Skupina Led Zeppelin sa na prelome 60. a 70. rokov dostala na úplné výslnie bez podpory televízie, jej manažment ju nepovažoval za vhodné médium. A ani nebola. Dnes sa už hudba nezaobíde bez sociálnych sietí. Chcete dva príklady? Tu sú:
PSY nie je množné číslo psíkov v neživotnom tvare (vtáky, býky, vlky…), ale pseudonym 34-ročného juhokórejského rappera, ktorý sa dostal za krátky čas na šieste miesto rebríčka YouTube. V tejto chvíli má neuveriteľných takmer 350 miliónov videní a ide hore. Video zinkasovalo šialených 3,3 milióna lajkov. Už keď malo o milión menej, dostalo sa za lajkovanosť do Guinessovej knihy rekordov (za ním nasledovali – LMFAO – Party Rock Anthem (1,574,963) Justin Bieber – Baby (1,327,147) a Adele – Rolling in the Deep (1,245,641).
K tomu samozrejme treba prirátať prvenstvá na lokálnych rebríčkoch iTunes a, samozrejme, na „normálne“ singlové rebríčky. Gangnam Style sa môže reálne stať jednotkou v americkom singlovom rebríčku.
Klasický nu-dancefloorový beat skladbu nijako neodlišuje od toho, čo sa momentálne robí na popovom poli a refrény, ktoré majú hlavu a pätu a dokonca náznak zaujímavej harmónie, ju trochu odlišujú. Dnes sa však budeme baviť o marketingu.
Pandémia
Malcolm Gladwell vo svojej knihe Bod zlomu hovorí, že masové šírenie spoločenských fenoménov a zmien je analógiou epidémií. Dokladá to niekoľkými prípadovými štúdiami. Vírus Gangnam style dosiahol parametre pandémie, ale, samozrejme, nešlo by to bez veľmi dôkladného marketingového backgroundu.
„Je tam veľká dávka humoru. On si tam v podstate robí srandu z kasty úchylných zbohatlíkov a z oblasti, kde žijú, je to niečo ako ich Beverly Hills,“ vysvetľuje úspech videa rapper Strapo. “Nečakaný efekt sa dostavil vtedy keď sa svetové celebrity rozhodli, že je pre ich PR dobre to podporovať. Všetci, od Britney Spears až po Obamu to zavesili na svoje fan stránky a profily, aby demonštrovali, že to chápu a že je naozaj zlé ako sa tam tí zbohatlíci chovajú a že si zaslúžia, aby si z nich niekto spravil srandu. Celý svetový showbiznis využíva toto video ako ukázanie prstom iným smerom než na nich samotných. Všetci Bieberovia a podobná háveď tým nakazili svojich fanúšikov, aby nikto neriešil ich nadradenosť a ich úchylnosť,“ dodáva Strapo.
Fenomén je to, čo sa ako fenomén označí
Filmový publicista Peter Konečný to vidí pragmaticky: Fenomén podľa neho tvorí často to, že ho niekto ako fenomén označí. „Následných 60 percent videní tvoria ľudia, čo sú na tento fenomén zvedaví.“ Je pravda, že PSYov tím dal ľuďom celkom dobrý materiál na kultovosť, napríklad špecifické oblečenie a hlavne úplne originálny „jazdecký“ tanec, ktorý je trademarkom videa (okrem zľahka úchylno-komediálnej atmosféry).
Tá je vhodnou pôdou aj pre hlavne sociálnu sieť 9GAG.com, na ktorú už miliarda účastníkov postuje „srandovné“ obrázky a videá. Samozrejme, Gangnam Style vyvolal vlnu obrázkových paródií aj videoparódií, ktoré tiež zvyšovali sledovanosť originálneho videa. Tanec sa objavil aj v herných videoremixoch.
Jeden smer: Sociálne médiá
Skupina One Direction získala tretie miesto v britskej talentovej súťaži X-Factor v roku 2010. Debutovým albumom Up All Night sa ako prvá britská skupina dostali na čelo amerického rebríčka Billboard po prvom týždni predaja.
Prienik do USA starostlivo naplánoval marketingový tím skupiny. Člen skupiny osemnásťročný Liam povedal: „Hlavným faktorom pri získaní mena v Amerike bol Twitter.“ O rok starší Niall dodáva: „Ak sa spýtate Američana, odkiaľ má o nás informácie, povie, že z Twitteru, YouTube, Tumblr, Facebooku. Je to to najsilnejšie, čo máme.“ Šéf nahrávacej spoločnosti Takhar dodal: „Sociálne médiá sú dnes novým rádiom a nikdy predtým to nebolo výraznejšie.“
Mimochodom, na Tumblr stránke skupiny pekne vidno renesanciu formátu animovaný gif, ktorý už vyzeral byť definitívne mŕtvy.
Na svojom ťažení používa kapela aj novú sociálnomediálnu hračku, Twitition. Je to sieť, o ktorej sa zatiaľ veľa nepíše, a ktorá umožňuje zverejňovať petície, ktoré potom návštevníci stránky „podpisujú“. V rámci kampane „Bring 1D to US“ uverejnila 25 „twitícií“ k 25 mestám a podľa nich naplánuje turné. Ako vidno, zatiaľ vedie Dallas s viac ako tridsiatimi tisíckami podpisov.
Keď v roku 1981 začala vysielať MTV, jeho hymnou bola skladba skupiny Buggles Video killed the radio star. Mám pocit, že prichádza situácia, kedy hviezdy sociálnych médií začínajú zabíjať tie z MTV. A čo to urobí s hudbou? Ale prosím vás, veď tá v tomto biznise vôbec nie je dôležitá.
Marian Jaslovský, Mindshare Slovakia
Trackbacks/Pingbacks