Vďaka svetovej pandémii COVID-19 sme sa na jar nedobrovoľne ocitli v dočasnej karanténe, zažili sme zatvorenú krajinu a postupne si zvykáme na „new normal“ snáď vo všetkých oblastiach nášho života. Mnohé zmeny, ktoré s odstupom niekoľkých mesiacov vnímame ako nový štandard, aj keď v mnohých prípadoch stále veríme, že dočasný, zbehli akoby vo „fast-forward“ režime. Niektoré nás zaskočili nepripravených a vôbec nám nenapadlo, že obrat o 180 stupňov môže nastať prakticky v priebehu dní alebo týždňov, a niektoré len čakali za rohom, pomaly sa blížili a tak nejak sme tušili, že jedného dňa budú vlastne bežným štandardom.

Takto nejako by sa dalo pozrieť aj na dve oblasti, ktoré sú leitmotívom tohoto blogu. Na jednej strane filmový a kinopriemysel, ktorý v posledných rokoch našiel svoje mojo, a prakticky nezastaviteľne (smola) rástol, a to nie len vďaka úspešnému ťaženiu Jamesa Bonda, Pixaru, alebo Marvel a Star Wars licencií. Na druhej strane neustále sa zrýchľujúca miera obmeny tradičného TV pripojenia domácností smerom k novým globálnym službám ako je Netflix, Disney+, Hulu alebo AppleTV+, tzv. cord-cutting. Oblasti, ktoré sú čím ďalej, tým viac, vzájomne prepojené (obsah, produkcia, filmové ceny) a možno sa o pár mesiacov ukáže, či COVID-19 zasadil nečakanú a fatálnu ranu tej prvej (teda minimálne kiná a filmová distribúcia) a pomôže ešte viac akcelerovať tú druhú (Netflix a spol.) do stratosféry, ktorá bola tušeným, no minimálne strednodobo, nedosiahnuteľným cieľom.

Čo sa teda stalo? Podľa nedávno zverejnených štatistík o návštevnosti kín v USA v treťom septembrovom týždni tohoto roka, návštevnosť kín a ich tržby zaznamenala medziročný prepad na úrovni -90 %, z minuloročných 125 miliónov USD, na aktuálnych 13,2 miliónov USD. Výsledok bohužiaľ nezachránil ani najnovší (za normálnych okolností takmer určite) megahit  – Tenet, z rúk hviezdneho režiséra Christophera Nolana (Inception, Dark Knight trilógia, Memento alebo Interstellar).

Dôvod dramatického poklesu návštevnosti je zrejmý. Okrem limitov daných situáciou okolo COVID-19 (zatvorené kiná v New Yorku alebo Los Angeles, 30 % – 50 % limit na maximálnu kapacitu kinosál), je dôležitým prvkom, ktorý prispieva k negatívnemu výsledku, absolútny nedostatok premiér potenciálnych hitov, ktoré boli (opätovne) odložené na neurčito – Black Widow, James Bond, Wonder Woman 2, atď. Len pre dokreslenie, 12 mesiacov dozadu bola ponuka premiér v rovnakom víkende pomerne striedma, s titulmi ako Downton Abbey, Ad Astra a Rambo: Last Blood. 

Je zrejmé, že odsunuté kino premiéry megahitov neprispievajú výhľadu kín na skorý návrat k normálnej úrovni návštevnosti, zatiaľ čo neochota filmových štúdií obetovať (rozumej odpremiérovať) svoje zlaté vajcia v čase, kedy nikto nechodí do kina, je viac než pochopiteľná. Tak trochu začarovaný kruh. Práve už spomínaný Tenet je názornou ukážkou rizika finančnej straty, ktorú môže zle načasovaná premiéra v čase COVID-19 obmedzení spôsobiť. Jeho predchodcovia, Inception a Interstellar, zarobili počas premiérového víkendu od 35 do 55 miliónov USD. Tenet dokázal počas Labour Day víkendu zarobiť len zlomok, 10 miliónov dolárov. Spodnú hranicu, 30 miliónov dolárov zarobil Tenet až za dva týždne od premiéry.

Aby toho nebolo málo, svetlú budúcnosť pre kiná a filmovú distribúciu neveští ani výsledok prieskumu realizovaného spoločnosťou Morning Consult, s cieľom zmerať náladu minulých a snáď aj budúcich návštevníkov kín v USA. Pomerne alarmujúcim výsledkom je fakt, že len 18 % z 2 200 respondentov odpovedalo, že je OK s tým, opäť začať chodiť do kina, a to aj napriek zvýšeným hygienickým a bezpečnostným opatreniam. Ďalšia negatívna správa je zistenie, že postoje respondentov nevykazujú v priebehu posledných mesiacov zlepšenie, aj keď dno z apríla 2020 (12 %) je, našťastie, v nedohľadne. Viac detailov dolu.

Čo je pre jedného katastrofa, môže byť pre druhého príležitosť. Nechám bokom tradičných podozrivých ako je Netflix, ktorý podľa aktuálnych odhadov spoločnosti BMO Capital Markets minie v tomto roku na obsah viac ako 17 miliárd USD. BMO dokonca odhaduje, že v roku 2028 bude Netflix investovať do obstarania obsahu, primárne vlastnej produkcie, neuveriteľných 26 (!) miliárd dolárov. Pre kontext, v roku 2019 minul konglomerát Disney na výrobu pôvodného obsahu, vrátane veľkofilmov určených pre kino distribúciu, takmer 28 miliárd USD. Amazon alebo Apple „len“ niečo okolo 6 miliárd USD.

Disney samozrejme dostáva zabrať kvôli kolabujúcim príjmom z kín, čo ho zdá sa motivuje hľadať nové cesty, ako distribuovať a monetizovať svoj obsah, ktorý pred COVID-19 pandémiou logicky patril najprv do kinosál, až potom do pay-TV alebo streamovacích služieb. Aj keď takýto experiment môže potvrdiť alebo urýchliť zmenu paradigmy, pokiaľ ide o kiná, zdá sa, že to v Disney nikomu nevadí. Práve naopak, po premiére filmu Mulan, ktorá sa odohrala online na Disney+, tento týždeň Disney ohlásili ďalšiu zlú správu pre kiná a filmových distribútorov. Ich animovaná novinka z dielne Pixar a predpokladaný hit (ako to už pri rozprávkach z dielne Pixar býva), nazvaná Soul, bude mať premiéru na Vianoce 2020 prostredníctvom služby Disney+, tentokrát, na rozdiel od filmu Mulan, ktorý bol prístupný za poplatok 29,99 USD, úplne zadarmo pre všetkých predplatiteľov. Krok, ktorý podľa niektorých analytikov môže priniesť Disney zásadný nárast nových zákazníkov ich streamovacej platformy a posilniť tak jeho postavenie v súboji s Netflixom, no na druhej strane môže znamenať ďalšiu (fatálnu?) ranu pre tradičné články filmovej distribúcie, teda kiná a filmových distribútorov. Keď pridáme do zoznamu potenciálnych filmových kino hitov, ktorých premiéry sa tento rok namiesto v kinosálach odohrali v online prostredí, ďalšie dva filmy z dielne Disney – Artemis Fowl a filmový muzikál Hamilton, obrovský mega-hit z Broadwaya, vyzerá to tak, že manažmentu Disney sa experiment, za ktorý označil už spomenutú online premiéru filmu Mulan, zapáčil.

Aj napriek tomu, že Disney ponecháva v kino distribúcii svoje filmy v krajinách, kde nie je Disney+ služba dostupná, teda aj u nás alebo v Čechách, návštevnosť kín je, mierne povedané, na dne. Ucelený pohľad na čísla návštevnosti zo Slovenska sa mi nepodarilo nájsť, no čísla návštevnosti z českého trhu za rok 2020 hovoria jasne  – návštevnosť kín v mesiacoch od vypuknutia COVID-19 pandémie klesla na zhruba 10% svojho pôvodného výkonu, číslo, ktoré korešponduje údajom aj z ostatných krajín v Európe alebo Amerike, ktoré sú spomenuté na začiatku článku. Celkový prepad návštevnosti do začiatku roka do Augusta predstavuje -54 %, tržby poklesli o 46 %.

Zdroj: UFD ČR 2020

Dá sa teda predpokladať, že na podobné čísla pozerajú aj naši majitelia kín a filmoví distribútori. Krátky pohľad na medziročné porovnanie počtu divákov tak, ako ich uvádza vo svojom prehľade Únia filmových distribútorov SR za júlové týždne naznačuje viac ako 70-percentný prepad návštevnosti Top 20 filmov, zatiaľ čo v auguste, je to už „len“ -32 % v porovnaní s rovnakým obdobím roka 2019.

Aj napriek tomu, že som veľkým fanúšikom a zaujatým pozorovateľom príbehu streamovacích služieb, pevne verím, že kiná túto nečakanú krízu prežijú. Kombinácia vystrašených divákov, protiepidemiologických opatrení, odsunutých filmových premiér a experimentov na strane filmovej distribúcie, vyzerá na prvý pohľad dramaticky. Ja osobne kinám držím palce.

Richard Kopunik, Mindshare Slovakia

Zdroje:

https://www.cnbc.com/2020/09/15/why-americans-arent-ready-to-return-to-the-movies.html

https://www.cnbc.com/2020/09/21/movie-theater-stocks-tank-after-another-disappointing-box-office-tally.html?__source=iosappshare%7Ccom.microsoft.skype.teams.extshare

https://variety.com/2020/digital/news/netflix-2020-content-spending-17-billion-1203469237/

https://www.marketwatch.com/articles/pixars-soul-will-skip-theaters-to-make-its-debut-on-disney-51602256350?mod=mw_quote_news

https://www.ufd.cz/prehledy-statistiky/mesicni-vysledky

Archív Únie filmových distribútorov

O autorovi

Richard Kopunik

Vyštudoval obchod a marketing. Vo sfére mediálnych agentúr pracuje už takmer 20 rokov. Zaujímajú ho nové trendy v oblasti marketingovej komunikácie a médií, technologické vychytávky, hudba, knihy, filmy a seriály. O nich, v akejkoľvek kombinácii, rád píše aj na našom blogu.