S príchodom koronavíru nastali významné zmeny v mnohých odvetviach, herný priemysel nevynímajúc. I keď izoláciou sa pre hráčov toho veľa nezmenilo.
Hráči sú skrátka zodpovední a to aj v časoch, kedy sa pravidlá uvoľnili. Nebudú predsa riskovať, že : -)
Trochu čísel
Americká telekomunikačná spoločnosť Verizon uverejnila čísla využívania internetových služieb. Dôležité sú čísla vpravo – ukazujú na rozdiel medzi pred koronou a po nej. Až na sociálne siete celkové využívanie internetu stúplo dokopy o 19 % a keď si to rozmeníme, tak hry išli hore o 71 %. Zdroj dát je tu.
Steam, teda internetová knižnica hier (niečo ako Netflix pre seriály), si nástupom
korony tiež o dosť prilepšil. Marec 2020 priniesol medziročne 37-percentný
nárast používateľov. Impozantných je 4,5 milióna v marci 2020 oproti
februáru.
(dáta z https://steamdb.info/app/753/graphs/)
Počet hráčov stúpal na všetkých herných portáloch, Hlavne „free to play“ hry ako Fornite, Counter Strike, DotA 2, League of Legends, Destiny 2, World of Tanks (a veľmi veľa iných) išli hore pretože na to, aby ste si ich vyskúšali nemusíte nič kupovať, zaregistrujete sa – stiahnete – hráte. Samozrejme, ak idete full free to play, tak sa nachystajte, že pri niektorých hrách od istej úrovne je progres príliš pomalý nato, aby vás priam donútil zaplatiť si prémiový účet, ale z niečoho tá hra žiť musí.
Gaming sa ale pretláčal do mainstreamového svetla aj pred koronou, čiže počas
pandémie nastal čas, aby zažiaril. Vypichnem zopár príkladov.
Real life
Keďže sa v čase korony nedalo pretekať irl (in real life), preteky Formuly
sa uskutočnili prostredníctvom hry na Steame F1 2019 (tu je link na hru). Jedna z hviezd pretekov je pilot Charles Leclerc.
Celé to bolo vysielané na Twitchi, YouTube, facebooku a televízii Sky.
Ďalšie Leclercove preteky nájdete na tejto adrese. Tu je záznam pretekov. *SPOILER ALERT*: Leclerc to hral fakt dobre, väčšinou keď zoberiete ľudí, ktorý sa niečím živia a potom im dáte hrať simulátor ich práce, tak im to veľmi nejde.
Niečo podobné sa dialo aj s NBA.
Lawful Good
Z iného súdka: veľa spoločností, influencerov, ale aj obyčajných ľudí pomáhalo, kde sa dalo. Na tomto linku je veľmi pekne spravený zoznam (nie ale všetkých!) rôznych darovaní či už peniazov, rúšok alebo inej pomoci na boj proti korone. Osobne by som chcel vypichnúť projekt, ktorý robí výrobca grafických kariet Nvidia: aplikácia, ktorá využíva výpočtovú silu vašej grafiky, sa dá využiť na spracovanie množstva dát, získaných vedcami po celom svete ohľadom proteínov a pomôcť pri hľadaní lieku. To je pekný príklad, ako gameri môžu pomôcť vede.
E-sports
Prázdne miesto, ktoré za sebou zanechala karanténa, je vypĺňané e-sportom. Dáta získané cez Streamlabs a Stream Hatchet za Q1 2020 hovoria: Twitch zažil najvyšší počet sledovaných hodín (hodín streamovaných/priemerné súbežné sledovania) za celú svoju históriu. Hoc veľké e-sportové eventy tiež organizujú turnaje v arénach, kde publikum tvorí atmosféru, akú poznáme z klasických športov, e-sporty sa dajú hrať aj z domu alebo klubových priestorov. Nemusím tu rozpisovať ako sa zatváranie verejných podujatí dotklo hráčov, fanúšikov, manažérov a mnoho iných, ale našťastie nezaspali na vavrínoch a tí, čo mohli, presunuli svoje turnaje na online formu (home office pre hráčov). Jeden z tých bol DotA 2, kde svoje major turnaje (turnaje kde získate najviac bodov, ktoré potrebujete, aby sa dostali na The International, čo je najväčší e-sport event roka) preniesla do online formy. Plne s castermi , produkciou, štúdiom, tímom OG ktorého fanúšikovia sú zvyknutí nato, že vyhrajú, aj keď 85 % hry prehrávajú – a prehrajú aj keď 85 % hry vyhrávajú atď..
Free Goodies
Viacerí vydavatelia podporili iniciatívu „ostaňte doma“ s tým že rozdávali hry zadarmo. Napríklad SONY a jeho Uncharted kolekcia (Indiana Jones+Lara Croft), na ktorú síce potrebujete ich Play Station 4, ale je to veľmi dobrá ponuka. Zároveň pre PC užívateľov poľská knižnica Good Old Games ponúka zbierku hier z časov minulého milénia pre pravých veteránov.
Aktualizovaný zoznam hier aj na iných platformách nájdete tu.
Adam Szitás, Mindshare Slovakia