Odpoveď je áno, no pre zanietených futurológov a prorokov zániku televízie ako média nebude predsa len táto správa úplným sklamaním. Spoločností Showtime, Fox, FX a CBS,  pripravili veľmi zaujímavú prezentáciu, ktorá čerpá údaje z cross-platfrom reportu výskumnej agentúry Nielsen, ktorý pripravila pre trh USA.

Správa uvádza, že celkový čas strávený konzumáciou TV obsahu rastie (!) o dve percentá (viď. graf dolu),  pozornému oku však neunikne fakt, že je to primárne vďaka novým platformám ako je streaming (hulu.com, netflix.com atď.), DVR (Digital Video Recorder) alebo VOD (Video On Demand), zatiaľ čo podiel živého TV vysielania klesá.

image001

Nový spôsob distribúcie obsahu znamená aj väčší zásah cieľových skupín. Za posledné tri roky kleslo percento divákov sledujúcich živé TV vysielanie z 89 % na 80 %, kým streaming cez internet vzrástol zo 4 % na 11 %, DVR narástlo iba mierne.

03

Skvelou ilustráciou zmien chovania TV divákov, resp. konzumentov TV obsahu, je vývoj podielu divákov sledujúcich seriály prostredníctvom živého TV vysielania, za posledné roky. Dolu je príklad seriálového hitu Sons of Anarchy. Zatiaľ čo prvý sériu v roku 2008 sledovalo naživo až 77 % divákov, poslednú sériu uvedenú v roku 2013 si pozrelo v živom vysielaní len 43 % divákov.

04

Podobné zmeny pozorujú aj ostatné televízne siete. Napríklad u nás nie úplne šťastne uvedený seriál Homeland, ktorého poslednú sériu (2013) sledovalo v živom vysielaní len 32 % divákov, ďalší divácky hit Dexter (posledná séria 2009) zaznamenala 53 % „live“ divákov.

image007

Zaujímavý je aj pohľad na podiel VOD a times-shift sledovania TV naprieč jednotlivými vekovými kategóriami. Asi neprekvapí, že najvyšší podiel spomenutých služieb budúcnosti zaznamenal Nielsen medzi divákmi vo veku 18 až 49 rokov. U detskej a teenage demografie je možné pozorovať výraznejší podiel VOD.

image010

Vzhľadom k faktu, že VOD služby sú dostupné približne 60 % amerických domácností a tzv. SVOD (subskripčné VOD služby) 41 % domácností, je podiel na celkovom koláči jednoznačne zaujímavý.

 

Richard Kopunik, Mindshare Slovakia

Zdroj:

NIELSEN, The Cross-Platform Series, Q1 2014

 

 

O autorovi

Richard Kopunik

Vyštudoval obchod a marketing. Vo sfére mediálnych agentúr pracuje už takmer 20 rokov. Zaujímajú ho nové trendy v oblasti marketingovej komunikácie a médií, technologické vychytávky, hudba, knihy, filmy a seriály. O nich, v akejkoľvek kombinácii, rád píše aj na našom blogu.