v chronologickom poradí. Skalní fanúšikovi si tak pripomenuli akú dlhú cestu ich obľúbené postavy prešli a uzatvorenie ich príbehov malo tak oveľa väčší emocionálny náboj.
USE THE POWER OF SOCIAL MEDIA
# Avengethefallen #Whateverittakes #Dontspoilthendgame sú len tri z mnohých hashtagov, ktoré Marvel využil pri promovaní na sociálnych médiách. Všetky trailery boli vypustené v rovnakom čase na všetkých najdôležitejších social platformách od facebooku až po instagram. Oficiálne plagáty k filmu boli zverejnené najprv na súkromných kontách hercov a režisérov a až následne v ostatných médiách.
USE YOUR MAIN STARS AS INFLUENCERS
Herci z pôvodnej šestice Avengers Robert Downey Jr., Chris Evans, Chris Hemsworth, Mark Ruffalo, Scarlet Johanson a Jeremy Renner sa za svoje roky pôsobenia v MCU stali áčkovými celebritami. Zásah, ktorý dokážu vygenerovať svojimi súkromnými instagramovými kontami sa blíži k hranici 100 miliónov užívateľov. A to nepočítame ostatných hercov, ktorí sú súčasťou MCU. Všetci herci boli pred premiérou mimoriadne aktívni na svojich súkromných účtoch, čo vygenerovalo enormný zásah, ktorý navyše pôsobil veľmi prirodzene a nenútene.
TEAM UP WITH THE BIG PLAYERS
Reklamné partnerstvá pre najväčší blockbuster roku 2019 museli byť minimálne veľkolepé ako samotný film. Marvel sa teda spojil so spoločnosťami Coca Cola, Google, McDonalds, Adidas a Audi. Charakter spolupráce sa líšil od videospotov s marvelovskou tematikou až po limitované produktové rady. Obzvlášť pozoruhodný bol kúsok od Adidasu, ktorý vytvoril radu tenisiek HEROES AMONG US inšpirovaný práve hrdinami Marvelu.
Otázne je, čo sa však zo svetom obľúbených superhrdinov stane teraz. Ak majú už svoj vrchol za sebou v podobe megaúspešnej série Avengers, znamená to že kvalita nasledujúcich snímok bude len klesať? Uvidíme, každopádne malý náhľad do budúcnosti Marvelu nám môže poskytnúť snímka Spiderman Far From Home, ktorá je momentálne premietaná v kinách.
Martina Brindzová, Mindshare Slovakia